Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-1242

van Peter Van Rompuy (CD&V) d.d. 12 mei 2021

aan de minister van Binnenlandse Zaken, Institutionele Hervormingen en Democratische Vernieuwing

Actieve trajectcontroles - Vlaams-Brabant - Stand van zaken - AMS-systeem - aanpassingen op federaal niveau

verkeersveiligheid
snelheidsvoorschriften
provincie Vlaams-Brabant
politiecontrole
videobewaking
opnameapparaat

Chronologie

12/5/2021Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 10/6/2021)
10/6/2021Antwoord

Vraag nr. 7-1242 d.d. 12 mei 2021 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Om de snelheid van het verkeer te doen dalen en de verkeersveiligheid te verhogen, investeert het Vlaamse Agentschap Wegen en Verkeer actief in het systeem van de trajectcontrole. Volgens verkeersinstituut Vias zorgen trajectcontroles voor een daling van meer dan 50 % van het aantal zware verkeersongevallen. Het is dan ook positief dat in de beleidsnota van de Vlaamse minister van Mobiliteit duidelijk wordt aangegeven de ambitie te hebben het aantal trajectcontroles op de Vlaamse wegen te vergroten. Dit zowel op de gewestwegen als op de snelwegen.

Hierover enkele vragen met betrekking tot het federale niveau inzake deze trajectcontroles.

1) Graag had ik een duidelijk overzicht per locatie van de huidige stand van zaken (operationeel, in uitvoering, en dergelijke) van de Vlaams-Brabantse trajectcontroles.

In de commissie Mobiliteit van het Vlaams Parlement van 11 februari 2021 gaf Vlaamse minister van Mobiliteit Lydia Peeters aan dat de problemen rond de federale software (AMS-systeem) van de baan zijn. Om alle gegevens die via de Vlaamse trajectcontroles verzameld kunnen worden, grondig en correct te analyseren moesten er nog enkele aanpassingen gebeuren op federaal niveau. We denken hieraan:

– wijziging van de wet op het politieambt;

– IT-richtlijnen die betrekking hebben op de koppeling van de datasystemen;

– richtlijnen die betrekking hebben tot de toegang tot de databanken;

– de uitbreiding van de verwerkingscapaciteit van de gewestelijke verwerkingscentra.

2) Graag kreeg ik hierover een stand van zaken. Welke elementen werden aangepakt? Welke plannen liggen er in de toekomst? Welke kalender heeft de minister voor ogen?

Antwoord ontvangen op 10 juni 2021 :

1) Voor het beantwoorden van uw eerste vraag verwijs ik graag naar het antwoord van collega bevoegd voor mobiliteit op Vlaams niveau, mevr. Lydia Peeters op de door u gestelde schriftelijke vraag nr. 1168.

De status van de trajectcontroles vindt u met name op de website https://wegenenverkeer.be/controles/snelheidscontroles/trajectcontroles. Voor het federale niveau zijn er nog geen bijkomende trajectcontroles actief in Vlaams-Brabant.

2) Om de verkeersveiligheid en -vlotheid te verbeteren wensen de gewesten te kunnen beschikken over de geanonimiseerde of gepseudonimiseerde data. Hiervoor is een wijziging van artikel 44 van de Politieambt vereist. Mogelijks dringt een aanpassing van de protocollen die werden afgesloten tussen de Federale Politie en de gewesten of andere partners zich ook op. Deze aanpassingen beoog ik te realiseren tijdens mijn ambtstermijn.

Voor de uitbreiding van de verwerkingscapaciteit van de gewestelijke verwerkingscentra is een akkoord bekomen voor een verhoging met 40 VolTijdse Equivalenten (VTE). De rekrutering en selectie is volop bezig. Eenmaal aangeworven zullen ze gevormd worden om overtreders correct te kunnen detecteren en vatten. De operationele inzet van deze nieuwe personeelsleden zal dus voor dit najaar zijn en ten vroegste starten in september 2021.