Telecomoperatoren - taalgebruik - Dienstverlening in de taal van de klant - Gebrek - Middelen van verzet - Wettelijke middelen
taalgebruik
telecommunicatie
provider
bescherming van de consument
20/3/2024 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 18/4/2024) |
15/4/2024 | Antwoord |
Telecommunicatie is een gemengde bevoegdheid.
Telecomoperatoren zijn, in het licht van de Taalwet in bestuurszaken, overeenkomstig artikel 1, § 1, 2°, van deze wet, «natuurlijke en rechtspersonen die concessiehouder zijn van een openbare dienst of die belast zijn met een taak die de grenzen van een privaat bedrijf te buiten gaat en die de wet of de openbare machten hun hebben toevertrouwd in het belang van het algemeen» en zijn als dusdanig onderworpen aan de bepalingen van deze wet.
Een inwoonster uit Dworp die klant is bij Scarlet, laat mij weten dat deze onderneming, wanneer zij techniekers naar de betrokkene stuurt in het kader van haar dienstverlening inzake telecommunicatie, steevast personen over de vloer krijgt die geen Nederlands kennen of dat dienstverlening aan huis uitblijft omdat men niet of onvoldoende over Nederlandstalig personeel beschikt. Dworp is een deelgemeente van een Vlaamse gemeente en dit is dan ook onaanvaardbaar.
1) Kan u bevestigen dat telecomoperatoren in het Nederlandse taalgebied in hun dienstverlening aan klanten zich van het Nederlands dienen te bedienen?
2) Over welke middelen van verzet beschikt een particulier indien de dienstverlening op taalvlak te wensen overlaat om zijn operator op dat vlak tot een betere dienstverlening te dwingen?
3) Over welke middelen beschikt de overheid wanneer zij op taalvlak geconfronteerd wordt met een dergelijke gebrekkige dienstverlening?
4) Welke maatregelen treft u in dat verband ten aanzien van deze operator?
5) Indien de wettelijke middelen op dat vlak momenteel onvoldoende voorhanden zijn, neemt u dan een initiatief om daar een mouw aan te passen?
Tekst nog niet beschikbaar.