E-commercesites - Aankopen - Economische Inspectie - Meldingen - Cijfers - Procedure - Gevolgen
elektronische handel
officiële statistiek
bescherming van de consument
economisch delict
28/4/2021 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 27/5/2021) |
26/5/2021 | Antwoord |
Motivering van het transversale karakter van de schriftelijke vraag: het beschermen van de consument en een gelijk speelveld creëren tussen binnenlandse en buitenlandse e-commercespelers is een gedeelde verantwoordelijkheid.
Deze vraag in navolging van mijn schriftelijke vraag nr. 7-884 van 24 november 2020 betreffende meldingen bij de Economische Inspectie in verband met aankopen op e-commercesites.
In de media mocht ik vernemen dat het meldpunt van de federale overheidsdienst (FOD) Economie een recordaantal meldingen en klachten heeft ontvangen voor binnenlandse en buitenlandse webshops in 2020.
Daarom volgende vragen:
1) Hoeveel meldingen in verband met aankopen op buitenlandse e-commercesites ontving het meldpunt in 2020? Graag kreeg ik:
– vergelijkbare cijfers voor dezelfde periode de afgelopen jaren;
– een opdeling van de type meldingen in verband met aankopen op buitenlandse e-commercesites.
2) Hoeveel meldingen in verband met aankopen op buitenlandse e-commercesites ontving het meldpunt in de eerste maanden van 2021? Graag kreeg ik:
– vergelijkbare cijfers voor dezelfde periode de afgelopen jaren;
– een opdeling van de type meldingen in verband met aankopen op buitenlandse e-commercesites.
3) Hoeveel meldingen in verband met aankopen op binnenlandse e-commercesites ontving de Economische Inspectie in 2020? Graag kreeg ik:
– vergelijkbare cijfers voor dezelfde periode de afgelopen jaren;
– een opdeling van de type meldingen in verband met aankopen op binnenlandse e-commercesites.
4) Hoeveel meldingen in verband met aankopen op binnenlandse e-commercesites ontving de Economische Inspectie in de eerste maanden van 2021? Graag kreeg ik:
– vergelijkbare cijfers voor dezelfde periode de afgelopen jaren;
– een opdeling van de type meldingen in verband met aankopen op binnenlandse e-commercesites.
5) Hoe evalueert de geachte staatssecretaris deze cijfers?
1) De Economische Inspectie heeft 10.637 meldingen ontvangen in 2020 over aankopen op als buitenlands aangegeven e-commercesites. Dit zijn declaratieve cijfers van de klagers. Soms vult de klager het land niet in of kiest hij voor “onbekend”.
De onderstaande tabel geeft het aantal ontvangen meldingen per jaar weer sinds de oprichting van het Meldpunt (22 februari 2016) met betrekking tot aankopen op als buitenlands aangegeven e-commercesites:
Jaar |
Totaal |
2016 |
1.821 |
2017 |
3.759 |
2018 |
3.773 |
2019 |
5.264 |
2020 |
10.637 |
Totaal |
25.254 |
De onderstaande tabel geeft het aantal ontvangen meldingen weer volgens de aard van de klacht sinds de oprichting van het Meldpunt (22 februari 2016) tot en met 23 oktober 2020 met betrekking tot aankopen op als buitenlands aangegeven e commercesites:
Aard van de klacht |
Aantal meldingen |
Frauduleuze praktijken |
13.220 |
Niet geleverd/niet verleend |
4.146 |
Ongevraagde goederen of diensten |
839 |
Voldoet niet aan bestelling |
806 |
Andere kwesties i.v.m. prijzen / tarieven |
547 |
Misleidende reclame |
404 |
Andere oneerlijke handelspraktijken |
390 |
Andere aard van de klacht |
1.806 |
Totaal |
22.158 |
De onderstaande tabel geeft de top 5 van de praktijken weer die worden aangegeven in de ontvangen meldingen voor de periode van 24 oktober 2020 tot en met 5 mei 2021 met betrekking tot aankopen op als buitenlands aangegeven e-commercesites[2]:
Top 5 Fenomenen |
Aantal |
Verkoopfraude (betaling van producten verwerven zonder de intentie (conform) te leveren) |
1.921 |
Gebreken inzake levering van goederen/diensten |
801 |
Oplichting i.h.k.v. een (deels) fictief koopproces |
760 |
Praktijken met frauduleus of bedrieglijk opzet - oplichtingspraktijken |
109 |
Aankoopfraude (aankoop van producten zonder de intentie te betalen) |
59 |
2) De Economische Inspectie heeft 2.940 meldingen ontvangen voor de periode van 1 januari 2021 tot en met 5 mei 2021 over aankopen op als buitenlands aangegeven e commercesites. Dit zijn declaratieve cijfers van de klagers. Soms vult de klager het land niet in of kiest hij voor “onbekend”.
Jaar |
Buitenland |
2021 |
2.940 |
De onderstaande tabel geeft de top 5 van de praktijken weer die worden aangegeven in de ontvangen meldingen voor de periode van 1 januari 2021 tot en met 5 mei 2021 met betrekking tot aankopen op als buitenlands aangegeven e-commercesites:
Top 5 Fenomenen |
Aantal |
Verkoopfraude (betaling van producten verwerven zonder de intentie (conform) te leveren) |
2.265 |
Gebreken inzake levering van goederen/diensten |
781 |
Oplichting i.h.k.v. een ((deels) fictief) koopproces |
521 |
Aankoopfraude (aankoop van producten zonder de intentie te betalen) |
77 |
Handel in namaak en aanverwanten |
72 |
3) De Economische Inspectie heeft 7.993 meldingen ontvangen in 2020 over aankopen op als Belgisch aangegeven e-commercesites. Dit zijn declaratieve cijfers van de klagers. Soms vult de klager het land niet in of kiest hij voor “onbekend”.
De onderstaande tabel geeft het aantal ontvangen meldingen per jaar weer sinds de oprichting van het Meldpunt (22 februari 2016) met betrekking tot aankopen op als Belgisch aangegeven e-commercesites:
Jaar |
Totaal |
2016 |
2.283 |
2017 |
5.837 |
2018 |
3.261 |
2019 |
3.677 |
2020 |
7.993 |
Totaal |
23.051 |
De onderstaande tabel geeft het aantal ontvangen meldingen weer volgens de aard van de klacht sinds de oprichting van het Meldpunt (22 februari 2016) tot en met 23 oktober 2020 met betrekking tot aankopen op als Belgisch aangegeven e commercesites:
Aard van de klacht |
Aantal meldingen |
Frauduleuze praktijken |
10.173 |
Niet geleverd/niet verleend |
5.244 |
Misleidende reclame |
792 |
Andere kwesties i.v.m. prijzen / tarieven |
572 |
Voldoet niet aan bestelling |
534 |
Andere oneerlijke handelspraktijken |
482 |
Andere problemen bij de aflevering van goederen/ dienstverlening |
307 |
Andere aard van de klacht |
3.299 |
Totaal |
21.403 |
De onderstaande tabel geeft de top 5 van de praktijken weer die worden aangegeven in de ontvangen meldingen voor de periode van 24 oktober 2020 tot en met 5 mei 2021 met betrekking tot aankopen op als Belgisch aangegeven e-commercesites:
Top 5 Fenomenen |
Aantal |
Verkoopfraude (betaling van producten verwerven zonder de intentie (conform) te leveren |
477 |
Oplichting i.h.k.v. een ((deels) fictief) koopproces |
436 |
Gebreken inzake levering van goederen/diensten |
377 |
Aankoopfraude (aankoop van producten zonder de intentie te betalen) |
169 |
Praktijken met frauduleus of bedrieglijk opzet - oplichtingspraktijken |
81 |
4) De Economische Inspectie heeft 1.626 meldingen ontvangen voor de periode van 1 januari 2021 tot en met 5 mei 2021 over aankopen op als Belgisch aangegeven e commercesites. Dit zijn declaratieve cijfers van de klagers. Soms vult de klager het land niet in of kiest hij voor “onbekend”.
Jaar |
België |
2021 |
1.626 |
De onderstaande tabel geeft de top 5 van de praktijken weer die worden aangegeven in de ontvangen meldingen voor de periode van 1 januari 2021 tot en met 5 mei 2021 met betrekking tot aankopen op als Belgisch aangegeven e-commercesites:
Top 5 Fenomenen |
Aantal |
Verkoopfraude (betaling van producten verwerven zonder de intentie (conform) te leveren) |
652 |
Oplichting i.h.k.v. een (deels) fictief koopproces |
373 |
Gebreken inzake levering van goederen/diensten |
352 |
Aankoopfraude (aankoop van producten zonder de intentie te betalen) |
152 |
Oplichting i.h.k.v. misbruik van gegevens |
81 |
5) Het aantal door de Economische Inspectie ontvangen meldingen over aankopen op e-commercesites neemt fors toe. De gezondheidscrisis heeft zeker een sterke impact gehad op de cijfers van 2020. De lockdownmaatregelen hebben de consumenten er zeker toe aangezet hun aankopen online te doen.
[1] meerdere fenomenen mogelijk per melding