1-679/2

1-679/2

Belgische Senaat

ZITTING 1996-1997

18 FEBRUARI 1998


Wetsvoorstel tot regeling van de exploitatie van zonnecentra


AMENDEMENTEN


Nr. 1 VAN MEVROUW NELIS-VAN LIEDEKERKE EN DE HEER COENE

Art. 4

Dit artikel doen vervallen.

Verantwoording

Ingevolge dit artikel dient in elk zonnecentrum constant een persoon aanwezig te zijn die de in het wetsvoorstel vastgestelde opleiding heeft genoten. De strekking van dit artikel is zeer verregaand.

Enerzijds biedt het verplicht opleggen van een opleiding door de overheid weinig waarborg voor meer kwaliteit en informatie voor de consument. Het feit dat de exploitant, die commerciėle belangen nastreeft, op de hoogte is van de gevaren van zonnebanken, betekent nog niet automatisch dat hij zijn cliėnten daarover beter zal inlichten. Beter is te komen tot een vorm van zelfregulering van de sector, zoals in Nederland, waar de sector zelf voorziet in een vrijwillige opleiding voor exploitanten van zonnecentra.

Anderzijds betekent het opleggen van de constante aanwezigheid van een gekwalificeerd personeelsleden de doodsteek voor de onbemande zonnecentra.

Het correct informeren van de burger over de potentiėle gevaren van zonnebankgebruik is de belangrijkste doelstelling van dit wetsvoorstel. Noch de constante aanwezigheid van een persoon, noch een verplichte opleiding kunnen dit echter op afdoende wijze garanderen.

Nr. 2 VAN MEVROUW NELIS-VAN LIEDEKERKE EN DE HEER COENE

Art. 5

Dit artikel doen vervallen.

Verantwoording

Zie de verantwoording bij amendement nr. 1.

Nr. 3 VAN MEVROUW NELIS-VAN LIEDEKERKE EN DE HEER COENE

Art. 6

Dit artikel doen vervallen.

Verantwoording

Het verbieden aan minderjarigen of zwangere vrouwen van het gebruik van de zonnebank of andere installaties die ultravioletstralen afgeven is te repressief. Bovendien is het in de praktijk niet evident na te gaan of de potentiėle gebruiker minderjarig en/of zwanger is. De exploitant van het zonnecentrum heeft niet de bevoegdheid om de indentiteitskaart van elke cliėnt te vragen om te controleren of deze minderjarig is en hij of zij kan eveneens niet nakijken of elke vrouw die zich aanbiedt in een zonnecentrum al dan niet zwanger is. Om dit verbod volledig te realiseren en zich in te dekken tegen de zware straffen, bepaald in dit wetsvoorstel, zou de exploitant eigenlijk aan elke vrouw een medisch attest moeten vragen waarin wordt verklaard dat zij niet zwanger is. Dit is niet realistisch.

Beter wordt geopteerd voor het maximaal informeren van de gebruikers inzake de gevaren verbonden aan het gebruik van de zonnebank en installaties die ultravioletstralen afgeven, in het bij

zonder voor de minderjarigen en zwangere vrouwen. In artikel 7 wordt deze optie via een amendement opgenomen.

Nr. 4 VAN MEVROUW NELIS-VAN LIEDEKERKE EN DE HEER COENE

Art. 7

Dit artikel vervangen als volgt :

« In elk zonnecentrum moet op een duidelijk zichtbare plaats een duidelijk leesbaar bord worden aangebracht waarop de volgende informatie is vermeld :

« ­ Het gebruik van zonnebanken kan de huid beschadigen. Intense en herhaalde blootstelling kan leiden tot vroegtijdige veroudering van de huid en tot een verhoogd risico op huidkanker.

­ Het gebruik van zonnebanken kan de ogen beschadigen. Het niet-dragen van een beschermingsbril tijdens blootstelling aan ultravioletstralen kan oogbeschadigingen zoals keratitis (hoornvliesontsteking) of cataract (troebel worden van de ooglens) veroorzaken.

­ Het gebruik van zonnebanken is af te raden voor minderjarigen, zwangere vrouwen en personen met een bleke gelaatskleur.

­ Bepaalde geneesmiddelen en cosmetica kunnen ongewenste huidreacties veroorzaken.

Het is daarom aangewezen :

1. Steeds een beschermende bril te dragen.

2. Cosmeticaproducten te vermijden en geen zonnebrandcrčmes te gebruiken.

3. Zich niet aan ultravioletstralen bloot te stellen wanneer men geneesmiddelen inneemt.

4. De tijd van blootstelling te beperken wanneer de huid op de ultravioletstralen reageert.

5. Na een eerste zonnebankbeurt 48 uur te wachten alvorens een volgende zonnebankbeurt te nemen om te zien of de huid niet allergisch reageert op de ultravioletstralen. »

Verantwoording

Dit amendement verenigt elementen uit het artikel 3 van het wetsvoorstel nr. 782/1 van de heer Destexhe en artikelen 7 en 8 van het wetsvoorstel nr. 679/1 van de heer Charlier. Het nieuw geconcipieerde artikel 7 bevat op die wijze alle noodzakelijke gegevens teneinde de gebruikers van zonnebanken in een zonnecentra op een maximale wijze te informeren en sensibiliseren inzake de risico's verbonden aan het gebruik van de zonnebank. Het is niet de bedoeling van de indieners van de amendement om het gebruik van zonnebanken radicaal af te wijzen. Het probleem van huidkanker ontstaat door de totale hoeveelheid ultravioletstralen en niet door de bron ervan. Wel is het belangrijk de burger op de hoogte te brengen van wat verstandig en veilig zonnen juist inhoudt en hoe zonnebanken kunnen kaderen in dit verstandig zongedrag.

Nr. 5 VAN MEVROUW NELIS-VAN LIEDEKERKE EN DE HEER COENE

Art. 8

Dit artikel doen vervallen.

Verantwoording

Het overhandigen van een tekst en verplicht laten ondertekenen ervan voorafgegaan door de woorden « gelezen en goedgekeurd » door de potentiėle gebruikers van de zonnebank is te verregaand. De inhoud van dit artikel overlapt immers met de informatie die wordt voorzien op het informatiebord voorzien in artikel 7. Het nieuw geconcipieerde artikel (cfr. amendement nr. 4) biedt voldoende garanties inzake het maximaal informeren van de gebruikers inzake de risico's verbonden aan het gebruik van de zonnebank.

Nr. 6 VAN MEVROUW NELIS-VAN LIEDEKERKE EN DE HEER COENE

Art. 9

Dit artikel doen vervallen.

Verantwoording

Artikel 9 voorziet in de aanstelling van bijzondere ambtenaren die dienen toe te zien op de uitvoering van deze wet en de besluiten ter uitvoering van deze wet. Deze « zonnebankambtenaren » kunnen in alle zonnecentra binnentreden tijdens de openingsuren om overtredingen vast te stellen. De indieners van dit amendement stellen zich de vraag op welke manier deze ambtenaren de overtredingen kunnen vaststellen en om welke overtredingen het hier precies gaat : dienen zij misschien de zonnecabines binnen te gaan om te controleren of zich daar bijvoorbeeld geen zwangere vrouwen bevinden ? De strekking van dit artikel is volgens de indieners van dit amendement veel te repressief. Bovendien kan de in artikel 9 en artikel 10 bepaalde procedure opnieuw een toename van de werkdruk die op de procureurs des Konings rust, betekenen.

Nr. 7 VAN MEVROUW NELIS-VAN LIEDEKERKE EN DE HEER COENE

Art. 10

Dit artikel doen vervallen.

Verantwoording

Zie de verantwoording bij amendement nr. 6.

Nr. 8 VAN MEVROUW NELIS-VAN LIEDEKERKE EN DE HEER COENE

Art. 11

Dit artikel doen vervallen.

Verantwoording

Dit artikel komt te vervallen gezien de opheffing van de artikelen 4 en 5.

Nr. 9 VAN MEVROUW NELIS-VAN LIEDEKERKE EN DE HEER COENE

Art. 12

Dit artikel doen vervallen.

Verantwoording

De indieners van dit amendement gaan er absoluut niet mee akkoord dat een aantal overtredingen van deze wet of de besluiten ter uitvoering ervan zo verwerpelijk zijn dat dient gegrepen te worden naar een straf die erg fundamenteel ingrijpt op het individu, namelijk het afnemen van diens vrijheid door middel van een gevangenisstraf. De argumentatie dat de rechter deze gevangenisstraffen toch niet daadwerkelijk zal uitspreken, benadrukt juist dat deze vorm van straf niet dient te worden opgenomen in de wet. Bovendien zitten de Belgische gevangenissen reeds overvol. Geldboetes kunnen dan ook volstaan in dit geval.

Nr. 10 VAN MEVROUW NELIS-VAN LIEDEKERKE EN DE HEER COENE

Art. 13

Dit artikel vervangen als volgt :

« De controle op de naleving van deze bepalingen kan te allen tijde worden uitgevoerd door een ambtenaar van het ministerie van Volksgezondheid, aangewezen door de Koning. Het overtreden van de bepalingen van deze wet wordt gestraft met een geldboete waarvan de omvang bij koninklijk besluit zal worden vastgesteld. »

Verantwoording

De hierboven beschreven procedure voor de controle op de naleving van deze wet, zoals ook opgenomen in het « Wetsvoorstel strekkende om de exploitanten en de klanten van zonnecentra een groter verantwoordelijkheidsbesef bij te brengen » van de heer Destexhe, voorziet in een veel eenvoudiger en minder repressieve procedure bij overtreding van de wet.

Lisette NELIS-VAN LIEDEKERKE,
Luc COENE.