Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-1763

van Peter Van Rompuy (CD&V) d.d. 16 september 2022

aan de minister van Binnenlandse Zaken, Institutionele Hervormingen en Democratische Vernieuwing

Fietsdiefstallen - Cijfers - Evolutie - Veiligheidsmonitor 2021 - Resultaten

tweewielig voertuig
diefstal
officiële statistiek
eigendomsdelict

Chronologie

16/9/2022Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 20/10/2022)
20/10/2022Antwoord

Vraag nr. 7-1763 d.d. 16 september 2022 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Motivering van het transversale karakter van de schriftelijke vraag: de vraag kadert in het beleid rond fietsdiefstallen. Deze bevoegdheid valt onder de verantwoordelijkheid van de politie en bijgevolg onder de bevoegdheid van de geachte minister van Binnenlandse Zaken.

In navolging van mijn schriftelijke vragen nrs. 7-1186 van 31 maart 2021 en 7-1530 van 25 maart 2022 hierover enkele vragen.

In het Vlaamse regeerakkoord spreekt men van een ambitieuze «model shift» waarbij de groei van het gemotoriseerd verkeer verder wordt afgevlakt en er fors geïnvesteerd wordt in het openbaarvervoersnetwerk en andere duurzame vervoersmodi. De bedoeling is het gebruik van duurzame modi, waar de fiets een belangrijk deel van uitmaakt, in het kader van woon-werk en woon-schoolverkeer te laten toenemen tot 40 %. In Antwerpen, Gent en de Vlaamse rand streeft men zelfs naar een 50/50-verhouding. Om deze ambitieuze doelstelling mogelijk te maken zijn duurzame investeringen in infrastructuur noodzakelijk. Maar om het gebruik van de fiets te stimuleren zijn naast deze investeringen ook flankerende maatregelen cruciaal. Het aantal fietsdiefstallen sterk trachten in te perken is hiervan een voorbeeld. Aangezien er op het moment van mijn laatste schriftelijke vraag nr. 7-1530 van 25 maart 2022 nog geen volledig overzicht was van het aantal diefstallen in 2021 (de cijfers van de tweede semester waren niet beschikbaar) kom ik hier graag op terug:

1) Graag kreeg ik een overzicht van het aantal jaarlijks aangegeven fietsdiefstallen tussen 2016 en 2021 met een onderscheid per Vlaamse provincie en Brussel en het soort fiets (koersfietsen, stadsfietsen, elektrische fietsen).

2) Hoe analyseert de geachte minister deze cijfers? Welke provinciale verschillen zijn opvallend en wat is hiervan de oorzaak?

3) Graag kreeg ik ook een overzicht van het aantal maandelijks aangegeven fietsdiefstallen in 2019, 2020 en 2021 in de provincie Vlaams-Brabant met een onderscheid per arrondissement en het soort fiets (koersfietsen, stadsfietsen, elektrische fietsen).

4) Wat zijn de grootste «hot spots» voor diefstallen in Vlaams-Brabant?

In de vragenlijst van de Veiligheidsmonitor 2018-2019 gaf bijna 10 % van de respondenten aan ten minste eenmaal slachtoffer te zijn geweest van fietsdiefstal in de afgelopen twaalf maanden. Voor meer dan drie kwart van hen (77 %) vond deze diefstal plaats op het grondgebied van de eigen politiezone. Wat de aangiften of de klachten in verband met deze diefstallen betreft, meldde slechts 48 % van de respondenten de diefstal bij de politie te hebben aangegeven. De Veiligheidsmonitor geeft dus ook een goed zicht op het «dark number» van fietsdiefstallen.

5) Wanneer worden de concrete resultaten verwacht van de Veiligheidsmonitor 2021 (afgenomen in oktober-november 2021)?

Antwoord ontvangen op 20 oktober 2022 :

De Algemene Nationale Gegevensbank (ANG) is een politiedatabank waarin feiten geregistreerd worden op basis van processen-verbaal die voortvloeien uit de opdrachten van gerechtelijke en bestuurlijke politie. Er kunnen tellingen mee uitgevoerd worden op verschillende statistische variabelen, zoals het aantal geregistreerde feiten, de modus operandi, de voorwerpen gehanteerd bij het misdrijf, de gebruikte vervoermiddelen, de plaatsbestemming, enz.

De gegevens (in bijlage) zijn afkomstig van de databankafsluiting van 16 mei 2022.

1) De eerste tabel toont het aantal door de politie geregistreerde feiten inzake fietsdiefstal, zoals geregistreerd in de ANG op basis van de processen-verbaal, voor de jaren 2016-2021, per provincie.

Op basis van de informatie in de ANG is het niet mogelijk om een onderverdeling te geven naar het soort fiets: koersfiets, stadsfiets, enz. Enkel het onderscheid tussen een fiets of een elektrische fiets is in de ANG beschikbaar.

Tabel 1: aantal geregistreerde feiten inzake fietsdiefstal per provincie


2016

2017

2018

2019

2020

2021

Antwerpen

10 222

9 530

8 387

8 815

6 660

6 814

Brabant wallon

364

406

334

311

318

410

Brussel-Hoofdstad

3 291

3 548

3 831

4 403

4 509

4 305

Oost-Vlaanderen

5 983

6 339

6 143

5 402

3 819

5 126

Vlaams-Brabant

4 309

3 963

3 904

3 681

2 822

3 200

West-Vlaanderen

5 423

5 030

4 545

4 348

3 241

3 136

Totaal:

29 592

28 816

27 144

26 960

21 369

22 991

Bron: federale politie.

De tweede tabel toont het aantal door de politie geregistreerde feiten inzake fietsdiefstal, waaraan in de ANG een fiets of elektrische fiets als zijnde gestolen is gekoppeld, voor de jaren 2016-2021 op provinciaal niveau.


2016

2017

2018

2019

2020

2021

Brussel-Hoofdstad

Fiets

3 179

3 336

3 629

4 004

4 128

4 072

Elektrische fiets

48

111

142

301

293

141

Antwerpen

Fiets

9 906

9 128

7 868

7 966

5 731

5 474

Elektrische fiets

216

304

450

749

860

1 245

Limburg

Fiets

2 058

1 933

1 654

1 520

1 041

1 092

Elektrische fiets

39

31

32

32

36

52

Oost-Vlaanderen

Fiets

5 858

6 119

5 928

5 219

3 642

4 832

Elektrische fiets

36

117

121

132

131

249

Vlaams-Brabant

Fiets

4 245

3 863

3 814

3 578

2 738

3 081

 

Elektrische fiets

13

26

30

44

45

57

West-Vlaanderen

Fiets

5 308

4 907

4 423

4 150

3 091

2 953

Elektrische fiets

63

62

83

148

135

145

Bron: federale politie.

2) Op het nationale niveau kennen de fietsdiefstallen voor de periode 2016-2020 een dalende trend. Voor het volledige jaar 2021 is er echter opnieuw een lichte stijging van het aantal fietsdiefstallen merkbaar ten opzichte van 2020. Deze stijging doet zich voor in bijna alle provincies. Enkel in West-Vlaanderen en in Brussel merken we een lichte daling.

3) De derde tabel toont het aantal door de politie geregistreerde feiten inzake fietsdiefstal, zoals geregistreerd in de ANG op basis van de processen-verbaal, voor de jaren 2019-2021, per gerechtelijk arrondissement van de provincie Vlaams-Brabant en per maand.

Tabel 3: aantal geregistreerde feiten inzake fietsdiefstal in de gerechtelijke arrondissementen Halle-Vilvoorde en Leuven, met een opdeling per maand


Jan.

Feb.

Maa.

Apr.

Mei

Juni

Juli

Aug.

Sep.

Okt.

Nov.

Dec.

Totaal

Brussel (Halle-Vilvoorde)

2019

96

91

98

92

117

133

140

111

142

125

95

78

1 318

2020

83

57

74

74

101

91

95

107

140

125

92

56

1 095

2021

54

45

87

110

95

131

93

101

108

131

91

70

1 116

Leuven

2019

167

206

207

189

236

188

166

199

204

243

188

170

2 363

2020

129

133

104

78

125

174

159

158

219

227

124

97

1 727

2021

105

125

135

117

139

171

176

219

244

286

213

154

2 084

Bron: federale politie.

De vierde tabel toont het aantal door de politie geregistreerde feiten inzake fietsdiefstal, waaraan in de ANG een fiets of elektrische fiets als zijnde gestolen is gekoppeld, voor de jaren 2019-2021, per gerechtelijk arrondissement van de provincie Vlaams-Brabant en per maand.

Tabel 4: aantal geregistreerde feiten inzake fietsdiefstal in de gerechtelijke arrondissementen Halle-Vilvoorde en Leuven, met een opdeling per maand, per type fiets


Jan.

Feb.

Maa.

Apr.

Mei

Juni

Juli

Aug.

Sep.

Okt.

Nov.

Dec.

Vlaams-Brabant

2019

Brussel (Halle-Vilvoorde)

Fiets

93

88

96

89

110

129

135

100

136

115

91

77

Elektrische fiets

 

2

1

1

4

1

3

6

3

4

 

 

Leuven

Fiets

162

205

204

188

230

184

159

194

202

237

187

167

Elektrische fiets

2

 

 

 

2

1

4

4

1

3

1

1

2020

Brussel (Halle-Vilvoorde)

Fiets

81

57

71

65

97

89

91

106

138

120

87

51

Elektrische fiets

1

 

4

5

4

3

1

1

 

6

3

2

Leuven

Fiets

127

128

102

75

122

167

156

154

215

223

120

96

Elektrische fiets

1

3

 

1

2

2

 

2

2

 

1

1

2021

Brussel (Halle-Vilvoorde)

Fiets

53

42

82

108

94

125

85

97

104

124

84

67

Elektrische fiets

 

2

3

1

 

4

6

3

2

5

3

2

Leuven

Fiets

102

121

129

114

137

165

168

210

235

277

210

148

Elektrische fiets

2

3

 

1

 

1

5

7

2

2

 

3

Bron: federale politie.

4) De vijfde tabel bevat het aantal door de politiediensten geregistreerde feiten inzake fietsdiefstal, zoals geregistreerd in de ANG op basis van de processen-verbaal, voor de periode 2016-2021 op het niveau van de gemeenten van de provincie Vlaams-Brabant.

Tabel 5: aantal geregistreerde feiten inzake fietsdiefstal per gemeente in de provincie Vlaams-Brabant



2016

2017

2018

2019

2020

2021

Vlaams-Brabant

Leuven

1 933

1 841

1 790

1 641

1 210

1 485

Vilvoorde

188

158

214

195

136

143

Halle

212

185

136

130

130

153

Tienen

104

182

115

118

117

85

Aarschot

120

153

132

117

98

93

Dilbeek

98

77

59

71

103

77

Diest

97

100

61

89

33

56

Asse

80

67

60

76

53

57

Zemst

99

62

79

63

40

48

Liedekerke

77

65

71

52

44

49

Tervuren

68

51

67

63

38

64

Londerzeel

78

46

77

73

34

41

Zaventem

84

30

46

48

34

55

Merchtem

37

74

56

72

31

19

Opwijk

55

48

40

53

30

49

Kortenberg

88

41

27

28

40

48

Sint-Pieters-Leeuw

47

26

40

43

52

50

Grimbergen

36

41

58

56

33

27

Herent

52

22

35

50

41

40

Haacht

41

43

52

54

18

30

Ternat

38

24

63

36

33

24

Wezembeek-Oppem

50

38

33

25

26

34

Beersel

41

36

23

37

31

34

Kapelle-op-den-Bos

47

45

35

42

12

17

Kampenhout

43

33

30

21

45

15

Rotselaar

50

47

27

26

10

22

Meise

23

25

51

36

23

14

Overijse

14

20

32

23

27

32

Machelen

14

21

31

23

25

22

Steenokkerzeel

23

35

27

18

15

15

Sint-Genesius-Rode

29

22

24

21

17

18

Landen

22

27

24

18

17

18

Tremelo

24

21

44

17

6

8

Wemmel

17

16

28

17

15

22

Scherpenheuvel-Zichem

36

17

12

15

11

23

Keerbergen

18

23

26

12

12

11

Hoeilaart

14

15

9

20

12

21

Kraainem

7

17

15

16

14

18

Begijnendijk

13

11

25

20

4

5

Affligem

14

2

16

14

16

9

Boortmeerbeek

12

8

15

15

10

11

Drogenbos

12

18

7

8

13

12

Roosdaal

9

13

7

11

20

7

Oud-Heverlee

15

6

4

11

8

13

Boutersem

9

10

6

12

4

14

Lubbeek

9

6

6

8

11

7

Lennik

6

8

3

5

11

13

Tielt-Winge

8

15

3

7

5

7

Hoegaarden

8

5

8

8

6

9

Bierbeek

6

10

6

7

5

8

Linkebeek

8

3

13

3

7

6

Holsbeek

6

8

7

2

8

7

Bertem

16

3

5

7

4

2

Huldenberg

6

5

5

8

 

7

Galmaarden

11

2

5

1

4

2

Herne

7

8

1

3

3

3

Gooik

3

4

1

3

4

5

Brussels Airport

7

2

2

2

1

3

Zoutleeuw

6

3

3

1

1

3

Pepingen

3

5

3

1

1

2

Bekkevoort

1

2

1

4

2

2

Linter

2

3

1

1

3

2

Glabbeek

1

3

2

1

3

1

Kortenaken

4

3

 

1

2

1

Geetbets

2

 

 

2

 

2

Bever

1

3

 

 

 

 

Vlaams-Brabant

4 309

3 963

3 904

3 681

2 822

3 200

Bron: federale politie.

5) De resultaten van de Veiligheidsmonitor 2021 (afgenomen in oktober-november 2021) worden verwacht in het najaar van 2022. De resultaten van de Veiligheidsmonitor 2021 (afgenomen in oktober-november 2021) worden verwacht in het najaar van 2022.