Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-1724

van Peter Van Rompuy (CD&V) d.d. 15 juli 2022

aan de staatssecretaris voor Digitalisering, belast met Administratieve Vereenvoudiging, Privacy en de Regie der gebouwen, de Federale Culturele Instellingen, toegevoegd aan de Eerste minister

Gegevensbeschermingsautoriteit - Algemene verordening gegevensbescherming - Handhaving - Informatiedossiers - Bemiddelingen en klachten - Controledossiers - Aantal

Gegevensbeschermingsautoriteit
officiële statistiek
bemiddelaar

Chronologie

15/7/2022Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 18/8/2022)
26/8/2022Antwoord

Vraag nr. 7-1724 d.d. 15 juli 2022 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Motivering van het transversale karakter van de schriftelijke vraag: de handhaving van de algemene verordening gegevensbescherming (AVG) is een gedeelde bevoegdheid.

Deze vraag in navolging van mijn schriftelijke vraag nr. 7-1456 van 20 januari 2022. In het antwoord stelde de geachte staatssecretaris: «De Gegevensbeschermingsautoriteit beschikt vandaag nog niet over volledige statistieken van haar dossiers van 2021. Zij is momenteel intern dit cijfermateriaal aan het verzamelen en controleren in het kader van de voorbereiding van haar jaarverslag van 2021, waarvan de publicatie in april 2022 gepland is.»

Daarom volgende vragen:

1) Graag kreeg ik een oplijsting van het aantal informatiedossiers. Graag:

a) de cijfers per maand;

b) een overzicht van opgestarte en afgewerkte dossiers;

c) het resultaat van de afgewerkte dossiers.

2) Graag kreeg ik een oplijsting van het aantal bemiddelingen en klachten. Graag:

a) de cijfers per maand;

b) een overzicht van opgestarte en afgewerkte dossiers;

c) het resultaat van de afgewerkte dossiers.

3) Graag kreeg ik een oplijsting van het aantal controledossiers. Graag:

a) de cijfers per maand;

b) een overzicht van opgestarte en afgewerkte dossiers;

c) het resultaat van de afgewerkte dossiers.

4) Waarin verschillen de informatie-, bemiddeling- en controledossiers van elkaar?

5) Hoe beoordeelt de geachte staatssecretaris deze cijfers in functie van de handhaving van de AVG?

Antwoord ontvangen op 26 augustus 2022 :

Hieronder vindt u de elementen van antwoord die door de Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA) werden meegedeeld.

1) In 2021 ontving de GBA 4 207 informatievragen. In datzelfde jaar heeft ze 3 735 informatiedossiers afgerond. In 3 402 gevallen kreeg de vraagsteller een antwoord. In 214 gevallen was de GBA als instelling onbevoegd of kon er niet geantwoord worden. In 89 gevallen werd het dossier stopgezet (vaak omwille van het feit dat de aanvrager niet meer reageerde op de vraag naar extra duiding bij de aanvraag); 30 dossiers stuurde de GBA door naar een andere Federale autoriteit voor gegevensbescherming of naar een andere Europese toezichthouder.

Type dossier

Resultaat

Aantal

Informatie

Informatie verstrekt

3 402

Onbevoegd (doorverwijzing)/onontvankelijk

214

Behandeling stopgezet

89

Overgemaakt naar een andere federale autoriteit voor gegevensbescherming of andere Europese toezichthouder

30

Totaal

3 735

2) De GBA ontving in 2021 142 bemiddelingsdossiers. Ze heeft in hetzelfde jaar ook 116 bemiddelingsdossiers afgerond. Daarvan slaagde de bemiddeling 65 keer. In 9 gevallen is de bemiddeling omgezet naar een klacht.

Type dossier

Resultaat

Aantal

Bemiddeling

Bemiddeling geslaagd

65

Bemiddeling niet geslaagd

6

Bemiddeling omgezet naar klacht

9

Bemiddeling onontvankelijk of behandeling stopgezet

28

Onbevoegd (doorverwijzing)

4

Behandeling stopgezet (door de aanvrager)

4

Totaal

116

De GBA ontving in 2021 1 928 klachten. Het grote verschil met voorgaande jaren is grotendeels te verklaren door een regen aan klachten over 1 specifiek gegevenslek bij het sociale netwerk Facebook (1 120 klachten). De grote hoeveelheid klachten in verband met Facebook zorgde er ook voor dat 60 % van de ingediende klachten betrekking hebben op sociale netwerken. In 12 % van de gevallen had de ingediende klacht betrekking op handelspraktijken (direct marketing, inbreuken op rechten als datasubject, enz.); 4 % van de klachten had betrekking op beeldverwerking en camera’s.

In het algemeen wordt een klacht die bij de GBA wordt ingediend door de Eerstelijnsdienst geanalyseerd op ontvankelijkheid. 257 van de 1 928 ontvangen klachten in 2021 werden door de Eerstelijnsdienst onontvankelijk verklaard. Enkel de ontvankelijke klachten worden doorgestuurd naar de Geschillenkamer voor verdere behandeling. 140 klachten gaven – al dan niet nadat eerst door de inspectiedienst een onderzoek werd gevoerd – aanleiding tot een beslissing van de Geschillenkamer (cf infra antwoord op subvraag 3))

3) In de statistieken die naar aanleiding van het jaarverslag 2021 zijn voorbereid, komt de categorie «controledossiers» niet voor. Hierna wordt gefocust op de dossiers die behandeld worden binnen de Inspectiedienst en de Geschillenkamer omdat deze dossiers het nauwst lijken aan te sluiten op de notie «controledossiers».

Uitgevoerde inspecties (naar aanleiding van een klacht, een databreach, een monitoringdossier of op eigen initiatief)

De inspectiedienst voert inspecties uit op eigen initiatief, op vraag van de Geschillenkamer of van het directiecomité. Sommige inspecties vereisen een lange uitvoeringstermijn. In 2021 werden 73 inspecties afgerond. In 4 gevallen besliste de Inspectiedienst om te seponeren.

De Inspectiedienst legde in 2021 ook 1 maal een voorlopige maatregel op.

Onderstaande kader biedt onder meer een zicht op de instroom van dossiers bij de Inspectiedienst en op de lopende dossiers.

Alle dossiers

Aanhangigmaking

Resultaat

Taal

Samenwerking

GK

DIRCO

INS

Afgesloten

Seponering

Lopende

FR

NL

Internationaal

COC

2018

70

67

2

1

68

29

2

20

50

12

1

2019

86

67

11

8

83

11

3

33

53

13

2

2020

152

127

17

8

113

17

39

74

78

7

0

2021

142

131

6

5

73

4

69

60

82

5

0

Totaal

450

392

36

22

337

61

113

187

263

37

3

Beslissingen van de Geschillenkamer (al dan niet na een voorafgaandelijk onderzoek door de inspectiedienst)

De Geschillenkamer publiceerde 143 beslissingen in 2021. Onderstaande grafiek geeft duiding bij de lange duur van een procedure en de achterstand dat die met zich meebrengt. Ze geeft het aantal beslissingen per jaar weer met inzicht in het startjaar van de dossiers aan de basis van de beslissingen.

In 140 gevallen kwam de beslissing tot stand op basis van een klacht, 2 maal als gevolg van een inspectiedossier op eigen initiatief en 1 maal als gevolg van een beroep tegen een voorlopige maatregel opgelegd door de Inspectiedienst (de Geschillenkamer is de bij wet aangeduide beroepsinstantie tegen door de Inspectiedienst opgelegde voorlopige maatregelen).

In totaal werd 301 000 euro aan boetes opgelegd. Er is 10 keer een Beroep aangetekend bij het Marktenhof tegen een beslissing van de Geschillenkamer.

Naast de eigen beslissingen werkt de Geschillenkamer ook mee aan beslissingen van andere Europese gegevensbeschermingsautoriteiten. Zo werkte de Geschillenkamer in 2021 ook mee aan 27 informatiedossiers en 1 186 klachten op internationaal niveau.

4) De informatie- en bemiddelingsverzoeken worden uitgelegd op de website van de GBA: https://www.gegevensbeschermingsautoriteit.be/burger/acties/informatie-aanvragen.

Zoals hoger in subvraag aangehaald omvat de term «controledossiers» potentieel meerdere dossiertypes, waarvan klachten een belangrijk onderdeel vormen. Op de website van de GBA vindt u meer informatie over deze klachtdossiers: https://www.gegevensbeschermingsautoriteit.be/burger/acties/klacht-indienen.

5) Ik zie dat burgers en bedrijven zich steeds meer bewust worden van het belang om hun gegevens te beschermen en eventuele problemen te melden. Dit is een goede zaak. Dit brengt echter een aanzienlijke extra werklast voor de gegevensbeschermingsautoriteit mee.

Om deze groeiende werklast aan te kunnen, moet de GBA meer personele, technische en financiële middelen krijgen. Ik nodig het Parlement uit dit te overwegen.

Ten slotte zet mijn wetsvoorstel tot wijziging van de wet van 3 december 2017 tot oprichting van de gegevensbeschermingsautoriteit de deur open om de rol en de onafhankelijkheid van deze instelling te versterken.