Fietsdiefstallen - Cijfers - Evolutie
eigendomsdelict
tweewielig voertuig
officiële statistiek
diefstal
25/3/2022 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 28/4/2022) |
28/4/2022 | Antwoord |
Motivering van het transversale karakter van de schriftelijke vraag: de vraag kadert in het beleid rond fietsdiefstallen. Deze bevoegdheid valt onder de verantwoordelijkheid van de politie en bijgevolg onder de bevoegdheid van de geachte minister van Binnenlandse Zaken.
In het Vlaamse regeerakkoord spreekt men van een ambitieuze «modal shift» waarbij de groei van het gemotoriseerd verkeer verder wordt afgevlakt en er fors geïnvesteerd wordt in het openbaarvervoersnetwerk en andere duurzame vervoersmodi. De bedoeling is het gebruik van duurzame modi, waar de fiets een belangrijk deel van uitmaakt, in het kader van woon-werk en woon-schoolverkeer te laten toenemen tot 40 %. In Antwerpen, Gent en de Vlaamse rand streeft men zelfs naar een 50 %-50 % verhouding.
Om deze ambitieuze doelstelling mogelijk te maken zijn duurzame investeringen in infrastructuur noodzakelijk. Maar om het gebruik van de fiets te stimuleren zijn naast deze investeringen ook flankerende maatregelen cruciaal. Het aantal fietsdiefstallen sterk trachten in te perken is hiervan een voorbeeld.
In navolging van mijn schriftelijke vraag nr. 7-1186 van 31 maart 2021 hierover enkele vragen:
1) Graag kreeg ik een overzicht van het aantal jaarlijks aangegeven fietsdiefstallen tussen 2016 en 2022 (heden) met een onderscheid per Vlaamse provincie en Brussel en het soort fiets (koersfietsen, stadsfietsen, elektrische fietsen).
2) Graag kreeg ik een overzicht van het aantal maandelijks aangegeven fietsdiefstallen in 2019, 2020, 2021 en 2022 (heden) in de provincie Vlaams-Brabant met een onderscheid per arrondissement en het soort fiets (koersfietsen, stadsfietsen, elektrische fietsen).
3) Wat zijn de grootste «hot spots» voor diefstallen in Vlaams-Brabant?
In de vragenlijst van de Veiligheidsmonitor 2018-2019 gaf bijna 10 % van de respondenten aan ten minste eenmaal slachtoffer te zijn geweest van fietsdiefstal in de afgelopen twaalf maanden. Voor meer dan drie kwart van hen (77 %) vond deze diefstal plaats op het grondgebied van de eigen politiezone. Wat de aangiften of klachten in verband met deze diefstallen betreft, meldde slechts 48 % van de respondenten de diefstal bij de politie te hebben aangegeven.
4) Hoe analyseert de geachte minister deze cijfers? Uit het antwoord op mijn vorige schriftelijke vraag blijkt dat het aantal fietsdiefstallen sinds 2015 afneemt op nationaal niveau. Zet deze tendens zich verder? Welke provinciale verschillen merkt men op? Is er opnieuw sprake van een toename sinds het einde van de lockdownperiodes?
5) Werden er sindsdien nog nieuwe veiligheidsmonitoren afgenomen? Op welke manier evolueert het zogenaamde «dark number» tussen 2019 en 2022? Zien we hierin grote verschillen per provincie of Gewest? Zo ja, graag kreeg ik concrete cijfers.
De algemene nationale gegevensbank (ANG) is een politiedatabank waarin feiten geregistreerd worden op basis van processen-verbaal die voortvloeien uit de missies van de gerechtelijke en bestuurlijke politie. Er kunnen tellingen mee uitgevoerd worden op verschillende statistische variabelen, zoals het aantal geregistreerde feiten, de modus operandi, de voorwerpen gehanteerd bij het misdrijf, de gebruikte vervoermiddelen, de plaatsbestemming enz.
De gegevens (in bijlage) zijn afkomstig van de databankafsluiting van 22 oktober 2021. De cijfers voor het tweede semester van 2021 zijn momenteel nog niet beschikbaar.
1) De eerste tabel toont het aantal door de politie geregistreerde feiten inzake fietsdiefstal, zoals geregistreerd in de ANG op basis van de processen-verbaal, voor de jaren 2016-2020 en het eerste semester van 2021, per provincie.
Op basis van de informatie in de ANG is het niet mogelijk om onder te verdelen volgens soort fiets: koersfiets, stadsfiets, enz. Enkel het onderscheid tussen een fiets of een elektrische fiets is in de ANG beschikbaar.
Tabel 1: aantal geregistreerde feiten inzake fietsdiefstal per provincie
|
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
SEM 1 - 2021 |
Antwerpen |
10 222 |
9 530 |
8 387 |
8 807 |
6 647 |
2 580 |
Waals-Brabant |
364 |
406 |
334 |
311 |
317 |
121 |
Brussel-Hoofdstad |
3 291 |
3 548 |
3 831 |
4 403 |
4 505 |
1 793 |
Henegouwen |
1 172 |
1 090 |
1 092 |
1 019 |
916 |
390 |
Luik |
873 |
838 |
975 |
819 |
843 |
400 |
Limburg |
2 115 |
1 986 |
1 697 |
1 556 |
1 082 |
494 |
Luxemburg |
86 |
103 |
93 |
122 |
104 |
41 |
Namen |
379 |
494 |
387 |
296 |
317 |
154 |
Oost-Vlaanderen |
5 983 |
6 339 |
6 143 |
5 401 |
3 804 |
1 985 |
Vlaams-Brabant |
4 309 |
3 963 |
3 904 |
3 678 |
2 819 |
1 301 |
West-Vlaanderen |
5 423 |
5 030 |
4 545 |
4 345 |
3 238 |
1 283 |
Totaal: |
34 217 |
33 327 |
31 388 |
30 757 |
24 592 |
10 542 |
Bron: federale politie.
De tweede tabel toont het aantal door de politie geregistreerde feiten inzake fietsdiefstal, waaraan in de ANG een fiets of elektrische fiets als zijnde gestolen is gekoppeld, voor de jaren 2016-2020 en het eerste semester van 2021 op provinciaal niveau.
Ik wens het parlementslid erop te wijzen dat de cijfers in tabel 1 kunnen afwijken van tabel 2. Indien een politiedienst een proces-verbaal opstelt voor fietsdiefstal, kan hieraan al dan niet een specifiek voorwerp, zijnde «fiets» of «elektrische fiets» worden gekoppeld. Indien er geen koppeling gebeurt, wordt deze fietsdiefstal enkel meegeteld in het algemeen totaal (tabel 1), maar niet in de onderverdeling naar specifiek voorwerp zoals meegegeven in tabel 2.
Tabel 2: aantal geregistreerde feiten inzake fietsdiefstal per provincie, per type fiets
|
|
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
SEM 1 - 2021 |
Brussel-Hoofdstad |
Fiets |
3 179 |
3 336 |
3 629 |
4 003 |
4 124 |
1 700 |
Elektrische fiets |
48 |
111 |
142 |
301 |
293 |
51 |
|
Antwerpen |
Fiets |
9 906 |
9 128 |
7 868 |
7 959 |
5 720 |
2 116 |
Elektrische fiets |
216 |
304 |
450 |
748 |
858 |
414 |
|
Limburg |
Fiets |
2 058 |
1 933 |
1 654 |
1 520 |
1 039 |
455 |
Elektrische fiets |
39 |
31 |
32 |
32 |
36 |
32 |
|
Oost-Vlaanderen |
Fiets |
5 858 |
6 119 |
5 928 |
5 219 |
3 629 |
1 894 |
Elektrische fiets |
36 |
117 |
121 |
131 |
130 |
78 |
|
Vlaams-Brabant |
Fiets |
4 245 |
3 863 |
3 814 |
3 575 |
2 735 |
1 261 |
Elektrische fiets |
13 |
26 |
30 |
44 |
45 |
17 |
|
West-Vlaanderen |
Fiets |
5 308 |
4 907 |
4 423 |
4 147 |
3 088 |
1 198 |
Elektrische fiets |
63 |
62 |
83 |
148 |
135 |
67 |
|
Brabant wallon |
Fiets |
350 |
389 |
326 |
294 |
301 |
115 |
Elektrische fiets |
3 |
9 |
4 |
5 |
11 |
2 |
|
Hainaut |
Fiets |
1 147 |
1 056 |
1 058 |
977 |
878 |
369 |
Elektrische fiets |
16 |
20 |
23 |
34 |
24 |
15 |
|
Liège |
Fiets |
842 |
808 |
928 |
759 |
787 |
375 |
Elektrische fiets |
7 |
11 |
26 |
27 |
22 |
10 |
|
Luxembourg |
Fiets |
80 |
99 |
86 |
108 |
93 |
35 |
Elektrische fiets |
|
1 |
4 |
12 |
7 |
5 |
|
Namur |
Fiets |
366 |
476 |
362 |
276 |
292 |
136 |
Elektrische fiets |
6 |
19 |
16 |
13 |
20 |
15 |
Bron: federale politie.
2) De derde tabel toont het aantal door de politie geregistreerde feiten inzake fietsdiefstal, zoals geregistreerd in de ANG op basis van de processen-verbaal, voor de jaren 2019-2020 en het eerste semester van 2021, per maand, per gerechtelijk arrondissement van de provincie Vlaams-Brabant en per maand.
De vierde tabel toont het aantal door de politie geregistreerde feiten inzake fietsdiefstal, waaraan in de ANG een fiets of elektrische fiets als zijnde gestolen is gekoppeld, voor de jaren 2019-2020 en het eerste semester van 2021, per maand, per gerechtelijk arrondissement van de provincie Vlaams-Brabant.
Dezelfde reden als voor tabel 1 en 2, zie toelichting hierboven, verklaart het verschil in gegevens tussen tabel 3 en 4.
Tabel 3 : aantal geregistreerde feiten inzake fietsdiefstal in de gerechtelijke arrondissementen Halle-Vilvoorde en Leuven, met een opdeling per maand
|
|
|
Jan. |
Feb. |
Maa. |
Apr. |
Mei |
Juni |
Juli |
Aug. |
Sep. |
Okt. |
Nov. |
Dec. |
Totaal |
Vlaams-Brabant |
Brussel (Halle-Vilvoorde) |
2019 |
96 |
90 |
98 |
92 |
117 |
133 |
140 |
110 |
142 |
125 |
95 |
78 |
1 316 |
2020 |
83 |
57 |
73 |
74 |
101 |
91 |
94 |
107 |
140 |
125 |
92 |
56 |
1 093 |
||
2021 |
54 |
45 |
87 |
107 |
93 |
127 |
|
|
|
|
|
|
513 |
||
Leuven |
2019 |
167 |
206 |
207 |
189 |
235 |
188 |
166 |
199 |
204 |
243 |
188 |
170 |
2 362 |
|
2020 |
129 |
133 |
104 |
78 |
125 |
174 |
159 |
158 |
219 |
226 |
124 |
97 |
1 726 |
||
2021 |
105 |
124 |
135 |
117 |
138 |
169 |
|
|
|
|
|
|
788 |
Bron: federale politie.
Tabel 4: aantal geregistreerde feiten inzake fietsdiefstal in de gerechtelijke arrondissementen Halle-Vilvoorde en Leuven, met een opdeling per maand, per type fiets
|
|
|
|
Jan. |
Feb. |
Maa. |
Apr. |
Mei |
Juni |
Juli |
Aug. |
Sep. |
Okt. |
Nov. |
Dec. |
Vlaams-Brabant |
Brussel (Halle-Vilvoorde) |
2019 |
Fiets |
93 |
87 |
96 |
89 |
110 |
129 |
135 |
99 |
136 |
115 |
91 |
77 |
Elektrische fiets |
|
2 |
1 |
1 |
4 |
1 |
3 |
6 |
3 |
4 |
|
|
|||
Leuven |
Fiets |
162 |
205 |
204 |
188 |
229 |
184 |
159 |
194 |
202 |
237 |
187 |
167 |
||
Elektrische fiets |
2 |
|
|
|
2 |
1 |
4 |
4 |
1 |
3 |
1 |
1 |
|||
Brussel (Halle-Vilvoorde) |
2020 |
Fiets |
81 |
57 |
70 |
65 |
97 |
89 |
90 |
106 |
138 |
120 |
87 |
51 |
|
Elektrische fiets |
1 |
|
4 |
5 |
4 |
3 |
1 |
1 |
|
6 |
3 |
2 |
|||
Leuven |
Fiets |
127 |
128 |
102 |
75 |
122 |
167 |
156 |
154 |
215 |
222 |
120 |
96 |
||
Elektrische fiets |
1 |
3 |
|
1 |
2 |
2 |
|
2 |
2 |
|
1 |
1 |
|||
Brussel (Halle-Vilvoorde) |
2021 |
Fiets |
53 |
42 |
82 |
104 |
93 |
122 |
|
|
|
|
|
|
|
Elektrische fiets |
|
2 |
3 |
1 |
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|||
Leuven |
Fiets |
102 |
120 |
129 |
114 |
136 |
164 |
|
|
|
|
|
|
||
Elektrische fiets |
2 |
3 |
|
1 |
|
1 |
|
|
|
|
|
|
Bron: federale politie.
3) De vijfde tabel bevat het aantal door de politiediensten geregistreerde feiten inzake fietsdiefstal, zoals geregistreerd in de ANG op basis van de processen-verbaal, voor de periode 2016-2019 en het eerste semester van 2021 op het niveau van de gemeenten van de provincie Vlaams-Brabant.
Tabel 5 : aantal geregistreerde feiten inzake fietsdiefstal per gemeente in de provincie Vlaams-Brabant
|
|
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
SEM 1-2021 |
Vlaams-Brabant |
Leuven |
1 933 |
1 841 |
1 790 |
1 641 |
1 209 |
575 |
Vilvoorde |
188 |
158 |
214 |
195 |
136 |
72 |
|
Halle |
212 |
185 |
136 |
130 |
130 |
64 |
|
Tienen |
104 |
182 |
115 |
118 |
117 |
21 |
|
Aarschot |
120 |
153 |
132 |
117 |
98 |
34 |
|
Dilbeek |
98 |
77 |
59 |
71 |
103 |
37 |
|
Diest |
97 |
100 |
61 |
89 |
33 |
20 |
|
Asse |
80 |
67 |
60 |
76 |
53 |
38 |
|
Zemst |
99 |
62 |
79 |
63 |
40 |
25 |
|
Liedekerke |
77 |
65 |
71 |
51 |
43 |
23 |
|
Londerzeel |
78 |
46 |
77 |
73 |
34 |
18 |
|
Tervuren |
68 |
51 |
67 |
63 |
38 |
32 |
|
Merchtem |
37 |
74 |
56 |
72 |
31 |
7 |
|
Zaventem |
84 |
30 |
46 |
48 |
34 |
24 |
|
Opwijk |
55 |
48 |
40 |
53 |
30 |
23 |
|
Kortenberg |
88 |
41 |
27 |
28 |
40 |
21 |
|
Grimbergen |
36 |
41 |
58 |
56 |
33 |
14 |
|
Sint-Pieters-Leeuw |
47 |
26 |
40 |
43 |
52 |
25 |
|
Haacht |
41 |
43 |
52 |
54 |
18 |
8 |
|
Herent |
52 |
22 |
35 |
50 |
41 |
13 |
|
Ternat |
38 |
24 |
63 |
35 |
32 |
5 |
|
Kapelle-op-den-Bos |
47 |
45 |
35 |
42 |
12 |
9 |
|
Wezembeek-Oppem |
50 |
38 |
33 |
25 |
26 |
15 |
|
Beersel |
41 |
36 |
23 |
37 |
31 |
16 |
|
Kampenhout |
43 |
33 |
30 |
21 |
45 |
7 |
|
Rotselaar |
50 |
47 |
27 |
26 |
10 |
8 |
|
Meise |
23 |
25 |
51 |
36 |
23 |
3 |
|
Overijse |
14 |
20 |
32 |
23 |
27 |
17 |
|
Machelen |
14 |
21 |
31 |
23 |
25 |
12 |
|
Steenokkerzeel |
23 |
35 |
27 |
18 |
15 |
4 |
|
Sint-Genesius-Rode |
29 |
22 |
24 |
21 |
17 |
7 |
|
Landen |
22 |
27 |
24 |
18 |
17 |
8 |
|
Tremelo |
24 |
21 |
44 |
17 |
6 |
2 |
|
Wemmel |
17 |
16 |
28 |
17 |
15 |
13 |
|
Scherpenheuvel-Zichem |
36 |
17 |
12 |
15 |
11 |
6 |
|
Keerbergen |
18 |
23 |
26 |
12 |
12 |
2 |
|
Hoeilaart |
14 |
15 |
9 |
20 |
12 |
11 |
|
Begijnendijk |
13 |
11 |
25 |
20 |
4 |
2 |
|
Kraainem |
7 |
17 |
15 |
16 |
14 |
4 |
|
Roosdaal |
9 |
13 |
7 |
11 |
20 |
5 |
|
Affligem |
14 |
2 |
16 |
14 |
16 |
2 |
|
Drogenbos |
12 |
18 |
7 |
8 |
13 |
5 |
|
Boortmeerbeek |
12 |
8 |
15 |
15 |
10 |
2 |
|
Oud-Heverlee |
15 |
6 |
4 |
11 |
8 |
5 |
|
Boutersem |
9 |
10 |
6 |
12 |
4 |
3 |
|
Tielt-Winge |
8 |
15 |
3 |
6 |
5 |
6 |
|
Lubbeek |
9 |
6 |
6 |
8 |
11 |
1 |
|
Bierbeek |
6 |
10 |
6 |
7 |
5 |
5 |
|
Hoegaarden |
8 |
5 |
8 |
8 |
6 |
3 |
|
Bertem |
16 |
3 |
5 |
7 |
4 |
|
|
Lennik |
6 |
8 |
3 |
5 |
11 |
2 |
|
Linkebeek |
8 |
3 |
13 |
3 |
7 |
1 |
|
Holsbeek |
6 |
8 |
7 |
2 |
8 |
3 |
|
Huldenberg |
6 |
5 |
5 |
8 |
|
4 |
|
Galmaarden |
11 |
2 |
5 |
1 |
4 |
1 |
|
Herne |
7 |
8 |
1 |
3 |
3 |
2 |
|
Gooik |
3 |
4 |
1 |
3 |
4 |
1 |
|
Zoutleeuw |
6 |
3 |
3 |
1 |
1 |
2 |
|
Brussels Airport |
7 |
2 |
2 |
2 |
1 |
|
|
Pepingen |
3 |
5 |
3 |
1 |
1 |
1 |
|
Bekkevoort |
1 |
2 |
1 |
4 |
2 |
1 |
|
Kortenaken |
4 |
3 |
|
1 |
2 |
1 |
|
Glabbeek |
1 |
3 |
2 |
1 |
3 |
|
|
Linter |
2 |
3 |
1 |
1 |
3 |
|
|
Bever |
1 |
3 |
|
|
|
|
|
Geetbets |
2 |
|
|
2 |
|
|
|
Vlaams-Brabant |
4 309 |
3 963 |
3 904 |
3 678 |
2 819 |
1 301 |
Bron: federale politie.
4) De fietsdiefstallen kennen op nationaal niveau sinds 2016 een dalende trend. Deze daling doet zich voor in bijna alle provincies. De grote uitzondering is het Brussels hoofdstedelijk gewest, waar het aantal geregistreerde fietsdiefstallen jaarlijks toeneemt.
Gezien deze cijfers de fietsdiefstallen tot en met het eerste semester van 2021 bevatten is het nog te vroeg om een eventuele impact van het einde van de lockdownperiodes te kunnen aanduiden.
5) De Veiligheidsmonitor geeft een zicht op het dark number van fietsdiefstallen, een belangrijk gegeven aangezien niet alle fietsdiefstallen worden aangegeven. De resultaten van de Veiligheidsmonitor 2021 (afgenomen in oktober-november 2021) worden verwacht in het najaar van 2022, waardoor een zicht op de evolutie van 2019 tot op heden nog even op zich laat wachten.