Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-1193

van Peter Van Rompuy (CD&V) d.d. 19 april 2021

aan de vice-eersteminister en minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven, Telecommunicatie en Post

Bpost - Dienst «Elke zaak online» - Gratis adviesgesprekken - Webshops opgestart en gestopt - Cijfers - Evolutie van de dienst in de toekomst

postdienst
elektronische handel
klein bedrijf
officiële statistiek
detailhandel

Chronologie

19/4/2021Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 20/5/2021)
20/5/2021Antwoord

Vraag nr. 7-1193 d.d. 19 april 2021 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Motivering van het transversale karakter van de schriftelijke vraag: het beschermen van de consument en een gelijk speelveld creëren tussen binnenlandse en buitenlandse e-commercespelers is een gedeelde verantwoordelijkheid.

Deze vraag in navolging van schriftelijke vraag nr. 7-1142 van 4 maart 2021 betreffende de rol van bpost in de ondersteuning van kleine handelszaken in het e-commerceverhaal.

In functie van de ondersteuning van de kleine handelszaken in het e-commerceverhaal is bpost op 15 juni 2020 gestart met de dienst «Elke zaak online». Binnen deze dienst kan men een uur gratis advies krijgen, alsook de mogelijkheid voor de aanmaak van een eigen webshop (gratis, starter of pro).

Daarom volgende vragen:

1) Hoeveel gratis adviesgesprekken werden binnen de dienst «Elke zaak online» online gegeven? Graag kreeg ik:

– cijfers per maand;

– type en sector van handelszaak.

2) Hoeveel webshops werden binnen de dienst «Elke zaak online?» opgestart? Graag kreeg ik:

– cijfers per maand;

– cijfers per pakket (gratis, starter en pro);

– type en sector van handelszaak.

3) Hoeveel webshops werden binnen de dienst «Elke zaak online» gestopt? Graag kreeg ik:

– cijfers per maand;

– cijfers per pakket (gratis, starter en pro);

– type en sector van handelszaak.

4) Hoe evalueert de geachte minister de dienst «Elke zaak online»?

5) Hoe ziet ze de dienst «Elke zaak online» in de toekomst evolueren?

Antwoord ontvangen op 20 mei 2021 :

1-5) Zoals ik verwoordde in mijn beleidsverklaring, verwacht ik van onze overheidsbedrijven dat zij producten en diensten ontwikkelen die onze ondernemers, groot en klein, toelaten om te groeien en klanten te blijven bereiken in een wereld die in sneltempo digitaliseert, en dat ze bijgevolg zo bijdragen aan de economische relance.

Het is één van de pijlers van de strategie van bpost om de innovatie verder te ontwikkelen, onder meer door Belgische KMO’s te helpen om e-commerce te omarmen en hun online business uit te breiden. Om Belgische bedrijven te helpen bij het ontwikkelen van hun online business, zet bpost in op het «Elke Zaak Online»-aanbod, dat verder evolueert als een set van oplossingen. Momenteel wordt immers slechts 1/3 van de pakketten door Belgische bedrijven verzonden.

«Elke Zaak Online» beantwoordt duidelijk aan een vraag in de markt. Ondanks de verschillende eerder bestaande initiatieven, gebruikten al meer dan 1.000 KMO’s dit aanbod om hun zaak online op te starten. Dit toont aan dat KMO’s wachten op een laagdrempelige oplossing om online verkoop op te starten en waarbij ze ondersteuning krijgen van een bedrijf dat hierin als ‘logische’ partner wordt gezien. Dit is een kans voor Belgische bedrijven om te profiteren van de mogelijkheden van een zich snel ontwikkelende sector. Ter illustratie: Active Ants, een dochteronderneming van bpost, opent dit jaar ook een filiaal in België en zal deel uitmaken van het «Elke Zaak Online»-aanbod. Active Ants is gespecialiseerd in e-fulfillment-oplossingen voor webshoplogistiek van aankoop over opslag, orderpicking en duurzaam inpakken tot en met de levering wereldwijd.

«Elke Zaak Online» zal de expertise van bpost in de toekomst nog meer naar voor schuiven en ter beschikking stellen van alle Belgische KMO’s. De focus zal verbreden van ‘maak uw site’ naar ‘wordt beter in e-commerce’. Daartoe blijft bpost inzetten op het delen van expertise, maar zullen ook nieuwe oplossingen aan het aanbod worden toegevoegd.

Aangezien het in termen van concurrentie gevoelige informatie betreft, kan bpost de informatie over het aantal adviesgesprekken en webshops niet vrijgeven.