Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-1638

van Peter Van Rompuy (CD&V) d.d. 11 mei 2022

aan de vice-eersteminister en minister van Financiën, belast met de Coördinatie van de fraudebestrijding

Rode diesel - Gebruik - Controle - Cijfers

motorbrandstof
gasolie
fraude
officiële statistiek

Chronologie

11/5/2022Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 9/6/2022)
8/6/2022Antwoord

Vraag nr. 7-1638 d.d. 11 mei 2022 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Motivering van het transversale karakter van de schriftelijke vraag: milieu is een gedeelde bevoegdheid. Er is een grote impact van de uitstoot van wagens (op basis van de gebruikte brandstof) op het milieu.

Deze vraag in opvolging van mijn schriftelijke vraag nr. 7-1460 van 20 januari 2022.

Rode diesel is vrijgesteld van accijnzen. De kostprijs is bijgevolg lager dan gewone diesel. De brandstof is enkel bedoeld voor tractoren en machines. Gewezen minister van Financiën Johan Van Overtveldt besliste eind 2018 om de controles op voertuigen en tankstations op te voeren.

Daarom volgende vragen:

1) Hoeveel chauffeurs werden in 2022 betrapt op het gebruik van rode diesel? Graag kreeg ik:

a) vergelijkbare cijfers voor dezelfde periode sinds 2016, cijfers per jaar;

b) de cijfers per provincie van waar de wagen is ingeschreven;

c) het aandeel recidivisten.

2) Hoeveel tankstations werden in 2022 betrapt op het verhandelen van rode diesel aan chauffeurs? Graag kreeg ik:

a) vergelijkbare cijfers voor dezelfde periode sinds 2016, cijfers per jaar;

b) de cijfers per provincie van locatie;

c) het aandeel recidivisten.

3) Hoeveel gerichte controles op het gebruik van rode diesel werden er in 2022 gevoerd? Graag kreeg ik:

a) vergelijkbare cijfers voor dezelfde periode sinds 2016, cijfers per jaar;

b) de cijfers per provincie.

4) Hoe evalueert de geachte minister deze cijfers?

Antwoord ontvangen op 8 juni 2022 :

Voor de volledigheid wordt eerst opgemerkt dat niet alle rode diesel vrijgesteld is van accijnzen. Rode diesel die als verwarmingsbrandstof of als brandstof voor bepaalde machines wordt gebruikt, is niet volledig vrijgesteld van accijnzen maar komt in aanmerking voor een zeer verlaagd accijnstarief.

1) a) & b) Het aantal vastgestelde overtredingen van bestuurders op de openbare weg wegens het frauduleuze gebruik van rode diesel wordt hieronder per regionaal centrum weergegeven. De uitsplitsing naar provincie waar het voertuig is ingeschreven, is niet beschikbaar in onze databanken.

Regionaal centrum

2016

2017

2018

2019

2020

2021

Antwerpen

12

37

30

24

21

14

Brussel

45

96

37

11

8

15

Gent

147

274

255

293

177

269

Hasselt

146

234

245

241

149

429

Leuven

26

44

35

69

13

57

Luik

63

191

161

257

167

397

Bergen

216

333

327

314

303

635

Totaal

655

1 209

1 090

*1 209

*838

1 816

Overeenkomst tussen regionale centra en territoriale bevoegdheden:

Regionaal centrum

Territoriale bevoegdheden

Antwerpen

Stad Antwerpen + rand + douanezone van de haven van Antwerpen

Brussel

Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Gent

Provincie West- en Oost-Vlaanderen

Hasselt

Provincie Limburg + deel van provincie Antwerpen

Leuven

Provincie Vlaams- Brabant

Luik

Provincie Luik en Luxemburg

Bergen

Provincie Henegouwen, Namen en Waals-Brabant

*De cijfers voor 2019 en 2020 zijn gecorrigeerd ten opzichte van de cijfers die in parlementaire vraag nr. 7-823 zijn bekendgemaakt.

1) c) De gegevens die wij over recidivisten hebben zijn niet volledig geautomatiseerd en wij kunnen nog geen volledig beeld op nationaal niveau geven.

2) a) & b) Het aantal vastgestelde overtredingen van benzinestations wegens niet-naleving van de voorwaarden van hun vergunning:

Regionaal centrum

2016

2017

2018

2019

2020

2021

Antwerpen

0

1

0

0

0

0

Brussel

0

0

0

0

1

0

Gent

1

1

0

9

0

1

Hasselt

1

1

0

3

0

2

Leuven

0

0

1

0

0

0

Luik

0

0

6

0

0

0

Bergen

2

3

0

0

1

1

Totaal

4

6

7

12

2

4

*Ter vergelijking met parlementaire vraag nr. 7-1460 van 20 januari 2022, zijn de cijfers voor 2020 gecorrigeerd en zijn in de cijfers voor 2021 de eindejaarscijfers opgenomen.

2) c) De gegevens die wij over recidivisten hebben, zijn niet volledig geautomatiseerd en wij kunnen nog geen volledig beeld op nationaal niveau geven.

3) a) & b) Het aantal voertuigcontroles dat op de openbare weg wordt uitgevoerd, bedraagt:

Regionaal centrum

2016

2017

2018

2019

2020

2021

Antwerpen

561

1 915

395

477

172

41

Brussel

1 065

971

5 345

203

319

454

Gent

14 735

21 833

18 786

13 277

6 157

6 487

Hasselt

8 520

14 028

14 990

13 098

4 338

3 048

Leuven

3 528

4 889

1 191

4 204

701

61

Luik

6 438

6 400

8 928

12 155

6 045

6 767

Bergen

9 031

9 721

11 359

11 576

5 137

11 161

Totaal

43 892

59 842

60 994

54 990

22 869

28 020

4) Met betrekking tot de zes onderzochte jaren zien we de volgende algemene trend: het percentage vaststellingen (dat wil zeggen de verhouding tussen het aantal vastgestelde overtredingen en het aantal uitgevoerde controles) neemt toe, terwijl het aantal controles de laatste jaren aanzienlijk is gedaald. In de jaren 2020 en 2021 is het aantal controles gehalveerd ten opzichte van de jaren 2016 tot en met 2019, omdat het aantal personeelsleden dat bij wegcontroles betrokken is, tijdens de verschillende insluitingsperioden als gevolg van Covid is verminderd.

Verscheidene factoren kunnen deze tendens naar een hogere vaststellingsgraad verklaren:

– meer bemonstering en laboratoriumanalyse, zelfs in gevallen van lichte verdenking;

– intensievere samenwerking met de federale politie;

– betere targeting van voertuigen, vooral met behulp van ANPR-camera’s, die steeds meer gegevens over recidivisten bevatten;

– de stijging van de prijs van dieselbrandstof, die meer fraude in de hand werkt.

Wat benzinestations betreft, is het aantal overtredingen gestegen om in 2019 een piek te bereiken. In 2019 is een actieplan opgezet om toezicht te houden en de controles bij tankstations te intensiveren, alsook is een campagne opgezet om tankstations eraan te herinneren dat zij de wetgeving moeten naleven. Deze herinnering aan de naleving heeft geleid tot minder inbreuken in de jaren 2020 en 2021.