Vragen en Antwoorden

Belgische Senaat

ZITTING 1995-1996


Bulletin 1-11

20 FEBRUARI 1996

Vragen van de Senatoren en antwoorden van de Ministers

(N.): Vraag gesteld in 't Nederlands ­ (Fr.): Vraag gesteld in 't Frans


Vice-Eerste minister en minister van Financiën en Buitenlandse Handel (Financiën)

Vraag nr. 38 van de heer Olivier d.d. 9 januari 1996 (N.) :
Aftrekbaarheid van de kosten van relatiegeschenken.

De algemene regel is dat relatiegeschenken slechts voor de helft aftrekbaar zijn.

Toch bestaat hierop een belangrijke uitzondering. Artikel 53, 8º, van het Wetboek van inkomstenbelastingen laat de volledige aftrek toe van de kosten voor « reklame-artikelen, die opvallend en blijvend de benaming van de schenkende onderneming dragen ». Relatiegeschenken met duidelijke vermelding van de firmanaam zouden dan ook volledig aftrekbaar zijn.

Graag had ik van de geachte minister een antwoord op volgende vragen :

1. Voldoen relatiegeschenken in de vorm van verbruikersgoederen (wijn, champagne, cholocade, ...) aan het criterium « blijvend de benaming van de schenkende onderneming » te dragen ?

2. Wat is de ratio legis van de uitzondering zoals bepaald in artikel 53, 8º, van het Wetboek van inkomstenbelastingen ?

3. Is het niet zinvoller alle relatiegeschenken slechts voor de helft aftrekbaar te maken ?


Antwoord : Het antwoord op de eerste vraag van het geacht lid luidt ontkennend.

Met de in artikel 53, 8º, b, van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 opgenomen afwijking, heeft de wetgever immers een onderscheid willen maken tussen de eigenlijke relatiegeschenken die worden gegeven naar aanleiding van bijzondere gelegenheden (waartoe de door het geachte lid beoogde geschenken ongetwijfeld behoren) en de reclameartikelen die (opvallend en blijvend) de benaming van de firma bekendheid willen geven (zie onder meer het verslag namens de Commissie voor de financiën, Kamer, gewone zitting 1988-1989, Doc. 597-7, blz. 139).

De in voormeld artikel 53, 8º, b , vermelde uitzondering beoogt dus de uitgaven die worden besteed aan voorwerpen, gadgets en gebruiksartikelen (zoals kogelpennen, aanstekers, agenda's, asbakken, kalenders, sleutelhangers, enz.) die in de eerste plaats als reclamedrager dienen en bovendien :

­ Bestemd zijn voor een zeer grote verspreiding en niet voorbehouden zijn aan een beperkte categorie klanten of zakenrelaties;

­ Een geringe waarde hebben voor wie ze ontvangt;

­ Opvallend en blijvend de benaming van de schenkende onderneming dragen.