Luchthaven van Zaventem - Hogesnelheidstrein (HST)-station - Studie van de federale overheidsdienst (FOD) Mobiliteit - Resultaten
transportinfrastructuur
duurzame mobiliteit
luchtvervoer
vervoer per spoor
spoorwegstation
luchthaven
snelvervoer
14/7/2022 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 18/8/2022) |
23/9/2022 | Antwoord |
In navolging van mijn schriftelijke vraag nr. 7-1080 van 2 maart 2021 kom ik terug op de mogelijke creatie van hogesnelheidstrein (HST)-verbindingen op onze nationale luchthaven te Zaventem. In het antwoord op mijn vorige schriftelijke vraag liet u weten dat de federale overheidsdienst (FOD) Mobiliteit een studie uitvoerde over de mogelijkheden tot het vervangen van bepaalde korte afstandsvluchten door internationale treinen. Uw beleidscel analyseerde op dat moment de zonet verkregen resultaten van deze studie. In het antwoord gaf uw aan dat in het kader van deze studie, de ontwikkeling van de internationale verbindingen met Brussel-Nationaal eveneens geanalyseerd zouden worden.
Een hogesnelheidstrein tussen Brussel Airport, Amsterdam en Parijs zou uiteraard een klimaatvriendelijker alternatief kunnen worden voor de huidige korte afstandsvluchten. Bovendien zou het een absolute troef zijn voor ons land mocht de luchthaven een «hubfunctie» kunnen vervullen en is Brussels Airport zelf vragende partij.
1) Wat waren de belangrijkste conclusies uit deze studie? Welke mogelijke alternatieven worden naar voor geschoven?
2) Welke bijkomende plannen heeft u als federaal minister van Mobiliteit naar aanleiding van deze studie?
3) Hoe kijkt u naar de inrichting van een HST-station in onze nationale luchthaven? Wat was hierover de analyse van de FOD Mobiliteit?
Ik heb de eer het geacht lid te verwijzen naar het antwoord die ik gaf op de mondelinge vraag nr. 55029176c van volksvertegenwoordiger Vandenput tijdens de commissie voor Mobiliteit, Overheidsbedrijven en Federale Instellingen van 6 juli 2022 (doc. Kamer, nr. CRIV 55 COM 850, blz. 43).