Ombudsman van de verzekeringen - Klachten - Cijfers
bemiddelaar
verzekering
officiële statistiek
11/5/2022 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 9/6/2022) |
26/10/2022 | Antwoord |
Motivering van het transversale karakter van de schriftelijke vraag: bijdragen tot een eerlijke verhouding tussen onderneming en klant is een gedeelde uitdaging en verantwoordelijkheid.
Binnen de federale overheidsdienst (FOD) Economie draagt men bij tot (alternatieve) geschillenregeling. Zo kunnen burgers bij de ombudsman van de verzekeringen terecht voor geschillen met de verzekeringsmaatschappij.
Daarom graag volgende vragen:
1) Hoeveel klachten ontving de ombudsman van de verzekeringen afgelopen tien jaar? Graag kreeg ik:
a) de cijfers per jaar;
b) een opdeling tussen private verzekeringsmaatschappijen en maatschappijen waarin de overheid participeert;
c) het aantal klachten die betrekking hadden op een geschil betreffende het uit te betalen bedrag.
2) Hoeveel klachten bij de ombudsman van de verzekeringen waren uiteindelijk ontvankelijk en gegrond? Graag kreeg ik:
a) de cijfers per jaar;
b) een opdeling tussen private verzekeringsmaatschappijen en maatschappijen waarin de overheid participeert;
c) het aantal klachten betreffende geschillen over het uit te betalen bedrag.
3) Hoe evalueert de geachte minister deze cijfers?
1) a) Hieronder vindt u het aantal klachten die de Ombudsman van de verzekeringen de voorbije tien jaar heeft ontvangen.
Aantal klachten |
|
2011 |
4 096 |
2012 |
4 119 |
2013 |
4 364 |
2014 |
4 318 |
2015 |
5 171 |
2016 |
5 604 |
2017 |
6 120 |
2018 |
6 491 |
2019 |
6 726 |
2020 |
7 629 |
b) & c) Deze gegevens zijn niet beschikbaar.
2) a) Hieronder vindt u het percentage van de klachten die werden behandeld door de Ombudsman van de verzekeringen die gegrond werden bevonden.
Jaar |
Gegronde klachten |
2011 |
49 % |
2012 |
44 % |
2013 |
50 % |
2014 |
52 % |
2015 |
52 % |
2016 |
51 % |
2017 |
51 % |
2018 |
52 % |
2019 |
60 % |
2020 |
63 % |
b) & c) Deze gegevens zijn niet beschikbaar.
3) Ik beschik niet over voldoende gegevens om tot een evaluatie over te gaan.