Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-2178

van Ludwig Vandenhove (Vooruit) d.d. 9 januari 2024

aan de vice-eersteminister en minister van Financiën, belast met de Coördinatie van de fraudebestrijding en de Nationale Loterij

«Port of Limburg» - Drugstrafiek en drugscriminaliteit - Dreiging - Aanpak - Overleg met Vlaamse regering, stadsbestuur van Genk en de lokale politie - Federale politie - Extra capaciteit - Douanepost - Vestiging

provincie Limburg
verdovend middel
zwarte handel
haveninstallatie
politie
douane
container

Chronologie

9/1/2024Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/2/2024)

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 7-2179

Vraag nr. 7-2178 d.d. 9 januari 2024 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Volgend jaar opent de «Port of Limburg» op de voormalige site van Ford in Genk. Daar zullen tot 350 000 containers per jaar worden afgeladen.

Politiediensten en gerechtelijke instanties hebben al eerder gewaarschuwd dat die haven wel eens aantrekkelijk zou kunnen zijn voor criminelen, niet in het minst uit het drugsmilieu. Dat wordt onder andere aangehaald in het Nationaal Drugsplan.

Er zijn al vaak verbanden aangetoond tussen de haven van Antwerpen en Limburg als het over drugssmokkel en het verhandelen van drugs gaat.

Er zullen dus de nodige manschappen – federale politie of douane – moeten ingeschakeld worden om de veiligheid daar te garanderen.

Qua veiligheid betreft het hier een federale bevoegdheid, maar qua uitrusting van de «Port of Limburg» en qua gevolgen van meer drugstoevoer in Limburg betreft het een aangelegenheid van de Gemeenschappen en de Gewesten.

Onze vragen:

1) Is er al een plan uitgewerkt door de geachte ministers om dat probleem aan te pakken?

2) Hebben ze al contact gehad met de bevoegde Vlaamse minister(s) omtrent deze aangelegenheid?

3) Hebben ze al contact gehad met het stadsbestuur van Genk of de lokale politiezone «Carma»?

4) a) Welke plannen bestaan ter zake bij de federale politie?

b) Welke extra capaciteit zal er voorzien worden?

5) «Port of Limburg» is geen volwaardige haven, enkel een havenfaciliteit. Normaal komt daar geen vaste douanepost. Hoe gaat dan de dreiging van drugstrafiek en drugscriminaliteit aangepakt worden?

Gaat er een uitzondering gemaakt worden voor Genk om er toch een douanepost te vestigen?

6) Indien er geen vaste douanepost komt, aan welke alternatie(f)(ven) wordt er gedacht vanuit het federale beleidsniveau?