Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-247

van Peter Van Rompuy (CD&V) d.d. 17 december 2019

aan de minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken, belast met Buitenlandse Handel

Politiezones - Politiekorps - Arrondissement Halle-Vilvoorde - Tekort aan personeel - Cijfers - Maatregelen

politie
gemeentepolitie
tekort aan arbeidskrachten
officiële statistiek
provincie Vlaams-Brabant

Chronologie

17/12/2019Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 16/1/2020)
16/1/2020Antwoord

Vraag nr. 7-247 d.d. 17 december 2019 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Motivering van het transversale karakter van de schriftelijke vraag: de vraag kadert in het beleid rond de politiezones in Vlaams Brabant, specifiek over de cijfers en het tekort aan politiemannen in verschillende zones.

Sinds de hervorming van de politie 1 januari 2001, werden er aanvankelijk196 verschillende politiezones gevormd in ons land. Ondertussen zijn er een aantal fusies geweest, waardoor de teller op 1 januari 2019 op 185 stond. Verschillende politiezones bestaan uit één gemeente maar de overgrote meerderheid van de zones bestaan uit verschillende gemeenten.

De provincie Vlaams Brabant telt vandaag 23 verschillende politiezones. In verschillende van deze zones kampt men met een tekort aan personeel (agenten, inspecteurs, hoofdinspecteurs, enz.). Zo heeft de politiezone "Druivenstreek" op operationeel vlak een tekort van 20 % aan inspecteurs. Ook in Zaventem is er een structureel tekort.

Graag had ik een overzicht ontvangen van de stand van zaken van alle politiekorpsen in Halle Vilvoorde.

1) Gelieve mij een overzicht te bezorgen, van 2012 tot vandaag, van de effectieve invulling en de gewenste invulling van het politiekorps voor alle politiezones in het arrondissement Halle Vilvoorde.

2) Welke maatregelen zal de geachte minister ondernemen om het tekort in de politiezones weg te werken?

3) Kan het creëren van politiezones buiten het gerechtelijke arrondissement één van de oplossingen zijn volgens hem? Waarom wel? Waarom niet?

Antwoord ontvangen op 16 januari 2020 :

1) Onderstaande tabel geeft een overzicht van het personeelsbestand voor de politiezones van het arrondissement Halle-Vilvoorde.



2) Om te beginnen worden alle politiezones jaarlijks door de Directie van het personeel (DRP) (begin januari) bevraagd naar hun noden voor operationele personeelsleden. De politiezones dienen aan te geven of ze het personeelskader wensen te behouden, uit te breiden of te verminderen. De verkregen behoeften worden verwerkt in het rekruteringsplan van de Federale Politie.

Daarnaast kunnen de politiezones vijf keer per jaar plaatsen voor operationele en Calog-personeelsleden openstellen in de mobiliteit.

Ook kan elke aspirant (inspecteur, hoofdinspecteur, commissaris) voor zijn afstuderen reeds deelnemen aan de lopende mobiliteitscyclus. Hij wordt benoemd in de politiezone na het behalen van zijn diploma.

Naast de algemene initiatieven bestaan ook specifieke maatregelen. Voor de inspecteurs zijn er bijvoorbeeld nog andere acties die men onderneemt.

De politiezones hebben immers de mogelijkheid om in de aspirantenmobiliteit plaatsen open te stellen voor inspecteurs indien ze geen geschikte kandidaten hebben gevonden in de gewone mobiliteitsronde. Aspirant-inspecteurs kunnen voor een plaats van de aspirantenmobiliteit postuleren en na zijn afstuderen wordt de aspirant-inspecteur dan dadelijk in de politiezone benoemd via de aspirantenmobiliteit.

Naast de aspirantenmobiliteit is er ook de mogelijkheid om een directe aanwerving door een politiezone te doen. De politiezone rekruteert een kandidaat-inspecteur nog voor deze aan de opleiding begint, na zijn afstuderen wordt hij dan dadelijk in de politiezone benoemt.

Er zijn verschillende initiatieven genomen binnen de dienst rekrutering en selectie van de Directie van het Personeel van de Federale Politie om het aantal sollicitanten te verhogen, waaronder:

–  De organisatie van Fast Tracks (met deze procedures kan de hele procedure binnen twee weken aan een groep kandidaten worden doorgegeven).

–  Het versterken van de samenwerking tussen de zones van de Lokale Politie en de diensten van de Federale Politie om van rekrutering een gedeelde verantwoordelijkheid te maken (samen investeren in infosessies, opendeurdagen, enz.).

–  De organisatie van opendeurdagen in de politiescholen.

–  Het investeren in andere rekruteringskanalen: bij voorbeeld op grote evenementen, via tv-spot en gadgets. Dit verhoogt de zichtbaarheid van campagnes en positioneert de Politie als aantrekkelijke werkgever.

Naast de informatie over de talrijke loopbaanmogelijkheden zijn deze evenementen ook een gelegenheid om uitleg te krijgen over en een dialoog aan te gaan met de politieagenten op het terrein over hun dagelijkse ervaringen.

3) Het huidig wettelijk kader laat het niet toe om politiezones te creëren die zich over meerdere gerechtelijke arrondissementen uitstrekken. In de wetenschappelijke studie m.b.t. schaalvergroting van de UGent wordt als voordeel/opportuniteit bij een fusie wel gesteld dat door de bundeling van de capaciteit, bezettingsproblemen kunnen worden opgelost. Hierdoor wordt een permanent onthaal en dispatching mogelijk en een efficiëntere inzet van personeel.