Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-1777

van Peter Van Rompuy (CD&V) d.d. 29 september 2022

aan de minister van Energie

Alternatieve energiebron - Waterstof - Ontwikkeling - Projecten reeds opgestart - Betrokkene partners - Budget - REPowerEU - Bijdrage

duurzame ontwikkeling
regenereerbare energie
waterstof

Chronologie

29/9/2022Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 3/11/2022)
22/3/2023Antwoord

Vraag nr. 7-1777 d.d. 29 september 2022 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Motivering van het transversale karakter van de schriftelijke vraag: het energievraagstuk is een gedeelde uitdaging voor de federale overheid en de Gewesten.

Vanuit de Europese Unie (EU) werd 20 miljard euro voorzien voor het REPowerEU-plan, een fonds dat de energieonafhankelijkheid binnen de Unie moet bevorderen. 270 miljoen euro zou voorzien zijn voor België.

Binnen REPowerEU is er een ambitie om te diversifiëren in de energiebronnen en te investeren in alternatieven. Eén alternatieve techniek betreft energie uit waterstof. Binnen de EU zijn er dan ook verschillende pistes om de ontwikkeling ervan te stimuleren.

Daarom volgende vragen:

1) Hoe staat België tegenover het aanwenden van waterstof als alternatieve energiebron? Hoe zal België de ontwikkeling ervan stimuleren?

2) Welke projecten werden reeds opgestart om deze techniek in België verder te ontwikkelen? Welke partners zijn hierbij betrokken? Wat is de rol van de federale overheid hierbij?

3) Zal België een deel van het budget vanuit REPowerEU aanwenden voor de ontwikkeling van waterstof als alternatieve energiebron? Waarom wel? Waarom niet?

Antwoord ontvangen op 22 maart 2023 :

1) In de federale waterstofstrategie, gepubliceerd in oktober 2021 en bijgewerkt op 18 oktober 2022, wordt de essentiële rol van waterstof erkend voor de energietransitie. Als veelzijdige energiedrager die uit hernieuwbare energiebronnen kan worden opgewekt, kan waterstof immers helpen om bepaalde sectoren klimaatneutraal te maken waar elektrificatie niet of moeilijk haalbaar is. Zo kan waterstof bijvoorbeeld een sleutelrol opnemen in de industrie of voor zwaar vervoer (inclusief scheepvaart en luchtvaart), en later ook om flexibiliteit te brengen in een energiesysteem dat steeds meer op hernieuwbare energiebronnen is gebaseerd.

2) De federale waterstofstrategie voorziet vier pijlers om deze ontwikkeling van waterstof als energiedrager te stimuleren, waarbinnen verschillende projecten al werden opgestart, telkens met een ruime betrokkenheid van stakeholders:

pijler 1: België positioneren als draaischijf voor de invoer en doorvoer van hernieuwbare moleculen in Europa, door internationale partnerschappen aan te gaan met exportlanden, waarbij de federale overheid initiatieven van ondernemingen omkadert via memorandums van overeenstemming. Daarnaast wil de federale overheid inzetten op de ontwikkeling van de nodige importinfrastructuur, onder meer via de financiering van dergelijke innovatieve infrastructuur voor de conversie van waterstofdragers binnen het federale herstart- en transitieplan;

pijler 2: het Belgisch leiderschap in waterstoftechnologieën versterken, door ondersteuning van innovatieve waterstofprojecten door in België gevestigde ondernemingen en onderzoekscentra, namelijk in het kader van het Energietransitiefonds en via de projectoproep «Clean Hydrogen for Clean Industry», waarvoor 50 miljoen euro werd uitgetrokken vanuit het herstelplan van België;

pijler 3: een robuuste waterstofmarkt in het leven roepen, onder meer door de uitbouw van een internationaal geïnterconnecteerd waterstofvervoersnetwerk dat de belangrijkste productie- en verbruiksclusters met elkaar verbindt. De federale overheid voorziet hiervoor tot 395 miljoen euro ondersteuning, als aanvulling op private investeringen. Tevens wordt momenteel het regelgevend kader ontwikkeld om te garanderen dat dit netwerk open toegankelijk is aan gereguleerde tarieven en wordt gewerkt aan een kader voor certificering van waterstof en zijn derivaten;

pijler 4: investeren in samenwerking voor een succesvolle uitvoering, met de regionale overheden, onze buurlanden, de Europese instellingen en internationale partners. Ook de oprichting de Belgian Hydrogen Council in samenwerking met Waterstofnet en ClusterTweed kadert hierin.

Met als doel de EU-afhankelijkheid van Russisch aardgas versneld af te bouwen, voorziet het RePowerEU-plan van de Europese Unie (EU) in een aantal initiatieven om de ontwikkeling van waterstof als energiedrager in de EU te versnellen en een markt te ontwikkelen. Zo werden de doelstellingen voor de intra-EU productie en import van hernieuwbare waterstof sterk naar boven bijgesteld. Daarnaast voorziet het RePowerEU plan in een additioneel hoofdstuk en daaraan gekoppelde financiering dat gehecht zal worden aan de nationale plannen voor herstel en veerkracht. Op 14 december 2022 werd een provisioneel akkoord bereikt, waarbij dit nieuwe hoofdstuk onder andere gebruikt kan worden om de productie van hernieuwbare of fossiel-vrije waterstof te financieren.