Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-1616

van Peter Van Rompuy (CD&V) d.d. 11 mei 2022

aan de vice-eersteminister en minister van Economie en Werk

Ombudsman van de verzekeringen - Klachten - Cijfers

bemiddelaar
verzekering
officiële statistiek

Chronologie

11/5/2022Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 9/6/2022)
26/10/2022Antwoord

Vraag nr. 7-1616 d.d. 11 mei 2022 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Motivering van het transversale karakter van de schriftelijke vraag: bijdragen tot een eerlijke verhouding tussen onderneming en klant is een gedeelde uitdaging en verantwoordelijkheid.

Binnen de federale overheidsdienst (FOD) Economie draagt men bij tot (alternatieve) geschillenregeling. Zo kunnen burgers bij de ombudsman van de verzekeringen terecht voor geschillen met de verzekeringsmaatschappij.

Daarom graag volgende vragen:

1) Hoeveel klachten ontving de ombudsman van de verzekeringen afgelopen tien jaar? Graag kreeg ik:

a) de cijfers per jaar;

b) een opdeling tussen private verzekeringsmaatschappijen en maatschappijen waarin de overheid participeert;

c) het aantal klachten die betrekking hadden op een geschil betreffende het uit te betalen bedrag.

2) Hoeveel klachten bij de ombudsman van de verzekeringen waren uiteindelijk ontvankelijk en gegrond? Graag kreeg ik:

a) de cijfers per jaar;

b) een opdeling tussen private verzekeringsmaatschappijen en maatschappijen waarin de overheid participeert;

c) het aantal klachten betreffende geschillen over het uit te betalen bedrag.

3) Hoe evalueert de geachte minister deze cijfers?

Antwoord ontvangen op 26 oktober 2022 :

1) a) Hieronder vindt u het aantal klachten die de Ombudsman van de verzekeringen de voorbije tien jaar heeft ontvangen.

Jaar

Aantal klachten

2011

4 096

2012

4 119

2013

4 364

2014

4 318

2015

5 171

2016

5 604

2017

6 120

2018

6 491

2019

6 726

2020

7 629

b) & c) Deze gegevens zijn niet beschikbaar.

2) a) Hieronder vindt u het percentage van de klachten die werden behandeld door de Ombudsman van de verzekeringen die gegrond werden bevonden.

Jaar

Gegronde klachten

2011

49 %

2012

44 %

2013

50 %

2014

52 %

2015

52 %

2016

51 %

2017

51 %

2018

52 %

2019

60 %

2020

63 %

b) & c) Deze gegevens zijn niet beschikbaar.

3) Ik beschik niet over voldoende gegevens om tot een evaluatie over te gaan.