Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-972

van Peter Van Rompuy (CD&V) d.d. 27 januari 2021

aan de minister van Binnenlandse Zaken, Institutionele Hervormingen en Democratische Vernieuwing

Luchthaven Zaventem - Veiligheidsbeleid - Politieagenten - Cijfers - Aanwerving - Franstalige agenten - Nederlands als voertaal binnen het politiekorps van de luchthaven

luchthaven
taalgebruik
politie
talenkennis
tekort aan arbeidskrachten
veiligheid van het luchtverkeer

Chronologie

27/1/2021Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 25/2/2021)
25/2/2021Antwoord

Vraag nr. 7-972 d.d. 27 januari 2021 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Motivering van het transversale karakter van de schriftelijke vraag: de vraag gaat over het politiebeleid van de luchthaven van Zaventem. Deze bevoegdheid valt onder het kabinet Binnenlandse Zaken.

Het hoeft geen betoog dat een plek zoals Brussels Airport een sterk georganiseerd veiligheidsbeleid vraagt. Hiervoor is het hebben van voldoende politiepersoneel uitermate belangrijk. Net zoals in vele politiezones van ons land kent de luchthaven een structureel tekort aan politiemensen. Via diverse kanalen hoor ik dat de geachte minister plannen zou hebben of onderzoeken om Franstalige politieagenten in te schakelen op de luchthaven van Zaventem om dit tekort op te vangen.

In het kader van een correcte en goede handhaving lijkt het me uiterst belangrijk dat agenten op de luchthaven mensen kunnen helpen, begeleiden en tot orde kunnen roepen in verschillende talen. Maar aangezien de luchthaven gelegen is op Vlaams grondgebied, moeten de Vlaamse reizigers en personeelsleden ten alle tijden in het Nederlands aangesproken kunnen worden. Ook in kader van de onderlinge communicatie tussen de agenten, is kennis van de Nederlandse taal cruciaal in functie van een goede werking.

Hierover enkele vragen:

1) Kan de geachte minister meer informatie geven over haar concrete plannen betreffende dit topic? Zijn er effectief plannen om Franstalige agenten in te schakelen op onze nationale luchthaven?

2) Op welke manier waakt ze erover dat Nederlands de voertaal is en blijft binnen het politiekorps van de luchthaven?

3) Welke pistes worden onderzocht om meer politiepersoneel op de luchthaven te rekruteren?

4) In het kader van het nieuwe federale regeerakkoord wordt een structurele en progressieve verhoging van het politiebudget in de meerjarenbegroting opgenomen. Volgens informatie verkregen uit het antwoord op mijn schriftelijke vraag nr. 7-825 van 12 november 2020 gaat het in 2021 over een verhoging van 50 miljoen euro. Op welke manier zal dit bedrag (en de hier uit voorkomende aanwervingen) een positieve invloed hebben op het veiligheidsbeleid op de luchthaven?

5) Graag had ik concrete jaarlijkse cijfers over het aantal noodzakelijke en effectieve politiemensen (Calog en operationeel) op onze nationale luchthaven tussen 2012 en 2020.

6) Hoe analyseert ze deze cijfers?

Antwoord ontvangen op 25 februari 2021 :

1) & 2) De capaciteitsproblemen bij de luchtvaartpolitie in Zaventem zijn mij bekend. Ik volg de problematiek van kortbij en in samenwerking met de commissaris-generaal en de directeur-generaal van de Bestuurlijke Politie op.

De problematiek is complex en wordt ook regelmatig besproken op de vergadering van het onderhandelingscomité. Het is tijdens deze onderhandeling dat één van de vakbonden de inzet van Franstalige politiemensen naar voor bracht. De optie werd toen niet weerhouden, doch er werd afgesproken om ze verder te onderzoeken, zowel technisch als juridisch. Er werd gekozen voor de inzet van aspiranten, interne verschuivingen binnen de eenheid, de versterking door politiemensen die vroeger op de luchthaven hebben gewerkt en de punctuele inzet van de federale reserve.

Op het onderhandelingscomité van 25 november 2020 kwam het dossier opnieuw aan bod. Omdat het dossier onvoldoende onderbouwd was, werd er niet verder op ingegaan door de voorzitter van het onderhandelingscomité. Men heeft gesprekken gehad met de Vaste Commissie voor taaltoezicht, maar er is geen formeel advies. Net zoals er evenmin een eensluidend juridisch advies is.

Er is dus geen enkel moment sprake geweest van een technische beslissing, laat staan van een politieke beslissing in die zin. Dit soort beslissingen worden ook eerst aan mij voorgelegd.

3) De federale politie bewandelt en onderzoekt meerdere pistes in dit verband.

In het voorjaar van 2020 werd, onder impuls van mijn voorganger, met de sociale partners een akkoord bereikt tot het voorzien van honderd extra inspecteurs binnen de luchtvaartpolitie in Brussel-Nationaal.

Deze honderd plaatsen zijn sindsdien door de algemene directie van de Bestuurlijke Politie systematisch aangeboden in het raam van de mobiliteit binnen de geïntegreerde politie. Er waren echter slechts een handvol kandidaten.

Ook in het raam van de huidige cyclus zijn de plaatsen vacant verklaard.

Gezien, in het raam van de mobiliteit, slechts een beperkt aantal kandidaten interesse heeft getoond voor de luchtvaartpolitie te Brussel-Nationaal, werd ook onmiddellijk werk gemaakt van het systeem van de zogenaamde «aspiranten mobiliteit». Binnen dit systeem kunnen aspirant-inspecteurs reeds tijdens hun opleiding kiezen om de luchtvaarpolitie te vervoegen na het slagen in hun basisvorming. Zij doen dan ook hun stages binnen de gekozen dienst. Dit aanbod werd aan alle Nederlandstalige aspiranten gedaan in september 2020, doch ook hier vond men geen kandidaten.

Het bovengenoemde aanbod werd opnieuw gedaan aan de huidige aspirant-inspecteurs. Daarnaast is de luchtvaartpolitie actief bezig met «employer branding». Verschillende informatiesessies hebben plaatsgevonden en zullen nog plaatsvinden in de politiescholen. Ze kennen een zeker succes. Het is belangrijk op te merken dat de infrastructuur van de luchtvaartpolitie ook grondig zal worden vernieuwd voor wat de grenscontrole betreft en dat er in de komende jaren een nieuw gebouw zal worden opgetrokken. In de tussentijd zullen de politiediensten worden ondergebracht in het gebouw «Satelliet». Deze en andere acties (zie vraag 4)) zullen bijdragen tot het behouden en aantrekken van personeel in deze eenheid.

4) Het grootste deel van deze extra middelen zal worden gebruikt om te voorzien in behoeften van alle componenten van de federale politie. Net als de andere directies en diensten zal ook de luchtvaartpolitie op de luchthaven Brussel-Nationaal een begunstigde zijn:

– ongeveer 18,5 miljoen euro is bestemd voor de rekrutering van extra aspiranten, wat moet toelaten bepaalde vacatures in te vullen;

– de rest van de 50 miljoen euro is bestemd voor investering en herinvestering. Voor de Luchtvaartpolitie op de luchthaven Brussel-Nationaal gaat het in het bijzonder om de volgende (her)investeringen:

individuele uitrusting van de voornoemde aspiranten;

vernieuwing van het wagenpark (vijf voertuigen zijn bestemd voor LPA/BruNat);

aankoop en vernieuwing van vaste en draagbare computers;

uitbreiding en vernieuwing van de informatica-infrastructuur;

ontwikkeling van informaticaprojecten;

rekruteringscampagne, waarnaar wordt verwezen in het antwoord op vraag 3);

aankoop van nieuwe collectieve wapens op basis van een meerjarige overheidsopdracht, wat zal toelaten om vanaf 2021 tegemoet te komen aan de operationele behoefte van LPA/BruNat.

De federale politie zal ook overgaan tot de aankoop van de eerste bodycams op basis van een meerjarige overheidsopdracht die in 2021 zal starten. De luchtvaartpolitie op de luchthaven van Brussel-Nationaal zal de eerste ontvangen vanaf 2022.

5) Hieronder kan het geacht lid een overzicht terugvinden van organieke tabel alsook de situatie per jaar steeds op 1 januari.

Operationeel kader

 

OT

Realiteit

2012

406

359

2013

406

387

2014

406

381

2015

406

383

2016

410

395

2017

410+99

424

2018

410+99

456

2019

410+99

458

2020

410+99

437

2021

410+99

414

Calog-personeel

 

OT

Realiteit

2012

32

20

2013

32

23

2014

32

23

2015

32

22

2016

25

21

2017

25

20

2018

25

21

2019

25

20

2020

25

19

2021

25

15

6) Zoals het geachte lid kan vaststellen, kent de luchtvaartpolitie van de luchthaven Brussel-Nationaal een significante daling sedert 2019, en dit zowel wat betreft het operationeel kader als het administratief en logistiek kader.

Ik heb aan de directeur-generaal van de Bestuurlijke Politie gevraagd om me tegen eind februari realistische voorstellen te formuleren zodat de operationele capaciteit van de luchtvaartpolitie het hoofd kan bieden aan de toevloed van passagiers de komende maanden en jaren. Ik zal dit verder toelichten van zodra ik in kennis gesteld ben van het concrete actieplan van de directeur-generaal van de Bestuurlijke Politie.