(N.): Vraag gesteld in 't Nederlands - (Fr.): Vraag gesteld in 't Frans
Artikel 43ter van de wet van 6 augustus 1990 op de ziekenfondsen en de landsbonden van ziekenfondsen, zoals recent ingevoegd door artikel 131 van de wet van 24 februari 1998 houdende sociale bepalingen, houdt een verregaand verbod in van het afsluiten van akkoorden met ziekenfondsen en landsbonden die tot voorwerp hebben de promotie, distributie of verkoop van verzekerings- en bankproducten, ook indien deze producten speciaal werden ontworpen voor of voorbehouden zijn aan leden van een ziekenfonds of een landsbond.
Is deze verbodsbepaling eveneens toepasselijk op reclame voor een bank- of verzekeringsproduct die verschijnt in de weekbladen van sommige ziekenfondsen ?
Antwoord : Ik heb de eer het geachte lid mede te delen dat artikel 43ter van de wet van 6 augustus 1990 betreffende de ziekenfondsen en de landsbonden van ziekenfondsen aan landsbonden van ziekenfondsen, ziekenfondsen en maatschappijen van onderlinge bijstand verbiedt om onder meer promotie te maken voor een specifiek product, aangeboden door een verzekeringsmaatschappij of een bank, zelfs indien het bedoelde product speciaal « ontworpen » is voor de leden van de landsbond, het ziekenfonds of de maatschappij van onderlinge bijstand.
Het voeren van publiciteit op een algemene wijze zonder daarbij specifieke producten van een verzekeringsmaatschappij te vernoemen, is daarentegen niet verboden.
Bijgevolg is bijvoorbeeld publiciteit gevoerd door een welbepaalde verzekeringsmaatschappij in een tijdschrift van een ziekenfonds met betrekking tot autoverzekeringen, verboden.