Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-1439

van Steven Coenegrachts (Open Vld) d.d. 17 december 2021

aan de vice-eersteminister en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid

Korte ketenproducten - Oorsprong van het wild - Trichinellaonderzoek - Regelgeving voor het vermarkten - Versoepelingen

vlees van wild
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
Keuringsdienst van waren
gezondheidswetgeving
voedingsproduct
dierlijk product
verontreiniging van voedingsmiddelen
commercialisering

Chronologie

17/12/2021Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 20/1/2022)
14/11/2022Antwoord

Vraag nr. 7-1439 d.d. 17 december 2021 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Op 6 december 2021 lezen we in VILT (Vlaams infocentrum land- en tuinbouw) dat u als federaal landbouwminister wil voorzien in een soepelere regelgeving voor kleine korte ketenproducten. We lezen met name «ik wil voor de kleine producenten verdere versoepelingen toestaan voor wat betreft de controles en de productiemethodes […]. Natuurlijk moet er aandacht zijn voor de voedselveiligheid en hygiëne, maar die controles lijken in de praktijk dikwijls te talrijk en te strikt te zijn».

Corona heeft niet alleen gezorgd voor een hogere waardering van de korte keten, maar eveneens van de natuur. Men zou kunnen stellen dat ook wild van eigen bodem daardoor meer gegeerd wordt bij de Belg. Ondanks de everzwijnenproblematiek in Limburg, wordt nog altijd 95 % van het wilde varkensvlees geïmporteerd uit het buitenland, omdat het aan dumpingprijzen wordt aangeboden aan de wildhandelaren. Een jager krijgt bij een wildhandelaar vaak niet meer dan 50 euro per aangeboden everzwijn. Aan particulieren wordt een analoge prijs gevraagd. Ofwel betaalt de koper net voldoende om de kosten van de trichine-analyse te dekken, ofwel steekt de jager eraan toe.

Momenteel mag een jager, indien hij beschikt over het attest «gekwalificeerd persoon» (afgeleverd door het Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen (FAVV)), slechts wild in beperkte hoeveelheden verkopen aan particulieren. Kleinwild mag enkel ongeplukt, ongevild en ongekuist verkocht worden; grofwild, en dus ook everzwijnen, mag enkel ontweid, maar in de vacht verkocht worden. Men is dus genoodzaakt om bij particuliere interesse, een volledig everzwijn, weliswaar na labocontrole op de trichinellaparasiet, af te leveren aan de particulier. Particulieren staan daar niet voor te springen omdat ze veelal niet over de vaardigheden en de infrastructuur beschikken om het dier te verwerken. Het trichinellaonderzoek is wettelijk verplicht bij aflevering aan particulieren. Logisch, want trichinose is een gevaarlijke en potentieel dodelijke aandoening. De jachtsector staat dus unaniem achter deze wettelijke verplichting.

In Nederland is de regelgeving voor het vermarkten van wild soepeler. Een regelgeving die is gebaseerd op dezelfde Europese verordening nr. 853/2004. Nederlandse jagers kunnen én rechtstreeks wildbraad aanleveren aan horecazaken én verwerkt wild aanleveren aan zowel horecazaken als particulieren. Hubertus Vereniging Vlaanderen pleit al geruime tijd voor de invoering van het Nederlands model in België.

Transversaal karakter van de vraag: de bevoegdheid van het Vlaamse Gewest inzake natuurbehoud (in ruime zin) is gebaseerd op artikel 6, § 1, III, van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen. Die bevoegdheid is voor het Vlaamse Gewest omgezet via een wet en enkele decreten omtrent natuur, bos, jacht en visserij. Het FAVV is een federale instelling die waakt over de voedselveiligheid. Het betreft dus een transversale aangelegenheid met de Gewesten.

Ik heb hierover volgende vragen:

1) In welke mate acht de geachte minister het mogelijk dat wildbraad afkomstig van jachtactiviteiten alsook aanzien wordt als korte keten?

2) Zal hij ook voor wildbraad pleiten voor mogelijke versoepelingen?

Antwoord ontvangen op 14 november 2022 :

Deze vraagt behoort tot het Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketten (FAVV) onder de bevoegdheid van minister Clarinval.