1-1029/2

1-1029/2

Belgische Senaat

ZITTING 1997-1998

2 JULI 1998


Wetsontwerp houdende instemming met het Protocol bij de Partnerschaps- en samenwerkingsovereenkomst waarbij een partnerschap tot stand wordt gebracht tussen de Europese Gemeenschappen en hun lidstaten, enerzijds, en de Russische Federatie, anderzijds, gedaan te Brussel op 21 mei 1997


VERSLAG

NAMENS DE COMMISSIE VOOR DE BUITENLANDSE AANGELEGENHEDEN UITGEBRACHT DOOR DE HEER MAHOUX


1. INLEIDENDE UITEENZETTING DOOR DE HEER E. DERYCKE, MINISTER VAN BUITENLANDSE ZAKEN

Op 24 juni 1994 is in Brussel een partnerschapsovereenkomst ondertekend tussen de Europese Gemeenschappen en hun Lid-Staten enerzijds en Rusland anderzijds. Op 1 januari 1995 zijn Finland, Oostenrijk en Zweden tot de Unie toegetreden. Deze drie nieuwe Lid-Staten moesten dus als partij bij de partnerschapsovereenkomst worden betrokken, waardoor het protocol op 21 mei is ondertekend.

Aangezien België de Europese partnerschapsovereenkomst met Rusland reeds heeft geratificeerd, is het niet meer dan logisch dat ons land ook overgaat tot ratificatie van het voorliggend protocol, dat is voorgelegd aan de federale Kamers en aan de gewest- en gemeenschapsraden. Het gaat dus om een gemengd verdrag.

Toestand in Rusland

Binnenlands beleid : de toestand blijft onstabiel. President Jeltsin blijft het politieke leven beheersen. Hij zet aan tot economische en politieke hervormingen en zegt zijn steun toe aan de groep hervormers (premier Kirijenko, eerste vice-premier Nemtsov, Tsjoebajs, ...). De macht van de president en de politieke en economische krachtlijnen van zijn beleid worden aangevochten door de Doema, die in hoofdzaak bestaat uit hervormers en/of communisten, door de leiders van de talloze regio's in West-Rusland, met uitzondering van Moskou en Sint-Petersburg alsook door een aantal regio's in Siberië. Op twee punten heerst er onzekerheid over de president : zijn wankele gezondheidstoestand en de geplande presidentsverkiezingen in het jaar 2000. Er zijn heel wat vraagtekens : komt Jeltsin opnieuw op ? Wie zijn de belangrijkste kandidaten : Tsjernomyrdin, Ljebed, Loesjkov, ... ?

Economische toestand : de overgang naar de markteconomie heeft rampzalige gevolgen gehad. Tussen 1991 en 1996 is het BNP met meer dan 45 % gedaald. De negatieve groei werd tot stand gebracht in 1997. De economie heeft een stabilisatie gekend (+ 0,4 %). Over 1998 valt er voor het eerst een lichte groei te bespeuren : + 1,5 %. Voor het overige blijven er in de economie een aantal belangrijke uitdagingen bestaan : privatisering, liberalisering, structurele hervormingen, nieuwe economische wetgeving, begrotingstekort, ondeugdelijke aanpak van de belastinginning, enz.

Bilaterale betrekkingen : de politieke betrekkingen zijn van uitstekende kwaliteit. In februari 1998 is onze Vorst op officieel bezoek geweest. De minister heeft een jaarlijkse ontmoeting met zijn collega Primakov.

De handel kent een grote bloei. Rusland is onze belangrijkse handelspartner in Oost-Europa : over 1997 bedroeg de export 56,2 miljard frank tegenover 41 miljard frank over 1996. Naar orde van belangrijkheid is Rusland reeds opgeklommen tot de veertiende plaats van onze exportmarkten. Aangezien het wettelijk kader ontoereikend is, wat tal van mogelijke investeerders afschrikt, blijven de investeringen laag (onder meer Bell-Alcatel, ...).

2. BESPREKING

De leden bespreken de huidige toestand van de Russiche Federatie waarbij de aandacht vooral gaat naar de economische wederopbouw van het land.

De nadruk wordt gelegd op de noodzaak voor meer politieke stabiliteit en voor de uitbouw van een degelijk juridisch kader teneinde de economische betrekkingen tussen ons land en de Russische Federatie verder te laten toenemen.

3. STEMMING

De artikelen 1 en 2, alsook het wetsontwerp in zijn geheel, worden eenparig aangenomen door de negen aanwezige leden.

Dit verslag is eenparig goedgekeurd door de acht aanwezige leden.

De rapporteur,
Philippe MAHOUX.
De voorzitter,
Valère VAUTMANS.