Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-826

van Peter Van Rompuy (CD&V) d.d. 12 november 2020

aan de vice-eersteminister en minister van Mobiliteit

Gewestelijk Expresnet (GEN) - Treinverbinding Linkebeek-Sint-Genesius-Rode - Fietssnelweg naar het centrum van Brussel - Voorbereidende werken - Budget - Stand van zaken

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
openbaar vervoer
transportinfrastructuur
spoorwegnet
fietspad
Hoofdstedelijk Gewest Brussels
provincie Vlaams-Brabant

Chronologie

12/11/2020Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 17/12/2020)
16/4/2021Antwoord

Vraag nr. 7-826 d.d. 12 november 2020 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De vorige Vlaamse regering keurde een startnota goed voor de verbreding van twee naar vier treinsporen tussen Linkebeek en Sint-Genesius-Rode. Tegelijkertijd zou de mogelijkheid van een fietssnelweg tussen Sint-Genesius-Rode en het centrum van Brussel langs deze nieuwe spoorbedding onderzocht worden. Wat betreft de plannen omtrent de aanleg van de fietssnelweg richtte ik reeds enkele specifieke vragen tot uw Vlaamse collega, minister Lydia Peeters (zie Vlaams Parlement, schriftelijke vragen nrs. 548 van 13 februari 2020 en 916 van 3 juni 2020). Graag had ik van u een actuele stand van zaken gehad van wat betreft de werken aan het spoor.

Hierover enkele vragen:

1) Heeft de voormalig minister Bellot overleg gehad met zijn Vlaamse collega minister Peeters, met betrekking tot het coördineren van de (voorbereidende) werken aan de fietssnelweg en de spoorinfrastructuur? Zo ja, wat waren hieruit de belangrijkste conclusies? Zo niet, maakt de geachte minister plannen om dit overleg in te plannen? Waarom wel? Waarom niet?

2) Graag had ik een overzicht ontvangen van de voorbereidende werken, de reeds uitgevoerde werken en de uit te voeren werken met betrekking tot de verbreding van het spoor tussen Linkebeek en Sint-Genesius-Rode. Dit op een tijdlijn gekoppeld aan de nodige budgetten.

3) Hoeveel budget zal er nodig zijn om dit geheel te realiseren? Hoeveel budget werd er hiervoor voorzien vanuit de meerjarenbegroting? Via welke kanalen of overheden worden deze werken gefinancierd?

4) Volgens de oorspronkelijke tijdschema zouden de werken starten in 2021 en volledig afgerond worden in 2030, inclusief de vernieuwing van de stations. Is dit tijdschema nog steeds haalbaar? Zo niet, wat is het nieuwe voorziene tijdschema en wat zijn de redenen van de achterstand?

Antwoord ontvangen op 16 april 2021 :

1) Ik ben niet op de hoogte van een dergelijke uitwisseling tussen voormalig minister Bellot en huidig Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters. Bij dit laatste hebben we nog niet de gelegenheid gehad om de specifieke gevallen van (voorbereidende) werkzaamheden aan de spoorinfrastructuur of fietssnelweg te bespreken. Indien nodig zullen we dit onderwerp in de toekomst aan de orde stellen.

2) De stedenbouwkundige vergunning werd vernietigd door de Raad voor vergunningsbetwistingen op 17 oktober 2014. Sinds dan vonden er dus nog geen werken plaats op het Vlaams Gewest.

Met de heropstart van het gewestelijk expressnet (GEN) in 2018, werd de procedure tot aanvraag van een nieuwe omgevingsvergunning heropgestart. In eerste instantie werd gestart met de opmaak van het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (GRUP). Een omgevingsvergunning wordt verwacht in 2021.

3) De afronding van het GEN maakt deel uit van het Strategisch Meerjaren Investeringsplan.

Het samenwerkingsakkoord tussen de Federale Staat en de drie Gewesten dat op 5 oktober 2018 werd ondertekend, formaliseert dit Strategisch Meerjaren Investeringsplan.

In parallel, op 5 oktober 2018 werd ook een specifiek uitvoerend samenwerkingsakkoord ondertekend tussen de Federale Staat en de drie Gewesten met betrekking tot de voltooiing van de GEN-werken van Infrabel en de Nationaal Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS), met inbegrip van:

de lijn 50A Brussel - Denderleeuw;

de lijn 161 Watermaal - vertakking Louvain la Neuve;

de lijn 124 Ukkel - Nijvel (inclusief baanvak Linkebeek-Sint-Genesius-Rode);

de Watermaal-Schuman-Josafat verbinding.

Deze overeenkomst bevat een beschrijving van de uit te voeren werkzaamheden, de planning (werkperiode 2016-2031) met gefaseerde indienststellingen en de financiële middelen voor de voltooiing van het volledige GEN.

Deze overeenkomst bepaalt dat de werken voor Infrabel (2016-2031) worden gefinancierd via drie kanalen:

– het GEN-fonds voor een bedrag van 208,0 miljoen euro courant;

– de federale bijdrage van 463,1 miljoen euro courant;

– prefinanciering van het GEN in Wallonië voor een bedrag van 231,1 miljoen euro courant.

Dit betekent een totaal van 902,2 miljoen euro voor de GEN-werken die Infrabel zal uitvoeren voor de periode 2016-2031.

4) De voltooiing van het project is voorzien in 2031.

Ingevolge het negatieve advies van de gemeente Linkebeek met betrekking tot de scopingnota (= één van de fasen in het GRUP) is deze nog steeds niet afgerond. De totale duur van de procedures (GRUP en vergunning) wordt daardoor verlengd tot vier jaar in plaats van de aanvankelijk voorziene drie jaar. Operationeel wordt nog onderzocht wat de impact is op de timing van de inbedrijfstelling van de lijn.