Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-237

van Peter Van Rompuy (CD&V) d.d. 16 december 2019

aan de minister van Mobiliteit, belast met Belgocontrol en de Nationale Maatschappij der Belgische spoorwegen

Nationale luchthaven van Zaventem - Werken in de zomer van 2020 - Alternatieve baangebruik - Baan 19 - Veiligheid

transportinfrastructuur
luchthaven
veiligheid van het luchtverkeer
openbare werken

Chronologie

16/12/2019Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 16/1/2020)
16/1/2020Antwoord

Vraag nr. 7-237 d.d. 16 december 2019 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Motivering van het transversale karakter van de schriftelijke vraag: de vraag kadert in het beleid rond de ontwikkeling van de nationale luchthaven, specifiek over het baangebruik en de veiligheid van het baangebruik tijdens de werken van de zomer 2020 en is bijgevolg federale materie.

In de zomer van 2020 zullen er tussen 13 juli en 23 augustus op de luchthaven van Zaventem werken gebeuren aan baan 25R/07L. Brussels Airport Company (BAC), de luchthavenuitbater, kondigde aan om tijdens deze werken hoofdzakelijk baan 19 (de zogenaamde "dwarsbaan") te gebruiken voor opstijgingen. Het college van luchtvaartombudsmannen stuurde in november 2019 een brief naar Arnaud Feist, chief executieve officer (CEO) van BAC waarin de veiligheidsrisico's van het intensief en continue gebruik van baan 19 voor het merendeel van de vluchtbewegingen (zowel tijdens de nacht als overdag) werd aangekaart. De ombudsdienst verwijst hiervoor ook naar de veiligheidsstudie, uitgevoerd naar aanleiding van het Kalitta ongeval in 2009.

Baan 19 is korter dan de andere banen, heeft geen uitrusting voor uitgangen met hoge snelheid of vrije zones aan de uiteinden, verschillende belemmeringen, enz. Hierdoor wijst de ombudsman Philippe Touwaide op de mogelijke gevaren van een "overmatig" gebruik van deze baan.

Aangezien BAC overigens niet bevoegd is om te bepalen hoe er moet gevlogen worden tijdens de werken omdat dit de bevoegdheid is van de federale minister van Mobiliteit, wijst de ombudsdienst elke verantwoordelijkheid van zich af mocht er zich een ongeval voordoen bij het gebruik van baan 19.

Graag had ik van de geachte minister een antwoord gehad op onderstaande vragen:

1) Hoe analyseert hij de gevaren aangebracht door het college van luchtvaartombudsmannen in verband met het overmatig gebruik van baan 19? Op welke studies baseert hij zich voor deze analyse?

2) Welke maatregelen worden er concreet genomen om de veiligheid van het gebruik baan 19 te garanderen?

3) Er wordt door de ombudsdienst aanbevolen om het gebruik van andere alternatieve baangebruikschema's te overwegen, zoals bijvoorbeeld landingen op 25L en opstijgingen via 01 of landingen op 19 en opstijgingen via 07R.

Graag had ik van de geachte minister een duidelijk overzicht gekregen van de baangebruikschema's die gehanteerd zullen worden tijdens deze werken. Graag ook een motivering waarom voor deze schema's gekozen werd.

Antwoord ontvangen op 16 januari 2020 :

Wat betreft de aanwending van de alternatieve baanschema's die voor operationele continuïteit moeten zorgen tijdens de werken in de zomer van 2020, voert het directoraat-generaal Luchtvaart van de federale overheidsdienst (FOD) Mobiliteit en Vervoer (DGLV) momenteel een analyse uit die tot doel heeft alle alternatieve schema's te onderzoeken, zowel naar luchtvaarveiligheid als naar geluids- en operationele impact toe. Na afloop van dit onderzoek zal dan over een contingencyplan voor het baangebruik worden beslist.