Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-1529

van Peter Van Rompuy (CD&V) d.d. 25 maart 2022

aan de vice-eersteminister en minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven, Telecommunicatie en Post

Bpost - Mogelijkheid om pakjes voor retour aan de deur kunnen meegeven met de postbode - Proefproject - Cijfers

postdienst
officiële statistiek

Chronologie

25/3/2022Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 28/4/2022)
27/4/2022Antwoord

Vraag nr. 7-1529 d.d. 25 maart 2022 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Motivering van het transversale karakter van de schriftelijke vraag: het beschermen van de consument en een gelijk speelveld creëren tussen binnenlandse en buitenlandse e-commercespelers is een gedeelde verantwoordelijkheid.

Sinds 14 februari 2022 loopt er een proefproject waarbij particulieren hun pakjes voor retour aan de deur kunnen meegeven met de postbode. Het proefproject loopt in Wevelgem, Mol, Leuven, Geel, Lontzen, Brussel, Doornik en Rixensart.

Graag volgende vragen:

1) Op basis van welke parameters werden deze acht steden en gemeenten geselecteerd voor het lopende proefproject?

2) Hoeveel keer werd reeds gebruik gemaakt van de mogelijkheid om pakjes voor retour aan de deur te kunnen meegeven met de postbode? Voor hoeveel pakjes? Graag kreeg ik cijfers per stad of gemeente.

3) Hoe verhouden deze cijfers zich tot de ingeleverde pakjes in de postpunten in de desbetreffende steden en gemeenten gedurende het proefproject? Graag kreeg ik cijfers per stad of gemeente. Is er een daling merkbaar?

4) Wat zijn de eerste bevindingen naar aanleiding van het lopende proefproject?

5) Zal het proefproject een vervolg kennen? Waarom wel? Waarom niet?

Antwoord ontvangen op 27 april 2022 :

1) Om het potentieel van deze dienst optimaal te kunnen testen, selecteerde bpost mail centers (en bijhorende postcodes) die een representatief beeld geven van België. Bij de keuze is meer bepaald rekening gehouden met een spreiding over de Gewesten en de Gemeenschappen, over landelijke en stedelijke gebieden en over gebieden met oudere of jongere bevolking.

2) & 3) Deze vragen betreffen commercieel gevoelige informatie, die bpost niet kan vrijgeven.

4) & 5) bpost stelde vast dat zowel de gebruikers als de postbodes positief zijn. Bij pakjesontvangers zijn de vaakst aangehaalde voordelen het gemak om zich niet te moeten verplaatsen naar een afgiftepunt en de positieve impact op het milieu.

Op basis van de positieve reacties rond dit project, besliste bpost om de proefperiode, die tot 15 april 2022 liep, nog met drie maanden te verlengen. Op deze manier verzamelt ze nog meer cijfergegevens om het onderzoek rond deze nieuwe dienst te voeren en te kunnen beslissen om ze uitgebreider, bijvoorbeeld over hele grondgebied, uit te rollen. De kans is groot dat het systeem later uitgerold zal worden op federaal niveau.