Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-590

van Peter Van Rompuy (CD&V) d.d. 5 juni 2020

aan de minister van Mobiliteit, belast met Belgocontrol en de Nationale Maatschappij der Belgische spoorwegen

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Gewestelijk Expresnetwerk (GEN) - Treinverbinding Linkebeek-Sint-Genesius-Rode - Verbreding van twee naar vier treinsporen - Werken - Financiering - Kalender - Stand van zaken

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
openbaar vervoer
transportinfrastructuur

Chronologie

5/6/2020Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 9/7/2020)
1/10/2020Dossier gesloten

Heringediend als : schriftelijke vraag 7-706

Vraag nr. 7-590 d.d. 5 juni 2020 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De vorige Vlaamse regering keurde een startnota goed voor de verbreding van twee naar vier treinsporen tussen Linkebeek en Sint-Genesius-Rode. Tegelijkertijd zou de mogelijkheid van een fietssnelweg tussen Sint-Genesius-Rode en het centrum van Brussel langs deze nieuwe spoorbedding onderzocht worden. Wat betreft de plannen omtrent de aanleg van de fietssnelweg richtte ik reeds enkele specifieke vragen tot uw Vlaamse collega, minister Lydia Peeters. Graag had ik van u een actuele stand van zaken gehad van wat betreft de werken aan het spoor.

Hierover enkele vragen:

1) Heeft de geachte minister reeds overleg gehad met zijn Vlaamse collega minister Lydia Peeters, met betrekking tot het coördineren van de (voorbereidende) werken aan de fietssnelweg en de spoorinfrastructuur? Zo ja, wat waren hieruit de belangrijkste conclusies? Zo niet, maakt hij plannen om dit overleg in te plannen? Waarom wel en waarom niet?

2) Graag had ik een overzicht ontvangen van de voorbereidende werken, de reeds uitgevoerde werken en de uit te voeren werken met betrekking tot de verbreding van het spoor tussen Linkebeek en Sint-Genesius-Rode. Dit op een tijdlijn gekoppeld aan de nodige budgetten.

3) Hoeveel budget zal er nodig zijn om dit geheel te realiseren? Hoeveel budget werd er hiervoor voorzien vanuit de meerjarenbegroting? Via welke kanalen of overheden worden deze werken gefinancierd?

4) Volgens de oorspronkelijke timing zouden de werken starten in 2021 en volledig afgerond worden in 2030, inclusief de vernieuwing van de stations. Is dit tijdschema nog steeds haalbaar? Zo niet, wat is het nieuwe voorziene tijdschema en wat zijn de redenen van de achterstand?