Vragen en Antwoorden

Belgische Senaat

ZITTING 1996-1997


Bulletin 1-33

3 DECEMBER 1996

Vragen waarop niet werd geantwoord binnen de tijd bepaald door het reglement
(Art. 66 van het reglement van de Senaat)

(N.): Vraag gesteld in 't Nederlands ­ (Fr.): Vraag gesteld in 't Frans


Minister van Vervoer

Vraag nr. 68 van de heer Olivier d.d. 25 oktober 1996 (N.) :
Veel voorkomende vertraging op de lijn Kortrijk-Antwerpen : trein van 7 u 31 te Kortrijk.

Vermelde trein vertrekt om 4 u 58 te Antwerpen met aankomst te Rijsel om 6 u 43. De trein vertrekt te Rijsel om 6 u 55 om in Kortrijk aan te komen rond 7 u 30 (voorzien vertrek 7 u 31).

Het gebeurt echter heel vaak dat deze ochtendtreinen verschillende minuten vertraging oplopen. De oorzaken zijn velerlei, onder andere vertraging op het traject Antwerpen-Rijsel en bijkomende vertraging op het aansluitend traject Rijsel-Kortrijk.

Door deze vertraging (doorgaans ongeveer 10 minuten) kan de aansluiting met de P-trein Gent-Brussel van 8 u 01 vanuit het station Gent-Sint-Pieters niet worden gehaald en moeten de reizigers in vermeld station wachten op de verbinding Oostende-Eupen van 8 u 15. Dit heeft een overbezetting van deze laatste trein tot gevolg waardoor heel wat reizigers geen zitplaats vinden. Deze situatie is onduldbaar.

Graag had ik van de geachte minister een antwoord op volgende vragen :

1. Wat zijn de oorzaken van deze vaak voorkomende vertraging ?

2. Welke initiatieven kunnen worden genomen om de moeilijkheden met de Franse spoorwegen weg te werken ?

3. Is het mogelijk op dit treintraject (tijds)marges in te bouwen zodat de eventuele vertraging kan worden ingelopen en de trein op tijd kan vertrekken te Kortrijk ?

4. Kan aan de NMBS opdracht worden gegeven om bij eventuele vertraging toch de aansluiting te verzekeren in het station Gent-Sint-Pieters ?