Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-1685

van André Frédéric (PS) d.d. 11 juli 2022

aan de vice-eersteminister en minister van Financiën, belast met de Coördinatie van de fraudebestrijding

Federale overheidsdienst (FOD) Financiën - Infrastructuurplan Horizon 2024 - Sluiting van gebouwen - Administratief gebouw in Malmedy - Lokale dienstverlening - Behoud - Maatregelen

publieke dienst
belastingadministratie
Luik
betrekking tussen overheid en burger

Chronologie

11/7/2022Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 11/8/2022)
19/9/2022Antwoord

Vraag nr. 7-1685 d.d. 11 juli 2022 : (Vraag gesteld in het Frans)

Het nieuwe Infrastructuurplan Horizon 2024 van de FOD Financiën kondigt talrijke sluitingen van gebouwen aan en ondermijnt de lokale dienstverlening.

Volgens sommige bronnen zullen er nog maar drie of vier gebouwen per provincie overblijven.

Mijn vragen gaan in het bijzonder over het administratief gebouw in Malmedy dat de FOD Financiën wil verlaten tijdens het eerste semester van 2023.

Er lijken nochtans mogelijkheden te bestaan om de lokale dienstverlening aan de bevolking te verzekeren.

Deze vraag valt binnen de bevoegdheid van de Senaat omdat ze transversaal is.

De gewesten hebben immers een algemene fiscale bevoegdheid krachtens artikel 170, § 2, eerste lid van de Grondwet. Ze hebben ook een bijzondere fiscale bevoegdheid krachtens artikel 177 van de Grondwet, die is uitgewerkt in de bijzondere wet van 16 januari 1989 betreffende de financiering van de Gemeenschappen en de Gewesten (hierna de "bijzondere financieringswet").

De bijzondere fiscale bevoegdheid van de gewesten gaat enerzijds over de gewestbelastingen en anderzijds over de gewestelijke aanvullende belasting op de personenbelasting.

De gewesten zijn eveneens bevoegd om de aanslagvoet, de heffingsgrondslag en de vrijstellingen van de registratierechten op de schenkingen onder de levenden van roerende of onroerende goederen te wijzigen (artikel 4, §1 van de bijzondere financieringswet).

Burgers wenden zich het hele jaar door tot de diensten van Financiën in die gebouwen.

De steeds toenemende complexiteit van de wetgeving zal er zeker niet toe leiden dat er in de toekomst minder vragen om inlichtingen zullen zijn.

Onze medeburgers hebben recht op kwaliteitsvolle lokale en gratis dienstverlening vanwege de overheid.

Men mag niet uit het oog verliezen dat verschillende beroepscategorieën (notarissen, boekhouders, enz.) zich geregeld naar de gebouwen van de FOD Financiën dienen te begeven. Als de gebouwen in Malmedy worden gesloten bijvoorbeeld, moeten zij grotere verplaatsingen doen, die hen veel tijdverlies zullen kosten.

Veel burgers zijn erg ongerust over de maatregelen die binnenkort concreet hun beslag zullen krijgen.

Volgens sommige bronnen worden er richtlijnen gegeven aan de diensten voor lokale dienstverlening om de burgers met vragen niet meer te woord te staan en hen te verwijzen naar de internetpagina of de al overbevraagde callcenters.

De federale fiscale administratie moet er voor zorgen dat de lokale dienstverlening aan de burgers door de overheid behouden blijft.

Met dit plan wordt geen rekening gehouden met tal van overwegingen zoals de digitale kloof, problemen van toegankelijkheid en parkeermogelijkheden in grotere centra en stations, de aanhoudende ICT- en telefonieproblematiek bij de FOD Financiën.

Malmedy en de omliggende gemeenten zijn daar een evidente illustratie van.

Wat is de stand van zaken met betrekking tot het behoud van de lokale dienstverlening van de fiscale administratie en in het bijzonder in Malmedy?

Antwoord ontvangen op 19 september 2022 :

Zoals u weet, heeft de gezondheidscrisis de werkmethoden, maar ook de relatie tussen burgers en overheidsdiensten ingrijpend veranderd. Bijna twee jaar lang was het niet mogelijk belastingplichtigen fysiek in onze gebouwen te ontvangen. Daarom hebben wij alternatieven ontwikkeld om de dienstverlening aan de bevolking mogelijk te maken.

Veel interacties zijn al digitaal mogelijk via MyMinfin en we blijven ons aanbod uitbreiden.

Voor belastingplichtigen die moeite hebben met digitale technologie, zijn wij altijd telefonisch bereikbaar. De belastingbetaler is hier erg blij mee (geen verplaatsingen, geen wachtrijen, geen wachttijd, enz., meer). Het telefonische afsprakensysteem werkt zeer goed en een zeer klein aantal burgers vraagt nog steeds tijdens de Tax-on-Web-periode een fysieke afspraak in een gebouw (minder dan 2 %).

Indien een belastingplichtige ondanks deze faciliteiten toch persoonlijk een medewerker van de federale overheidsdienst (FOD) Financiën moet spreken, zal dit (bijvoorbeeld in het geval van Malmedy dat u vermeldt) nog steeds mogelijk zijn op afspraak in Verviers, Luik, Sankt-Vith of Eupen. In dezelfde geest moet u weten dat er een proefproject met virtuele agenten aan de gang is. Als het proefproject slaagt, zal het op termijn mogelijk zijn contact op te nemen met een ambtenaar van de FOD Financiën via een scherm dat in een openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW), een gemeenschapscentrum of een andere door burgers bezochte plaats wordt geplaatst.

Wat de professionelen betreft, hebben de digitale kanalen al lang geen geheimen meer voor hen en is een afspraak bijna nooit meer nodig, enkel voor complexe dossiers te bespreken wat het aantal fysieke interacties drastisch vermindert.