Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-2173

van Peter Van Rompuy (CD&V) d.d. 30 november 2023

aan de vice-eersteminister en minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven, Telecommunicatie en Post

Digitale kwetsbaarheid - Proefproject Bpost - Aanwezigheid van student informatica in de Bpost-kantoren - Administratieve formaliteiten - Hulp aan de bezoekers - Evaluatie

digitale kloof
digitale cultuur
postdienst
administratieve formaliteit

Chronologie

30/11/2023Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 4/1/2024)
19/12/2023Antwoord

Vraag nr. 7-2173 d.d. 30 november 2023 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Motivering van het transversale karakter van de schriftelijke vraag: het aanscherpen van digitale vaardigheden is een gedeelde uitdaging voor de federale en de Vlaamse overheid, alsook de lokale besturen die onder toezicht van Vlaanderen vallen.

Zesenveertig procent van de bevolking tussen zestien en vierenzeventig jaar bevindt zich in een situatie van digitale kwetsbaarheid. Dat blijkt uit recent onderzoek van de Koning Boudewijnstichting. Voor deze groep werd een proefproject uitgerold in vijfenzestigBpost-kantoren. Tijdens de maand oktober 2023 was er in deze kantoren een student informatica aanwezig om bezoekers te helpen bij administratieve formaliteiten.

Daarom volgende vragen:

1) In welke steden of gemeenten werd het proefproject uitgerold? Waren hier nog andere partners bij betrokken?

2) Hoeveel burgers werden geholpen?

3) Bij welke zaken hadden de burgers hulp nodig?

4) Werd hiervoor reclame gemaakt zodat burgers weet hadden van dit initiatief?

5) Hoe evalueert Bpost het proefproject?

6) Zal het proefproject een vervolg kennen? In welk format?

7) Hoe ziet de geachte minister de relatie tussen het proefproject van Bpost en het Vlaams initiatief van de digibanken?

Antwoord ontvangen op 19 december 2023 :

Het dichten van de digitale kloof staat hoog op de maatschappelijke en politieke agenda. Dit blijkt onder meer uit diverse passages in het federale regeerakkoord, maar evenzeer uit de vele actieve publieke en private actoren of samenwerkingsverbanden van actoren zoals Digit’All (waaraan ook Bpost deelneemt), of de opgestarte campagnes, pilootprojecten en andere initiatieven in België.

Ook Bpost kan een rol spelen in het aanpakken van deze maatschappelijke uitdaging door het bieden van een lokale en betrouwbare toegang, in haar postkantorennetwerk, tot digitale diensten van de Staat die een menselijk en fysiek contactpunt vereisen, meer bepaald voor geïsoleerde, kansarme burgers of burgers met digitale achterstand.

Daarom kwam ik met Bpost in het zevende beheerscontract overeen dat ze zich ertoe zou verbinden om proefprojecten uit te voeren in 10 % van de postkantoren, en dit binnen twee en een half jaar na de inwerkingtreding van het beheerscontract, dus in de periode tot midden 2024.

Zoals beschreven in het beheerscontract, kunnen de postkantoren de Staat helpen om burgers met digitale achterstand op te sporen en hen in samenwerking met lokale organisaties naar digitale ondersteuningsoplossingen te leiden. De postkantoren kunnen voornoemde burgers ook hulp bieden bij bepaalde procedures waarvoor identificatie of onlineauthenticatie vereist is, in voorkomend geval in partnerschap met de betrokken overheidsdiensten.

Zoals in het beheerscontract is bepaald, zullen projecten die tot een proefproject in de postkantoren leiden, worden geëvalueerd en, indien ze succesvol zijn, kunnen ze leiden tot een bredere invoering in samenwerking met de betrokken autoriteiten.

Tegen midden 2024 zal Bpost in 10 % van zijn kantoren, dat wil zeggen vijfenzestig postkantoren, daadwerkelijk pilootprojecten uitgevoerd hebben, aangezien dat vandaag al het geval is. Concreet steunt de steun van Bpost aan de digitale transformatie in deze fase op drie pijlers.

Een eerste pijler betreft de detectie. Voorafgaand aan de lancering van de pilootprojecten heeft Bpost in de drie Gewesten een enquête gelanceerd om de behoeften en de interesse van de burgers in digitale ondersteuning te begrijpen. Tijdens de pilootprojecten kon de Bpost-medewerker ook vragen of de burger hulp wou (rechtstreeks of op afspraak). Op het einde van de hulpverlening krijgt de burger een anonieme tevredenheidsenquête (op vrijwillige basis) om de behoeften beter te kunnen opsporen.

Een tweede pijler bestaat uit het ondersteunen van bestaande digitale bijstandsprojecten die door derden worden uitgevoerd. Dit gebeurt onder de vorm van zichtbaarheid via schermen in postkantoren, waardoor het mogelijk wordt animaties (informatieve spots) uit te zenden, flyers ter beschikking te stellen (die in displays aan de loketten van de postkantoren worden geplaatst) of ondersteuning te bieden door het loketpersoneel. In deze context werden bijvoorbeeld informatieve animaties over Vlaamse Digibanken uitgezonden in honderdvijfenzestig postkantoren die door de Vlaamse overheid werden geselecteerd.

Een derde pijler tenslotte gaat over directe hulp aan burgers in het postkantoor, bijvoorbeeld gepersonaliseerde hulp bij het installeren van een app of hulp bij een online administratieve procedure.

Het pilootproject met betrekking tot de tariefvergelijker voor telecommunicatie van het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie (BIPT) («bestetarief.be»), waarnaar de heer senator naar verwijst, situeert zich in deze derde categorie.

Als antwoord op de vaak complexe telecomaanbiedingen werd in samenwerking met de federale overheidsdienst (FOD) Economie in het najaar van 2023 in vijfenzestig postkantoren in de drie Gewesten (zie bijgevoegde lijst) een pilootproject voor digitale hulp en tariefvergelijking opgestart. In de postkantoren waren digitale helpers van partnerorganisatie Beego beschikbaar om klanten te helpen de prijzen van de aanbiedingen van telecomoperatoren te vergelijken. De helpers voerden een analyse uit van hun behoeften, hun huidige tarief en de beschikbare aanbiedingen op de markt, met behulp van de genoemde prijsvergelijker die door het BIPT werd ontwikkeld. Deze gepersonaliseerde hulp werd uitgebreid met algemene ondersteuning voor onlineprocedures, afhankelijk van de behoeften van de klant.

Dit succesvolle pilootproject vond plaats in twee fasen, een eerste tussen 18 en 30 september 2023, gericht op detectie aan de hand van bevragingen, en een tweede van 2 tot 28 oktober 2023, gericht op ondersteuning en begeleiding. De resultaten van dit pilootproject lagen ver boven de vooropgestelde doelen, namelijk 4 331 digitale hulpsessies, 6 257 enquêtes gehouden onder het publiek en meer dan 90 % klantentevredenheid. Dit succes leidde tot een verlenging van het pilootproject tot 24 november 2023 in tien postkantoren, namelijk in Brussel-Stad, Schaarbeek, Charleroi, Doornik, Deurne, Antwerpen, Harelbeke, Vilvoorde, Gent en Aarschot, wat nog eens in 816 digitale hulpsessies met een 97 % tevredenheid bij de begunstigden genereerde. Zoals de beheersovereenkomst voorschrijft, gebeurt de evaluatie door een aan het project externe instantie, naemlijk de programmatorische federale overheidsdienst (POD) Maatschappelijke Integratie.

De lijst van 65 postkantoren gaat als bijlage:

Rue Stévin, 41

1000

Bruxelles

Avenue Rogier, 162

1030

Schaerbeek

Rue Royale Sainte-Marie, 98

1030

Schaerbeek

Rue Sterckx, 5

1060

Saint-Gilles

Rue de la Carrière, 21-27

1081

Koekelberg

Rue Ferdinand Lenoir, 29

1090

Jette

Avenue Charles Thielemans, 22

1150

Woluwe-Saint-Pierre

Rue Vanderkindere, 171

1180

Uccle

Chaussée de Bruxelles, 255

1410

Waterloo

Place du Môle, 18

1420

Braine-l'Alleud

Louis Theunckensstraat, 1

1500

Halle

Fonteinstraat, 22

1640

Sint-Genesius-Rode

Groenstraat, 14-16

1800

Vilvoorde

Quellinstraat, 6

2018

Antwerpen

Gallifortlei, 4

2100

Antwerpen

Van Heybeeckstraat, 5A

2170

Antwerpen

Kleine Steenweg, 30

2610

Antwerpen

Grote Markt, 1

2800

Mechelen

Paalstraat, 68

2900

Schoten

Gemeenteplein, 14

3140

Keerbergen

Leuvensestraat, 36-40

3200

Aarschot

Postlaan, 6

3400

Landen

Maastrichterstraat, 49

3500

Hasselt

Guido Gezellelaan, 40/2

3550

Heusden-Zolder

Dieplaan, 10

3600

Genk

Rijksweg, 390

3630

Maasmechelen

Clockemstraat, 21

3800

Sint-Truiden

Vreyshorring, 80

3920

Lommel

Rue des Guillemins, 17-19

4000

Liège

Esplanade de l'Avenir, 1

4100

Seraing

Rue Neuve, 47

4500

Huy

Avenue des Martyrs, 233

4620

Fléron

Place de l'Eglise, 13

4720

La Calamine

Rue de l'Harmonie, 21

4800

Verviers

Rue de la Poste, 29

4900

Spa

Avenue Gouverneur Bovesse, 23

5100

Namur

Avenue Roi Albert, 15

5300

Andenne

Rue de Behogne, 20

5580

Rochefort

Petite Rue, 6

6000

Charleroi

Place Fr. Roosevelt, 1

6180

Courcelles

Rue Maréchal Foch, 1

6200

Châtelet

Rue de Bruxelles, 22

6220

Fleurus

Rue du Parc Saint-Adrien, 12

6280

Gerpinnes

Rue Rogier, 5

6460

Chimay

Place du Général Patton, 9

6600

Bastogne

Rue de la Poste, 3

6700

Arlon

Rue Docteur Jeanty, 9

6760

Virton

Rue Haute, 29

6791

Aubange

Rue Leman, 119

7012

Mons

Rue du Curé Chabotteau, 19

7080

Frameries

Rue du Pont du Nil, 11

7140

Morlanwelz

Avenue de Maire, 109

7500

Tournai

Grand Place, 8

7900

Leuze-en-Hainaut

Smedenstraat, 57-59

8000

Brugge

Steenstraat, 16

8370

Blankenberge

Van Iseghemlaan, 52

8400

Oostende

Koning Albertstraat, 24

8500

Kortrijk

Noordstraat, 9

8530

Harelbeke

Studentenstraat, 10

8900

Ieper

Lange Kruisstraat, 55

9000

Gent

Driekoningenstraat, 6

9100

Sint-Niklaas

Markt, 69

9160

Lokeren

Vaartstraat, 10

9300

Aalst

Bevrijdingslaan, 1

9400

Ninove

Kortrijkstraat, 37 bus 1

9800

Deinze