(N.): Vraag gesteld in 't Nederlands (Fr.): Vraag gesteld in 't Frans
Bij een persontmoeting van 19 november 1996 werd door Vlaams volksvertegenwoordiger Johan Sauwens, vroeger Vlaams minister bevoegd voor Verkeer en Vervoer, een plan ontplooid naar herstructurering van de NMBS, onder de titel « Een Vlaamse spoorwegmaatschappij in Europees perspectief ».
Bestanddeel van de toekomstvisie is de uitvoering van de Europese richtlijn 91/440 betreffende de scheiding van infrastructuur en exploitatie.
De Europese richtlijn beoogt de aanpassing van de nationale spoorwegmaatschappijen aan de Europese eenheidsmarkt. Bijvoorbeeld in Nederland, wat betreft het spoorwegnet van de Nederlandse Spoorwegen (NS), werd reeds gevolg gegeven aan de eurorichtlijn 91/440.
In Nederland ontfermt Railinfrabeheer zich sinds kort over de spoorinfrastructuur, terwijl vanaf 1998 de Nederlandse overheid spoorlijnen openbaar zal aanbesteden. De Franse regering kondigde gelijkaardige plannen aan voor de SNCF.
De Franse regering kondigde gelijkaardige plannen aan voor de SNCF.
De Europees commissaris van Transport, Neil Kinnock, heeft gewaarschuwd voor de ondergang van de trein in Europa als de Lid-Staten niet snel maatregelen nemen.
Graag had ik een antwoord gekregen op volgende vragen :
Is de Belgische regering bereid uitvoering te geven aan de Europese richtlijn 91/440 betreffende de scheiding van infrastructuur en exploitatie voor de NMBS ?
Zijn daarover studies aan de gang ? Wanneer kan daarbij een beslissing worden verwacht ?
Ziet de geachte minister, in een tweede fase, de overheveling mogelijk van de exploitatiebevoegdheid van de NMBS naar bijvoorbeeld regionale vervoermaatschappijen (De Lijn, TEC en MIVB) en een op te richten Europese spoorwegmaatschappij ?
Antwoord : Ik heb de eer het geachte lid mede te delen dat het koninklijk besluit tot uitvoering van de richtlijn van de Raad van de Europese Gemeenschappen (91/440/EEG) van 29 juli 1991 betreffende de ontwikkeling van de spoorwegen in de Gemeenschap werd gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 6 maart 1997.
De richtlijnen van de Raad van de Europese Gemeenschappen 95/18/EG van 19 juni 1995 betreffende de verlening van vergunningen aan spoorwegondernemingen en 95/19/EG van 19 juni 1995 inzake de toewijzing van spoorweginfrastructuurcapaciteit en de heffing van gebruiksrechten voor de infrastructuur zullen eerstdaags getransponeerd worden in het Belgisch recht.
Er is nergens sprake van het overhevelen van spoorwegactiviteiten naar andere vervoermaatschappijen.
Het tweede beheerscontract bevestigt de eenheid van het Belgisch spoorwegbedrijf dat één van de grondslagen is van de nieuwe structuur en niet slechts een rechtskundig begrip, maar ook een economisch begrip met als doel de activiteiten binnen de NMBS te behouden.
De NMBS zal zelf de activiteiten van spoorwegvervoerder en die van infrastructuurbeheerder blijven uitoefenen (wat trouwens bepaald is in het koninklijk besluit van 5 februari 1997 tot uitvoering van richtlijn 91/440/EEG en zal afzonderlijke rekeningen houden waarmee de resultatenrekening van de opdracht van onderhoud, beheer en exploitatie van de infrastructuur kan worden opgesteld.