Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-1794

van André Frédéric (PS) d.d. 18 oktober 2022

aan de vice-eersteminister en minister van Mobiliteit

Infrabel - Lijnen in landelijk gebied - Rendabiliteit - Bestendiging van de financiering tot 2031 - Plan voor eventuele schrapping - Lijnen 42, 43, 44 en 49 - Alternatieven - Oplossingen - Overleg met de deelstaten

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
plattelandsgebied
spoorwegnet

Chronologie

18/10/2022Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 17/11/2022)
17/11/2022Antwoord

Vraag nr. 7-1794 d.d. 18 oktober 2022 : (Vraag gesteld in het Frans)

In ons land zijn de bevoegdheden inzake vervoer verdeeld over het federale niveau en de deelstaten. Vervoer per spoor blijft grotendeels een federale bevoegdheid. De Senaat is dus bevoegd voor deze vraag omdat ze transversaal is.

Nu de begrotingsbesprekingen aan de orde zijn, is er veel aandacht voor het budget en de beperkingen dienaangaande.

Om de gevraagde besparingen te kunnen realiseren zou Infrabel opnieuw het plan bovenhalen om de minst rendabele lijnen in landelijke gebieden af te schaffen.

Het laatste gelijkaardige plan van 2019 werd destijds geweigerd door minister Bellot die ervoor zorgde dat de financiering van de kleine lijnen verzekerd bleef tot 2031.

Toen ging het, wat mijn regio betreft, over de lijnen 42, 43, 44 et 49.

1) Ligt er een nieuw plan klaar voor de afschaffing van treinen en wordt op die lijnen voorzien in een vervangende busdienst?

2) Zo ja, wat is het lot van de verzekerde financiering die de heer Bellot tot in 2031 had voorzien?

3) Beschikt u over bijkomende informatie met betrekking tot die mogelijke schrapping van lijnen? Is het voortbestaan van de lijnen 42, 43, 44 en 49 momenteel in gevaar?

4) Staat u achter die eventuele schrapping, ondanks de belangrijke investeringen die na de overstromingen van 2021 werden gedaan, in het bijzonder in verband met lijn 44?

5) Is dit plan om lijnen te schrappen in overeenstemming met de huidige klimaatdoelstellingen?

6) Werd er contact opgenomen met uw collega's van de deelstaten om concrete oplossingen te zoeken voor dit dossier? Wat is de stand van zaken?

Het is van belang dat alternatieven worden aangereikt om een optimaal openbaar vervoersaanbod in stand te houden.

In dat verband denk ik aan goed bereikbaar spoorvervoer voor alle gebruikers uit landelijke gebieden die zich naar de steden moeten begeven om te studeren, te werken of voor toeristische uitstappen.

7) Als de wil tot vermindering van het treinaanbod toch wordt doorgezet, zijn dan nog andere lijnen in gevaar?

Antwoord ontvangen op 17 november 2022 :

Dankzij de extra miljard euro over tien jaar voor het spoor in het begrotingsconclaaf van oktober 2022 kan ik herhalen wat ik in het verleden meermaals heb gezegd: er zullen tijdens deze zittingsperiode geen lijnen worden gesloten.

Dit geldt zowel voor de door u genoemde lijnen als voor alle andere lijnen in het land.

Deze extra middelen, die bovenop de miljard euro komen die sinds het begin van de legislatuur voor het spoor ter beschikking werden gesteld, zijn noodzakelijk om de ambities van de federale regering waar te maken, namelijk van het spoor de ruggengraat van de mobiliteit in België te maken.

Want investeren in het spoor is goed voor het klimaat, goed voor de economie en goed voor onze mobiliteit!