Geautomatiseerde voertuigen - Experiment - Koninklijk besluit van 18 maart 2018 - Uitvoering
verkeersregels
automobiel
vernieuwing
proef
automatisering
toepassen van robots
26/1/2022 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 24/2/2022) |
25/2/2022 | Antwoord |
Motivering van het transversale karakter van de schriftelijke vraag: mobiliteit is een gedeelde bevoegdheid van de federale overheid en de Gewesten.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg bepaalt de code op de Belgische wegen. Hierin sluiten respectievelijk artikel 8(1) en 8(3) zelfrijdende wagens uit:
«8(1). Elk voertuig of elke sleep in beweging moet een bestuurder hebben.»
«8(3). Elke bestuurder moet in staat zijn te sturen, en de vereiste lichaamsgeschiktheid en de nodige kennis en rijvaardigheid bezitten.»
Hierop werd de wegcode via het koninklijk besluit van 18 maart 2018 betreffende experimenteren met geautomatiseerde voertuigen aangepast. De wetgever opent zo de mogelijkheid om ook op Belgische openbare wegen te experimenteren met (semi-)automatische wagens. De federale minister van Mobiliteit dient onder bepaalde voorwaarden zijn goedkeuring te geven.
Daarom volgende vragen:
1) Hoeveel keer gaf de geachte minister toestemming om te experimenteren met (semi-)zelfrijdende wagens op de Belgische openbare weg? Graag kreeg ik per aanvraag: aanvrager, partners, periode, geselecteerde wegen en voorwaarden.
2) Hoeveel keer weigerde hij toestemming om te experimenteren met (semi-)zelfrijdende wagens op de Belgische openbare weg? Graag kreeg ik per aanvraag: aanvrager, partners, periode, geselecteerde wegen en reden van weigering.
3) Hoe beoordeelt hij de uitvoering van het koninklijk besluit betreffende het experimenteren met geautomatiseerde voertuigen?
4) Hoe ziet hij de realiteit van (semi-)zelfrijdende wagens in Belgiė evolueren?
1) Mijn voorganger, de heer Bellot, gaf één enkele toestemming voor een test gedurende één dag met een zelfrijdende shuttle zonder bestuurder.
Voor alle andere tests met autonome voertuigen, die op de openbare weg in België werden uitgevoerd, was de toestemming van de minister van Mobiliteit niet nodig. Tijdens deze tests was de bestuurder, zelfs wanneer het voertuig volledig geautomatiseerd was, immers altijd aanwezig en klaar om indien nodig het handmatig rijden te hervatten.
Hieronder volgt een lijst van tests met autonome voertuigen die door mijn administratie werden toegestaan.
Datum goedkeuring |
Testorganisatie |
Voertuig |
Proefsite |
Geldigheid goedkeuring |
|
Van Tot |
|||||
11/03/2015 |
DAF |
DAF |
E313: Westerlo tot Antwerpen R1: Antwerpen-Oost tot Antwerpen-Noord E19: Antwerpen-Noord tot Nederland |
14/03/2016 |
6/04/2016 |
29/03/16 |
Iveco |
Iveco |
A12: Strombeek-Bever tot RO/E19 RO/E19: Strombeek-Bever tot E19 richting Antwerpen E19: Ring 2 richting Breda tot Nederland |
30/03/2016 |
6/04/2016 |
22/05/2018 |
VIL - Flanders Innovation Cluster for Logistics |
Easy Mile EZ10 |
Bruul 1 (Mechelen) |
23/05/2018 |
25/05/18 |
13/08/18 |
VIAS Institute |
Navya |
Rue du Gîte d’étape (Han-sur-Lesse) |
15/08/2018 |
30/11/2018 |
21/09/18 |
VIAS Institute |
Navya |
Chemie du Goumont et Chemin des Vertes Bornes (Waterloo) |
21/09/2018 |
30/11/18 |
26/06/19 |
STIB |
Easy Mile EZ10 gen 2 |
Parc Woluwé (Bruxelles) |
26/06/2019 |
22/09/2019 |
24/06/19 |
TOYOTA |
Lexus |
Rue de la Loi (Bruxelles) |
1/07/2019 |
31/08/2020 |
14/08/2019 |
VUB |
Easy Mile EZ10 gen 2 |
Site UZ Bxl (Jette) |
26/08/2019 |
25/10/2019 |
13/11/2019 |
VUB |
Easy Mile EZ10 gen 2 |
Site UZ Bxl (Jette) |
14/11/2019 |
31/03/2020 |
25/02/21 |
Opérateur de Transport Wallonie |
Easy Mile EZ10 gen 3 |
Av. Albert Einstein, Rue de Rodeuhaie, Av. J.-E. Lenoir, Porte Lemaître, Av. G. Lemaître, (Louvain-la-Neuve) |
1/03/2021 |
31/08/2021 |
2).Alle dossiers voor aanvragen om toestemming om autonome voertuigen op de openbare weg te testen, werden aanvaard. Mijn administratie heeft er geen enkele geweigerd.
3) De wijziging van de regelgeving biedt mij de mogelijkheid om, indien nodig, af te wijken van de bepalingen van het Verkeersreglement.
Aangezien autonome voertuigen een voortdurende ontwikkeling zullen kennen, zal de huidige regelgeving dus geen rem vormen op toekomstige tests zonder bestuurders, en dat is een goede zaak.
4) Momenteel bevinden autonome wagens zich nog in de experimentele fase, die bemoedigend lijkt te zijn. Dankzij de tests zullen de autofabrikanten hun technologie kunnen verbeteren en zullen de deskundigen de technische eisen kunnen vastleggen die nodig zullen zijn om de typegoedkeuring en het op de markt te brengen van deze voertuigen mogelijk te maken.