Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-2246

van Rik Daems (Open Vld) d.d. 20 maart 2024

aan de staatssecretaris voor Digitalisering, belast met Administratieve Vereenvoudiging, Privacy en de Regie der gebouwen, toegevoegd aan de Eerste Minister

Artificiële intelligentie (AI) - Overheidsdiensten - Profilering - Privacy - Cijfers en tendensen

kunstmatige intelligentie
publieke dienst
belastingfraude
economisch delict

Chronologie

20/3/2024Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 18/4/2024)

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 7-2244
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 7-2245

Vraag nr. 7-2246 d.d. 20 maart 2024 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Overheden over de hele wereld maken reeds gebruik van artificiële intelligentie (AI) in hun dagelijkse werk. De uitrol ervan varieert echter drastisch van land tot land, afhankelijk van een hele reeks factoren.

De Italiaanse overheid gebruikt bijvoorbeeld AI op verschillende manieren, zoals klantenservice-«chatbots» en het bestrijden van belastingontduiking. Een «chatbot» van het ministerie van Arbeid verstrekt informatie over het gegarandeerde minimuminkomen. Het gebruik van AI bij belastingfraudebestrijding, zoals met het «Anonimometro»-systeem, heeft successen geboekt door het automatiseren van analyses en door pseudonieme gegevens te gebruiken. Er is echter behoefte aan voorzichtigheid, vooral bij het implementeren van AI in kwetsbare gemeenschappen. In Rome wordt AI ingezet om waterleidingen te monitoren met behulp van sensoren en «machine learning».

De toepassing van AI binnen de overheid wordt bemoeilijkt door bezuinigingen en een verouderd ambtenarenapparaat. «Chatbots» hebben beperkingen en kunnen menselijke interactie niet volledig vervangen, vooral op straatniveau waar ambtenaren aanpassingen maken op basis van individuele situaties.

Overheidsmedewerkers experimenteren individueel met generatieve «AI-tools» om efficiënter te werken. Er zijn uitdagingen bij het gebruik van AI voor wetgevingsprocessen, waarbij wellicht aangepaste modellen nodig zijn voor specifieke toepassingen. De Italiaanse Kamer van afgevaardigden voert experimenten uit met AI in het wetgevingsproces. De «AI Act» van de Europese Unie (EU) zou lidstaten moeten aansporen AI te omarmen, maar in Italië wordt verwacht dat de reactie beperkt zal zijn zonder substantiële investeringen. Het publieksbewustzijn en de vraag naar AI in openbare diensten zijn er laag, wat de adoptie ervan door de overheid vertraagt (cf. https://democracy-technologies.org/industry-news/how-italys-government-is-using-ai/).

Op 10 februari 2023 nam de Senaat het voorstel van resolutie met betrekking tot de oprichting van een algoritmetoezichthouder van de heer Daems c.s. aan (doc. Senaat, nr. 7-328/4).

Bij de regeringsvorming in Nederland in 2021 werd in de beleidsverklaring van het regeerakkoord gesteld dat het land inzet op meer digitalisering. Naast de gebruikelijke verklaringen, waarbij men onder meer belooft verder in te zetten op de digitale kloof en de veiligheid op het internet, wordt ook vermeld dat men een algoritmetoezichthouder zal aanstellen om wettelijk te regelen «dat algoritmen worden gecontroleerd op transparantie, discriminatie en willekeur» (cf. https://www.parlement.com/id/vloreou0m8t6/regeerakkoord_2021).

Deze roep komt niet toevallig: de Nederlandse toeslagenaffaire liet zien dat de Belastingdienst vertrouwde op algoritmen die ze zelf amper kon begrijpen, laat staan uitleggen.

Ook in de Verenigde Staten, waar algoritmen binnen openbare instanties al veel verder verspreid zijn, bleek dat verschillende van deze diensten over onvoldoende middelen beschikten om de algoritmen te evalueren die ze zelf gebruikten (cf. https://www.nature.com/articles/d41586-018-05469-3).

Wat betreft het transversaal karakter van de schriftelijke vraag: gelet op de behandelde materies (informatie- en communicatietechnologie (ICT), wetenschap, privacy en digitalisering) gaat het hier om een transversale aangelegenheid die de federale overheid deelt met de Gemeenschappen en de Gewesten.

Graag had ik dan ook volgende vragen voorgelegd aan de geachte minister:

1) Gebruikt men in België reeds artificiële intelligentie of algoritmen om overheidszaken te regelen? Indien ja, op welke niveaus (gemeenten of andere niveaus) en kan u hierbij toelichten over hoeveel instanties het gaat? Zou u dit kunnen uitsplitsen per niveau? Welke overheidsdiensten maken hiervan gebruik, en kan u meer toelichting geven over de functie van AI-toepassingen binnen dit geheel?

2) Indien neen, plant men om in de toekomst dergelijke maatregelen te nemen? Indien ja, op welke niveaus, wat zijn de huidige geraamde kosten, wat zijn de beoogde doelen en wanneer plant men concreet de implementatie?

3) Wordt er gebruik gemaakt van «large language models» (LLM), «chatbots» en andere door AI gestuurde toepassingen bij overheidsdiensten? Zo ja, hoeveel in totaal? Zijn er specifieke toepassingen of processen waar AI wordt gebruikt om beslissingen te nemen of taken uit te voeren binnen deze diensten? Hoe lang zijn deze systemen reeds in gebruik? In hoeverre maakt men algemeen gebruik van generatieve AI?

4) Wordt door overheidsdiensten momenteel gebruik gemaakt van «webcrawling» en «datascraping»-technieken voor het verkrijgen van informatie? Zo ja, hoeveel in totaal en kunt u specifieke voorbeelden geven van hoe deze technologieën worden toegepast? Welke diensten gebruiken dergelijke technieken en hoe maken ze deel uit van de algemene «workflow»? Zijn er specifieke procedures voor het valideren en verifiëren van deze informatie?

5) Zijn er samenwerkingen met externe partijen of technologieleveranciers voor het implementeren dergelijke technologieën? Zo ja, hoe wordt de privacy en beveiliging van de verzamelde gegevens in dergelijke samenwerkingsverbanden gewaarborgd?

6) Welke maatregelen worden genomen om ervoor te zorgen dat AI-toepassingen binnen de overheid geen negatieve effecten hebben op kwetsbare gemeenschappen of groepen? Wordt AI momenteel gebruikt om belastingfraude en andere vormen van financieel misbruik tegen te gaan, zoals in Italië? Zo ja, op welke manier en hoeveel invloed heeft de AI op de besluitvorming? Is er nog sprake van een menselijke tussenkomst? Zo neen, waarom niet?

7) Wat is de perceptie van het publiek in België ten opzichte van AI in openbare diensten, en welke inspanningen worden geleverd om het bewustzijn en het begrip te vergroten? Welke strategieën worden overwogen of geïmplementeerd om ervoor te zorgen dat de integratie van AI in de Belgische overheid ethisch en verantwoord verloopt?