Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-1762

van Peter Van Rompuy (CD&V) d.d. 16 september 2022

aan de vice-eersteminister en minister van Justitie en Noordzee

Brusselse Ring - Snelheidsverlaging - Verkeersovertredingen - Overdreven snelheid - Boetes - Cijfers - Analyse

verkeersveiligheid
snelheidsvoorschriften
geldboete
autosnelweg
officiële statistiek
autoweg
Hoofdstedelijk Gewest Brussels

Chronologie

16/9/2022Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 20/10/2022)
18/1/2023Antwoord

Vraag nr. 7-1762 d.d. 16 september 2022 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Motivering van het transversale karakter van de schriftelijke vraag: de vraag kadert in het beleid rond de verkeersovertredingen door overdreven snelheid op de Brusselse Ring. Deze bevoegdheid valt onder de verantwoordelijkheid van de politie en bijgevolg is het een federale aangelegenheid.

Op 1 september 2020 werd de maximale snelheid op de ring rond Brussel verlaagt van 120 km per uur naar 100 km per uur. De snelheidsverlaging is één van de vele maatregelen in het Vlaams Energie- en Klimaatplan 2021-2030. Het verlagen van het maximale aantal kilometers per uur zou de CO2-uitstoot moeten terugdringen en de lokale luchtkwaliteit moeten verbeteren. Daarnaast zou deze verlaging in snelheid, volgens een studie die de Vlaamse Overheid al in 2015 liet uitvoeren, ook moeten zorgen voor meer verkeersveiligheid. Een maximale snelheid van 100 km per uur zou zorgen voor een rustiger verkeersbeeld, kleinere snelheidsverschillen tussen de rijstroken, een afname van het aantal ongevallen en ook minder ernstige aanrijdingen. De eerste twee jaren sinds de nieuwe regelgeving zijn ondertussen achter de rug. In navolging van mijn schriftelijke vraag nr. 7-872 heb ik hierover enkele vragen.

1) Hoeveel boetes werden er uitgeschreven omwille van overdreven snelheid op de Brusselse Ring tussen 1 september 2020 en 1 september 2022? Graag kreeg ik een overzicht per maand.

2) Hoe verhouden het aantal boetes van de afgelopen twee jaar zich met het aantal boetes in de jaren 2018-2020?

3) Welke conclusie trekt de geachte minister hieruit inzake de impact van de snelheidsbeperking tot 100 km per uur?

4) Hoeveel van deze boetes werden al geïnd? Hoeveel werden nog niet geïnd?

Antwoord ontvangen op 18 januari 2023 :

1, 2) & 4) De geachte senator vindt in bijlage het antwoord op de vragen.

3) Wetenschappelijke studies tonen aan dat snelheid een belangrijke factor is voor verkeersongevallen. Daarom lijkt me een verlaging van de snelheid op plaatsen waar veel zware verkeersongevallen plaatsvinden een gezonde evolutie.

Gezien de verlaging van deze snelheid een beslissing was van de regionale overheden, lijken ze me beter geplaatst om op deze concrete vraag te beantwoorden.

Vanuit justitie zorgen we voor een uniform strafrechtelijk beleid en aanpak van alle de overtreding die worden vastgesteld.

De striktere aanpak van snelheidsovertredingen en het wegwerken van tolerantiemarges en quota’s hebben een belangrijke impact gehad op het aantal verkeersovertredingen. Door deze verhoogde pakkans wensen we het aantal verkeersdoden te verminderen.

BIJLAGE

1. VRAAG

Op basis van de gegevens in het MaCH-informaticasysteem kan antwoord worden gegeven op de vragen betreffende de feiten van overdreven snelheid waarvoor een onmiddellijke inning of minnelijke schikking is voorgesteld, betaald en niet betaald (periode van feiten: vanaf 1 januari 2019), alsook betreffende de inningsgraad. Dit document geeft antwoord op subvragen 1), 2) en 4).

De verstrekte cijfers betreffen enkel de zaken waarvan het beginpunt een onmiddellijke inning was, met afhandeling via het Crossborder-proces. Het is mogelijk dat bepaalde minnelijke schikkingen rechtstreeks door het parket zijn voorgesteld, zonder via het Crossborder-proces te gaan. Die minnelijke schikkingen zijn in dit antwoord niet in aanmerking genomen.

2. SITUATIE

Sinds eind maart 2018 is het integrale proces voor de inning van de verkeersboetes herzien. De meeste taken in het proces werden grotendeels geautomatiseerd en vereisen aldus geen tussenkomst van de politie of het parket. Sindsdien heeft de burger online de mogelijkheid om te betalen, zijn dossier te betwisten of foutieve betalingen te corrigeren, zonder dat enige manuele tussenkomst vanwege de politie of het parket vereist is. Het MaCH-informaticasysteem beheert de verzending van de officiële documenten en de matching van de betalingen geheel automatisch. Indien nodig kan het parket het geautomatiseerde proces stopzetten en het dossier zelf verder afhandelen.

Dit Crossborder-proces wordt opgevolgd aan de hand van een Business Intelligence-boordtabel die werd gevalideerd door de verschillende stakeholders van het Crossborder-project. Via deze boordtabel kunnen cijfers worden verstrekt voor de snelheidsovertredingen die zijn afgehandeld via dat geautomatiseerde proces. In de loop van het eerste trimester van 2018 was de politie nog verantwoordelijk voor de afhandeling van de onmiddellijke inningen, maar nadien werd het proces overgenomen door de automatische flux in het MaCH-informaticasysteem.

Voor de andere overtredingen, die in eerste instantie nog manueel door het parket worden afgehandeld, is het op dit ogenblik niet mogelijk om gevalideerde cijfers te verstrekken.

3. METHODOLOGISCHE OPMERKINGEN

De cijfergegevens die in dit document worden toegelicht, betreffen het aantal voorgestelde onmiddellijke inningen voor feiten van overdreven snelheid begaan vanaf 1 januari 2019. Er worden twee verschillende referentieperiodes gehanteerd in dit document, naargelang de gestelde subvragen:

– van 1 september 2020 tot 31 augustus 2022 voor tabellen 1, 3 en 4 (in antwoord op subvragen 1) en 4));

- van 1 januari 2019 tot 17 september 2022 (datum van de laatste gegevensextractie) voor tabel 2 (in antwoord op subvraag 2)).

Daarbij moeten enkele opmerkingen worden geformuleerd:

– de dossiers inzake snelheidsovertredingen op de Ring 0 werden geselecteerd op basis van enerzijds de datum van de feiten en anderzijds de lokalisatie van de feiten, waarbij de opzoeking is gebeurd met als variabele een tekenreeks zoals «R0», «RING 0», enz. Ondanks de controles verricht op deze laatste lokalisatievariable, is het mogelijk dat niet we niet alle snelheidsovertredingen hebben teruggevonden die begaan zijn op de Ring 0 tijdens de in aanmerking genomen periode;

– een dossier betreffende een onmiddellijke inning, of een minnelijke schikking die in eerste instantie op de onmiddellijke inning is gevolgd, wordt in het informaticasysteem gekenmerkt aan de hand van een classificatiecode. Op basis van die classificatiecode zijn de dossiers geselecteerd die aanvankelijk via het geautomatiseerde Crossborder-proces zijn afgehandeld. Enkel die dossiers zijn in de selectie opgenomen;

– de gegevens zijn afkomstig uit de laatste gegevensextractie, daterend van 17 september 2022;

– een onmiddellijke inning wordt als voorgesteld beschouwd wanneer het document met het voorstel tot onmiddellijke inning wordt gedrukt door bpost en het dossier de officiële status van «onmiddellijke inning gedrukt» in MaCH krijgt;

– een minnelijke schikking wordt als voorgesteld beschouwd wanneer het document met het voorstel tot minnelijke schikking wordt gedrukt door bpost en het dossier de officiële status van «minnelijke schikking gedrukt» in MaCH krijgt. Voor de berekening van het aantal voorgestelde minnelijke schikkingen is ervan uitgegaan dat deze aldus voortvloeien uit een onmiddellijke inning voorgesteld voor een feit dat is begaan tijdens de periode van 1 september 2019 tot 31 augustus 2022. Het gaat dus niet om het aantal voorgestelde minnelijke schikkingen tijdens de bestudeerde periode, aangezien die kunnen voortvloeien uit allerlei onmiddellijke inningen die voorheen zijn voorgesteld;

– een onmiddellijke inning of minnelijke schikking wordt als betaald beschouwd wanneer de status van het dossier in MaCH is gewijzigd naar «onmiddellijke inning betaald»/«minnelijke schikking betaald» en wanneer het voorgestelde bedrag is betaald of het parket het dossier vroegtijdig heeft afgesloten met de status «onmiddellijke inning betaald»/«minnelijke schikking betaald»;

– voor wat betreft onmiddellijke inningen of minnelijke schikkingen die niet als betaald of als lopend worden beschouwd, is het mogelijk dat het dossier in de toekomst nog evolueert;

– aangezien er meerdere partijen bij een dossier betrokken kunnen zijn (zoals dat het geval is bij een betwisting op persoon, bijvoorbeeld), is het mogelijk dat er in eenzelfde dossier meerdere onmiddellijke inningen worden voorgesteld. Die voorstellen worden dan slechts eenmaal geteld. De rekeneenheid is bijgevolg het dossier, ongeacht het aantal onmiddellijke inningen of minnelijke schikkingen die erin worden voorgesteld en ongeacht het aantal overtreders die erbij betrokken zijn.

4. CIJFERGEGEVENS

Tijdens de periode van 1 september 2020 tot 31 augustus 2022 zijn 246 546 onmiddellijke inningen voorgesteld in dossiers inzake snelheidsovertredingen die zijn vastgesteld op de Ring 0.

Tabel 1 en grafiek 1: Aantal dossiers inzake snelheidsovertredingen vastgesteld op de Ring 0 tijdens de periode van 1 september 2020 tot 31 augustus 2022 waarin een onmiddellijke inning is voorgesteld op datum van de laatste gegevensextractie (a)

Sep. 2020

7.836

Okt. 2020

4.582

Nov. 2020

6.874

Dec. 2020

3.812

Jan. 2021

11.801

Feb. 2021

13.718

Maa. 2021

20.139

Apr. 2021

9.364

Mei 2021

2.978

Jun. 2021

11.398

Jul. 2021

5.753

Aug. 2021

10.565

Sep. 2021

13.923

Okt. 2021

7.609

Nov. 2021

2.985

Dec. 2021

8.206

Jan. 2022

12.544

Feb. 2022

12.587

Maa. 2022

14.780

Apr. 2022

13.736

Mei 2022

9.197

Jun. 2022

8.746

Jul. 2022

17.228

Aug. 2022

16.185

Totaal

246.546


Uit bovenstaande grafiek kan worden opgemaakt dat de gegevens veel variëren van maand tot maand. Het is een lastige, zelfs onmogelijke opgave om daaruit tendensen af te leiden.

Tabel 2: Aantal en percentage dossiers inzake snelheidsovertredingen vastgesteld op de Ring 0 tijdens de periode van 1 januari 2019 tot 17 september 2022 (datum van laatste gegevensextractie) waarin een onmiddellijke inning is voorgesteld op datum van de laatste gegevensextractie (a en % in rij)


2019

2020

2021

2022 (-> 17/09)

Totaal

a

%

a

%

a

%

a

%

a

%

Totaal

41.918

13.22

46.597

14.69

118.439

37.34

110.196

34.75

317.150

100.00

Een vergelijking van de gegevens per kalenderjaar leert ons dat het aantal verzonden onmiddellijke inningen ingevolge snelheidsovertredingen op de Brusselse Ring verveelvoudigd is met ongeveer 2,5 tussen 2020 en 2021. Het jaar 2022, hoewel nog onvolledig (tot 17 september 2022), zal hoogstwaarschijnlijk gekenmerkt worden door een bijkomende stijging.

Tabel 3: Aantal dossiers inzake snelheidsovertredingen vastgesteld op de Ring 0 tijdens de periode van 1 september 2020 tot 31 augustus 2022, naargelang de voorgestelde onmiddellijke inning al dan niet is betaald op datum van de laatste gegevensextractie (a en % in lijn)


Onbetaalde onmiddellijke inning

Betaalde onmiddellijke inning

Totaal

a

%

a

%

a

%

Sep. 2020

1.260

16.08

6.576

83.92

7.836

100.00

Okt. 2020

826

18.03

3.756

81.97

4.582

100.00

Nov. 2020

1.028

14.95

5.846

85.05

6.874

100.00

Dec. 2020

602

15.79

3.210

84.21

3.812

100.00

Jan. 2021

1.816

15.39

9.985

84.61

11.801

100.00

Feb. 2021

2.073

15.11

11.645

84.89

13.718

100.00

Maa. 2021

3.005

14.92

17.134

85.08

20.139

100.00

Apr. 2021

1.488

15.89

7.876

84.11

9.364

100.00

Mei 2021

682

22.90

2.296

77.10

2.978

100.00

Jun. 2021

2.033

17.84

9.365

82.16

11.398

100.00

Jul. 2021

990

17.21

4.763

82.79

5.753

100.00

Aug. 2021

1.805

17.08

8.760

82.92

10.565

100.00

Sep. 2021

2.260

16.23

11.663

83.77

13.923

100.00

Okt. 2021

1.283

16.86

6.326

83.14

7.609

100.00

Nov. 2021

602

20.17

2.383

79.83

2.985

100.00

Dec. 2021

1.656

20.18

6.550

79.82

8.206

100.00

Jan. 2022

1.984

15.82

10.560

84.18

12.544

100.00

Feb. 2022

1.992

15.83

10.595

84.17

12.587

100.00

Maa. 2022

2.564

17.35

12.216

82.65

14.780

100.00

Apr. 2022

2.547

18.54

11.189

81.46

13.736

100.00

Mei 2022

2.201

23.93

6.996

76.07

9.197

100.00

Jun. 2022

2.531

28.94

6.215

71.06

8.746

100.00

Jul. 2022

6.200

35.99

11.028

64.01

17.228

100.00

Aug. 2022

9.198

56.83

6.987

43.17

16.185

100.00

Totaal

52.626

21.35

193.920

78.65

246.546

100.00

Van alle onmiddellijke inningen voorgesteld tijdens de referentieperiode is 78,65 % betaald op datum van 17 september 2022. Wat de 21,35 % onbetaalde inningen betreft, is het mogelijk dat ze zijn betwist en dat ze nog evolueren; ook kunnen ze reeds overgegaan zijn naar de fase van het voorstel tot minnelijke schikking, het bevel tot betalen; de dagvaarding voor de politierechtbank, het vonnis, enz.

De graad van onbetaalde onmiddellijke inningen ligt hoger voor de laatste twee maanden maar zal hoogstwaarschijnlijk de weken nadien dalen, gelet op de termijn waarover de overtreder beschikt voor het betalen van de ontvangen onmiddellijke inning.

Van de 52 626 onbetaalde onmiddellijke inningen zijn er 24 197 geëvolueerd naar een voorstel tot minnelijke schikking op 17 september 2022. Aangezien de overtreder zestig dagen de tijd krijgt om de onmiddellijke inning te betalen ofwel te betwisten, is het op 17 september 2022 nog te voorbarig om alle minnelijke schikkingen te detecteren die (zullen) worden voorgesteld in die dossiers.

Zoals blijkt uit de volgende tabel, was 15,49 % van die minnelijke schikkingen betaald op op 17 september 2022. De onbetaalde minnelijke schikkingen kunnen nog geëvolueerd zijn. Van die resterende 84,51 % kunnen er immers reeds overgegaan zijn naar het stadium van het bevel tot betalen, dagvaarding voor de politierechtbank, enz.

Tabel 4: Aantal dossiers inzake snelheidsovertredingen vastgesteld op de Ring 0 tijdens de periode van 1 september 2020 tot 31 augustus 2022, waarin een voorgestelde onmiddellijke inning geëvolueerd is naar een voorstel tot minnelijke schikking, naargelang deze al dan niet is betaald op datum van de laatste gegevensextractie (a en % in lijn)


Onbetaalde minnelijke schikking

Betaalde minnelijke schikking

Totaal

a

%

a

%

a

%

Sep. 2020

838

82.72

175

17.28

1.013

100.00

Okt. 2020

562

81.92

124

18.08

686

100.00

Nov. 2020

674

83.73

131

16.27

805

100.00

Dec. 2020

417

83.73

81

16.27

498

100.00

Jan. 2021

1.270

83.99

242

16.01

1.512

100.00

Feb. 2021

1.377

81.43

314

18.57

1.691

100.00

Maa. 2021

2.071

83.01

424

16.99

2.495

100.00

Apr. 2021

1.018

82.10

222

17.90

1.240

100.00

Mei 2021

481

84.53

88

15.47

569

100.00

Jun. 2021

1.471

85.42

251

14.58

1.722

100.00

Jul. 2021

686

81.67

154

18.33

840

100.00

Aug. 2021

1.191

82.71

249

17.29

1.440

100.00

Sep. 2021

1.422

79.09

376

20.91

1.798

100.00

Okt. 2021

844

86.12

136

13.88

980

100.00

Nov. 2021

361

88.70

46

11.30

407

100.00

Dec. 2021

963

89.25

116

10.75

1.079

100.00

Jan. 2022

1.132

85.95

185

14.05

1.317

100.00

Feb. 2022

1.055

85.08

185

14.92

1.240

100.00

Maa. 2022

1.350

87.72

189

12.28

1.539

100.00

Apr. 2022

1.091

94.70

61

5.30

1.152

100.00

Mei 2022

171

100.00

.

.

171

100.00

Jun. 2022

2

100.00

.

.

2

100.00

Jul. 2022

1

100.00

.

.

1

100.00

Totaal

20.448

84.51

3.749

15.49

24.197

100.00