Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-1530

van Peter Van Rompuy (CD&V) d.d. 25 maart 2022

aan de minister van Binnenlandse Zaken, Institutionele Hervormingen en Democratische Vernieuwing

Fietsdiefstallen - Cijfers - Evolutie

eigendomsdelict
tweewielig voertuig
officiële statistiek
diefstal

Chronologie

25/3/2022Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 28/4/2022)
28/4/2022Antwoord

Vraag nr. 7-1530 d.d. 25 maart 2022 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Motivering van het transversale karakter van de schriftelijke vraag: de vraag kadert in het beleid rond fietsdiefstallen. Deze bevoegdheid valt onder de verantwoordelijkheid van de politie en bijgevolg onder de bevoegdheid van de geachte minister van Binnenlandse Zaken.

In het Vlaamse regeerakkoord spreekt men van een ambitieuze «modal shift» waarbij de groei van het gemotoriseerd verkeer verder wordt afgevlakt en er fors geïnvesteerd wordt in het openbaarvervoersnetwerk en andere duurzame vervoersmodi. De bedoeling is het gebruik van duurzame modi, waar de fiets een belangrijk deel van uitmaakt, in het kader van woon-werk en woon-schoolverkeer te laten toenemen tot 40 %. In Antwerpen, Gent en de Vlaamse rand streeft men zelfs naar een 50 %-50 % verhouding.

Om deze ambitieuze doelstelling mogelijk te maken zijn duurzame investeringen in infrastructuur noodzakelijk. Maar om het gebruik van de fiets te stimuleren zijn naast deze investeringen ook flankerende maatregelen cruciaal. Het aantal fietsdiefstallen sterk trachten in te perken is hiervan een voorbeeld.

In navolging van mijn schriftelijke vraag nr. 7-1186 van 31 maart 2021 hierover enkele vragen:

1) Graag kreeg ik een overzicht van het aantal jaarlijks aangegeven fietsdiefstallen tussen 2016 en 2022 (heden) met een onderscheid per Vlaamse provincie en Brussel en het soort fiets (koersfietsen, stadsfietsen, elektrische fietsen).

2) Graag kreeg ik een overzicht van het aantal maandelijks aangegeven fietsdiefstallen in 2019, 2020, 2021 en 2022 (heden) in de provincie Vlaams-Brabant met een onderscheid per arrondissement en het soort fiets (koersfietsen, stadsfietsen, elektrische fietsen).

3) Wat zijn de grootste «hot spots» voor diefstallen in Vlaams-Brabant?

In de vragenlijst van de Veiligheidsmonitor 2018-2019 gaf bijna 10 % van de respondenten aan ten minste eenmaal slachtoffer te zijn geweest van fietsdiefstal in de afgelopen twaalf maanden. Voor meer dan drie kwart van hen (77 %) vond deze diefstal plaats op het grondgebied van de eigen politiezone. Wat de aangiften of klachten in verband met deze diefstallen betreft, meldde slechts 48 % van de respondenten de diefstal bij de politie te hebben aangegeven.

4) Hoe analyseert de geachte minister deze cijfers? Uit het antwoord op mijn vorige schriftelijke vraag blijkt dat het aantal fietsdiefstallen sinds 2015 afneemt op nationaal niveau. Zet deze tendens zich verder? Welke provinciale verschillen merkt men op? Is er opnieuw sprake van een toename sinds het einde van de lockdownperiodes?

5) Werden er sindsdien nog nieuwe veiligheidsmonitoren afgenomen? Op welke manier evolueert het zogenaamde «dark number» tussen 2019 en 2022? Zien we hierin grote verschillen per provincie of Gewest? Zo ja, graag kreeg ik concrete cijfers.

Antwoord ontvangen op 28 april 2022 :

De algemene nationale gegevensbank (ANG) is een politiedatabank waarin feiten geregistreerd worden op basis van processen-verbaal die voortvloeien uit de missies van de gerechtelijke en bestuurlijke politie. Er kunnen tellingen mee uitgevoerd worden op verschillende statistische variabelen, zoals het aantal geregistreerde feiten, de modus operandi, de voorwerpen gehanteerd bij het misdrijf, de gebruikte vervoermiddelen, de plaatsbestemming enz.

De gegevens (in bijlage) zijn afkomstig van de databankafsluiting van 22 oktober 2021. De cijfers voor het tweede semester van 2021 zijn momenteel nog niet beschikbaar.

1) De eerste tabel toont het aantal door de politie geregistreerde feiten inzake fietsdiefstal, zoals geregistreerd in de ANG op basis van de processen-verbaal, voor de jaren 2016-2020 en het eerste semester van 2021, per provincie.

Op basis van de informatie in de ANG is het niet mogelijk om onder te verdelen volgens soort fiets: koersfiets, stadsfiets, enz. Enkel het onderscheid tussen een fiets of een elektrische fiets is in de ANG beschikbaar.

Tabel 1: aantal geregistreerde feiten inzake fietsdiefstal per provincie


2016

2017

2018

2019

2020

SEM 1 - 2021

Antwerpen

10 222

9 530

8 387

8 807

6 647

2 580

Waals-Brabant

364

406

334

311

317

121

Brussel-Hoofdstad

3 291

3 548

3 831

4 403

4 505

1 793

Henegouwen

1 172

1 090

1 092

1 019

916

390

Luik

873

838

975

819

843

400

Limburg

2 115

1 986

1 697

1 556

1 082

494

Luxemburg

86

103

93

122

104

41

Namen

379

494

387

296

317

154

Oost-Vlaanderen

5 983

6 339

6 143

5 401

3 804

1 985

Vlaams-Brabant

4 309

3 963

3 904

3 678

2 819

1 301

West-Vlaanderen

5 423

5 030

4 545

4 345

3 238

1 283

Totaal:

34 217

33 327

31 388

30 757

24 592

10 542

Bron: federale politie.

De tweede tabel toont het aantal door de politie geregistreerde feiten inzake fietsdiefstal, waaraan in de ANG een fiets of elektrische fiets als zijnde gestolen is gekoppeld, voor de jaren 2016-2020 en het eerste semester van 2021 op provinciaal niveau.

Ik wens het parlementslid erop te wijzen dat de cijfers in tabel 1 kunnen afwijken van tabel 2. Indien een politiedienst een proces-verbaal opstelt voor fietsdiefstal, kan hieraan al dan niet een specifiek voorwerp, zijnde «fiets» of «elektrische fiets» worden gekoppeld. Indien er geen koppeling gebeurt, wordt deze fietsdiefstal enkel meegeteld in het algemeen totaal (tabel 1), maar niet in de onderverdeling naar specifiek voorwerp zoals meegegeven in tabel 2.

Tabel 2: aantal geregistreerde feiten inzake fietsdiefstal per provincie, per type fiets



2016

2017

2018

2019

2020

SEM 1 - 2021

Brussel-Hoofdstad

Fiets

3 179

3 336

3 629

4 003

4 124

1 700

Elektrische fiets

48

111

142

301

293

51

Antwerpen

Fiets

9 906

9 128

7 868

7 959

5 720

2 116

Elektrische fiets

216

304

450

748

858

414

Limburg

Fiets

2 058

1 933

1 654

1 520

1 039

455

Elektrische fiets

39

31

32

32

36

32

Oost-Vlaanderen

Fiets

5 858

6 119

5 928

5 219

3 629

1 894

Elektrische fiets

36

117

121

131

130

78

Vlaams-Brabant

Fiets

4 245

3 863

3 814

3 575

2 735

1 261

Elektrische fiets

13

26

30

44

45

17

West-Vlaanderen

Fiets

5 308

4 907

4 423

4 147

3 088

1 198

Elektrische fiets

63

62

83

148

135

67

Brabant wallon

Fiets

350

389

326

294

301

115

Elektrische fiets

3

9

4

5

11

2

Hainaut

Fiets

1 147

1 056

1 058

977

878

369

Elektrische fiets

16

20

23

34

24

15

Liège

Fiets

842

808

928

759

787

375

Elektrische fiets

7

11

26

27

22

10

Luxembourg

Fiets

80

99

86

108

93

35

Elektrische fiets

 

1

4

12

7

5

Namur

Fiets

366

476

362

276

292

136

Elektrische fiets

6

19

16

13

20

15

Bron: federale politie.

2) De derde tabel toont het aantal door de politie geregistreerde feiten inzake fietsdiefstal, zoals geregistreerd in de ANG op basis van de processen-verbaal, voor de jaren 2019-2020 en het eerste semester van 2021, per maand, per gerechtelijk arrondissement van de provincie Vlaams-Brabant en per maand.

De vierde tabel toont het aantal door de politie geregistreerde feiten inzake fietsdiefstal, waaraan in de ANG een fiets of elektrische fiets als zijnde gestolen is gekoppeld, voor de jaren 2019-2020 en het eerste semester van 2021, per maand, per gerechtelijk arrondissement van de provincie Vlaams-Brabant.

Dezelfde reden als voor tabel 1 en 2, zie toelichting hierboven, verklaart het verschil in gegevens tussen tabel 3 en 4.

Tabel 3 : aantal geregistreerde feiten inzake fietsdiefstal in de gerechtelijke arrondissementen Halle-Vilvoorde en Leuven, met een opdeling per maand




Jan.

Feb.

Maa.

Apr.

Mei

Juni

Juli

Aug.

Sep.

Okt.

Nov.

Dec.

Totaal

Vlaams-Brabant

Brussel (Halle-Vilvoorde)

2019

96

90

98

92

117

133

140

110

142

125

95

78

1 316

2020

83

57

73

74

101

91

94

107

140

125

92

56

1 093

2021

54

45

87

107

93

127

 

 

 

 

 

 

513

Leuven

2019

167

206

207

189

235

188

166

199

204

243

188

170

2 362

2020

129

133

104

78

125

174

159

158

219

226

124

97

1 726

2021

105

124

135

117

138

169

 

 

 

 

 

 

788

Bron: federale politie.

Tabel 4: aantal geregistreerde feiten inzake fietsdiefstal in de gerechtelijke arrondissementen Halle-Vilvoorde en Leuven, met een opdeling per maand, per type fiets





Jan.

Feb.

Maa.

Apr.

Mei

Juni

Juli

Aug.

Sep.

Okt.

Nov.

Dec.

Vlaams-Brabant

Brussel (Halle-Vilvoorde)

2019

Fiets

93

87

96

89

110

129

135

99

136

115

91

77

Elektrische fiets

 

2

1

1

4

1

3

6

3

4

 

 

Leuven

Fiets

162

205

204

188

229

184

159

194

202

237

187

167

Elektrische fiets

2

 

 

 

2

1

4

4

1

3

1

1

Brussel (Halle-Vilvoorde)

2020

Fiets

81

57

70

65

97

89

90

106

138

120

87

51

Elektrische fiets

1

 

4

5

4

3

1

1

 

6

3

2

Leuven

Fiets

127

128

102

75

122

167

156

154

215

222

120

96

Elektrische fiets

1

3

 

1

2

2

 

2

2

 

1

1

Brussel (Halle-Vilvoorde)

2021

Fiets

53

42

82

104

93

122

 

 

 

 

 

 

Elektrische fiets

 

2

3

1

 

4

 

 

 

 

 

 

Leuven

Fiets

102

120

129

114

136

164

 

 

 

 

 

 

Elektrische fiets

2

3

 

1

 

1

 

 

 

 

 

 

Bron: federale politie.

3) De vijfde tabel bevat het aantal door de politiediensten geregistreerde feiten inzake fietsdiefstal, zoals geregistreerd in de ANG op basis van de processen-verbaal, voor de periode 2016-2019 en het eerste semester van 2021 op het niveau van de gemeenten van de provincie Vlaams-Brabant.

Tabel 5 : aantal geregistreerde feiten inzake fietsdiefstal per gemeente in de provincie Vlaams-Brabant



2016

2017

2018

2019

2020

SEM 1-2021

Vlaams-Brabant

Leuven

1 933

1 841

1 790

1 641

1 209

575

Vilvoorde

188

158

214

195

136

72

Halle

212

185

136

130

130

64

Tienen

104

182

115

118

117

21

Aarschot

120

153

132

117

98

34

Dilbeek

98

77

59

71

103

37

Diest

97

100

61

89

33

20

Asse

80

67

60

76

53

38

Zemst

99

62

79

63

40

25

Liedekerke

77

65

71

51

43

23

Londerzeel

78

46

77

73

34

18

Tervuren

68

51

67

63

38

32

Merchtem

37

74

56

72

31

7

Zaventem

84

30

46

48

34

24

Opwijk

55

48

40

53

30

23

Kortenberg

88

41

27

28

40

21

Grimbergen

36

41

58

56

33

14

Sint-Pieters-Leeuw

47

26

40

43

52

25

Haacht

41

43

52

54

18

8

Herent

52

22

35

50

41

13

Ternat

38

24

63

35

32

5

Kapelle-op-den-Bos

47

45

35

42

12

9

Wezembeek-Oppem

50

38

33

25

26

15

Beersel

41

36

23

37

31

16

Kampenhout

43

33

30

21

45

7

Rotselaar

50

47

27

26

10

8

Meise

23

25

51

36

23

3

Overijse

14

20

32

23

27

17

Machelen

14

21

31

23

25

12

Steenokkerzeel

23

35

27

18

15

4

Sint-Genesius-Rode

29

22

24

21

17

7

Landen

22

27

24

18

17

8

Tremelo

24

21

44

17

6

2

Wemmel

17

16

28

17

15

13

Scherpenheuvel-Zichem

36

17

12

15

11

6

Keerbergen

18

23

26

12

12

2

Hoeilaart

14

15

9

20

12

11

Begijnendijk

13

11

25

20

4

2

Kraainem

7

17

15

16

14

4

Roosdaal

9

13

7

11

20

5

Affligem

14

2

16

14

16

2

Drogenbos

12

18

7

8

13

5

Boortmeerbeek

12

8

15

15

10

2

Oud-Heverlee

15

6

4

11

8

5

Boutersem

9

10

6

12

4

3

Tielt-Winge

8

15

3

6

5

6

Lubbeek

9

6

6

8

11

1

Bierbeek

6

10

6

7

5

5

Hoegaarden

8

5

8

8

6

3

Bertem

16

3

5

7

4

 

Lennik

6

8

3

5

11

2

Linkebeek

8

3

13

3

7

1

Holsbeek

6

8

7

2

8

3

Huldenberg

6

5

5

8

 

4

Galmaarden

11

2

5

1

4

1

Herne

7

8

1

3

3

2

Gooik

3

4

1

3

4

1

Zoutleeuw

6

3

3

1

1

2

Brussels Airport

7

2

2

2

1

 

Pepingen

3

5

3

1

1

1

Bekkevoort

1

2

1

4

2

1

Kortenaken

4

3

 

1

2

1

Glabbeek

1

3

2

1

3

 

Linter

2

3

1

1

3

 

Bever

1

3

 

 

 

 

Geetbets

2

 

 

2

 

 

Vlaams-Brabant

4 309

3 963

3 904

3 678

2 819

1 301

Bron: federale politie.

4) De fietsdiefstallen kennen op nationaal niveau sinds 2016 een dalende trend. Deze daling doet zich voor in bijna alle provincies. De grote uitzondering is het Brussels hoofdstedelijk gewest, waar het aantal geregistreerde fietsdiefstallen jaarlijks toeneemt.

Gezien deze cijfers de fietsdiefstallen tot en met het eerste semester van 2021 bevatten is het nog te vroeg om een eventuele impact van het einde van de lockdownperiodes te kunnen aanduiden.

5) De Veiligheidsmonitor geeft een zicht op het dark number van fietsdiefstallen, een belangrijk gegeven aangezien niet alle fietsdiefstallen worden aangegeven. De resultaten van de Veiligheidsmonitor 2021 (afgenomen in oktober-november 2021) worden verwacht in het najaar van 2022, waardoor een zicht op de evolutie van 2019 tot op heden nog even op zich laat wachten.