Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-1472

van Peter Van Rompuy (CD&V) d.d. 26 januari 2022

aan de vice-eersteminister en minister van Mobiliteit

Geautomatiseerde voertuigen - Experiment - Koninklijk besluit van 18 maart 2018 - Uitvoering

verkeersregels
automobiel
vernieuwing
proef
automatisering
toepassen van robots

Chronologie

26/1/2022Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 24/2/2022)
25/2/2022Antwoord

Vraag nr. 7-1472 d.d. 26 januari 2022 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Motivering van het transversale karakter van de schriftelijke vraag: mobiliteit is een gedeelde bevoegdheid van de federale overheid en de Gewesten.

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg bepaalt de code op de Belgische wegen. Hierin sluiten respectievelijk artikel 8(1) en 8(3) zelfrijdende wagens uit:

«8(1). Elk voertuig of elke sleep in beweging moet een bestuurder hebben.»

«8(3). Elke bestuurder moet in staat zijn te sturen, en de vereiste lichaamsgeschiktheid en de nodige kennis en rijvaardigheid bezitten.»

Hierop werd de wegcode via het koninklijk besluit van 18 maart 2018 betreffende experimenteren met geautomatiseerde voertuigen aangepast. De wetgever opent zo de mogelijkheid om ook op Belgische openbare wegen te experimenteren met (semi-)automatische wagens. De federale minister van Mobiliteit dient onder bepaalde voorwaarden zijn goedkeuring te geven.

Daarom volgende vragen:

1) Hoeveel keer gaf de geachte minister toestemming om te experimenteren met (semi-)zelfrijdende wagens op de Belgische openbare weg? Graag kreeg ik per aanvraag: aanvrager, partners, periode, geselecteerde wegen en voorwaarden.

2) Hoeveel keer weigerde hij toestemming om te experimenteren met (semi-)zelfrijdende wagens op de Belgische openbare weg? Graag kreeg ik per aanvraag: aanvrager, partners, periode, geselecteerde wegen en reden van weigering.

3) Hoe beoordeelt hij de uitvoering van het koninklijk besluit betreffende het experimenteren met geautomatiseerde voertuigen?

4) Hoe ziet hij de realiteit van (semi-)zelfrijdende wagens in Belgiė evolueren?

Antwoord ontvangen op 25 februari 2022 :

1) Mijn voorganger, de heer Bellot, gaf één enkele toestemming voor een test gedurende één dag met een zelfrijdende shuttle zonder bestuurder.

Voor alle andere tests met autonome voertuigen, die op de openbare weg in België werden uitgevoerd, was de toestemming van de minister van Mobiliteit niet nodig. Tijdens deze tests was de bestuurder, zelfs wanneer het voertuig volledig geautomatiseerd was, immers altijd aanwezig en klaar om indien nodig het handmatig rijden te hervatten.

Hieronder volgt een lijst van tests met autonome voertuigen die door mijn administratie werden toegestaan.

Datum goedkeuring

Testorganisatie

Voertuig

Proefsite

Geldigheid goedkeuring

Van Tot

11/03/2015

DAF

DAF

E313: Westerlo tot Antwerpen

R1: Antwerpen-Oost tot Antwerpen-Noord

E19: Antwerpen-Noord tot Nederland

14/03/2016

6/04/2016

29/03/16

Iveco

Iveco

A12: Strombeek-Bever tot RO/E19

RO/E19: Strombeek-Bever tot E19 richting Antwerpen

E19: Ring 2 richting Breda tot Nederland

30/03/2016

6/04/2016

22/05/2018

VIL - Flanders Innovation Cluster for Logistics

Easy Mile EZ10

Bruul 1 (Mechelen)

23/05/2018

25/05/18

13/08/18

VIAS Institute

Navya

Rue du Gîte d’étape (Han-sur-Lesse)

15/08/2018

30/11/2018

21/09/18

VIAS Institute

Navya

Chemie du Goumont et Chemin des Vertes Bornes (Waterloo)

21/09/2018

30/11/18

26/06/19

STIB

Easy Mile EZ10 gen 2

Parc Woluwé (Bruxelles)

26/06/2019

22/09/2019

24/06/19

TOYOTA

Lexus

Rue de la Loi (Bruxelles)

1/07/2019

31/08/2020

14/08/2019

VUB

Easy Mile EZ10 gen 2

Site UZ Bxl (Jette)

26/08/2019

25/10/2019

13/11/2019

VUB

Easy Mile EZ10 gen 2

Site UZ Bxl (Jette)

14/11/2019

31/03/2020

25/02/21

Opérateur de Transport Wallonie

Easy Mile EZ10 gen 3

Av. Albert Einstein, Rue de Rodeuhaie, Av. J.-E. Lenoir, Porte Lemaître, Av. G. Lemaître, (Louvain-la-Neuve)

1/03/2021

31/08/2021

2).Alle dossiers voor aanvragen om toestemming om autonome voertuigen op de openbare weg te testen, werden aanvaard. Mijn administratie heeft er geen enkele geweigerd.

3) De wijziging van de regelgeving biedt mij de mogelijkheid om, indien nodig, af te wijken van de bepalingen van het Verkeersreglement.

Aangezien autonome voertuigen een voortdurende ontwikkeling zullen kennen, zal de huidige regelgeving dus geen rem vormen op toekomstige tests zonder bestuurders, en dat is een goede zaak.

4) Momenteel bevinden autonome wagens zich nog in de experimentele fase, die bemoedigend lijkt te zijn. Dankzij de tests zullen de autofabrikanten hun technologie kunnen verbeteren en zullen de deskundigen de technische eisen kunnen vastleggen die nodig zullen zijn om de typegoedkeuring en het op de markt te brengen van deze voertuigen mogelijk te maken.