Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-1186

van Peter Van Rompuy (CD&V) d.d. 31 maart 2021

aan de minister van Binnenlandse Zaken, Institutionele Hervormingen en Democratische Vernieuwing

Fietsdiefstallen - Cijfers - Strijd - Maatregelen

eigendomsdelict
diefstal
tweewielig voertuig
officiële statistiek

Chronologie

31/3/2021Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 29/4/2021)
29/4/2021Antwoord

Vraag nr. 7-1186 d.d. 31 maart 2021 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Motivering van het transversale karakter van de schriftelijke vraag: de vraag kadert in het beleid rond fietsdiefstallen. Deze bevoegdheid valt onder de verantwoordelijkheid van de politie en bijgevolg onder de bevoegdheid van de minister van Binnenlandse Zaken.

In het Vlaamse regeerakkoord spreekt men van een ambitieuze «model shift» waarbij de groei van het gemotoriseerd verkeer verder wordt afgevlakt en er fors geïnvesteerd wordt in het openbaarvervoersnetwerk en andere duurzame vervoersmodi. De bedoeling is het gebruik van duurzame modi, waar de fiets een belangrijk deel van uitmaakt, in het kader van woon-werk en woon-schoolverkeer te laten toenemen tot 40 %. In Antwerpen, Gent en de Vlaamse rand streeft men zelfs naar een 50 %-50 % verhouding.

Om deze ambitieuze doelstelling mogelijk te maken zijn duurzame investeringen in infrastructuur noodzakelijk. Maar om het gebruik van de fiets te stimuleren zijn naast deze investeringen ook flankerende maatregelen cruciaal. Het aantal fietsdiefstallen sterk trachten in te perken is hiervan een voorbeeld. Hierover enkele vragen.

1) Graag ontvang ik enkele cijfers:

a) Een overzicht van het aantal jaarlijks aangegeven fietsdiefstallen tussen 2015 en 2020 met een onderscheid per provincie en Brussel.

b) Een overzicht van het aantal maandelijks aangegeven fietsdiefstallen in 2019 en 2020 in de provincie Vlaams-Brabant met een onderscheid per arrondissement.

c) Wat is het algemene percentage van fietsdiefstallen die niet worden aangegeven in Vlaanderen en Brussel (zogenaamde «dark number»)? Zien we hierin grote verschillen per provincie of Gewest? Zo ja, graag concrete cijfers.

2) Hoe analyseert de geachte minister deze cijfers? Neemt het aantal fietsdiefstallen overal af? Wat zijn de uitzonderingen?

3) Welke maatregelen worden op federaal vlak genomen om het aantal fietsdiefstallen te verminderen?

4) Welke soort fietsen worden het meest gestolen? Met andere woorden, wat is de verhouding in diefstallen van koersfietsen, stadsfietsen, elektrische fietsen, e.d.? Zien we hierin grote verschillen per provincie of Gewest? Zo ja, graag concrete cijfers.

5) Wat zijn de hot spots voor diefstallen in Vlaams-Brabant?

Antwoord ontvangen op 29 april 2021 :

De algemene nationale gegevensbank (ANG) is een politiedatabank waarin feiten geregistreerd worden op basis van processen-verbaal die voortvloeien uit de missies van de gerechtelijke en bestuurlijke politie. Er kunnen tellingen mee uitgevoerd worden op verschillende statistische variabelen, zoals het aantal geregistreerde feiten, de modus operandi, de voorwerpen gehanteerd bij het misdrijf, de gebruikte vervoermiddelen, de plaatsbestemming, enz.

De gegevens zijn afkomstig van de databankafsluiting van 24 oktober 2020.

1) a) De eerste tabel toont het aantal door de politie geregistreerde feiten inzake fietsdiefstal, zoals geregistreerd in de ANG op basis van de processen-verbaal, voor de jaren 2015-2019 en het eerste semester van 2020, per provincie en Brussel.

Tabel 1: aantal geregistreerde feiten inzake fietsdiefstal per provincie

 

 

 

 

 

 

 

 

2015

2016

2017

2018

2019

2020 Sem. 1

Antwerpen

10 090

10 222

9 529

8 381

8 786

3 166

Brabant wallon

325

364

406

334

310

161

Brussel-Hoofdstad

2 903

3 291

3 548

3 823

4 391

1 729

Hainaut

1 219

1 172

1 090

1 092

1 014

381

Liège

811

873

838

975

817

374

Limburg

2 382

2 115

1 986

1 697

1 553

517

Luxembourg

95

86

103

93

122

51

Namur

318

379

494

387

296

120

Oost-Vlaanderen

6 280

5 983

6 339

6 140

5 388

1 673

Vlaams-Brabant

4 478

4 309

3 963

3 903

3 672

1 208

West-Vlaanderen

5 656

5 423

5 030

4 543

4 331

1 346

Totaal:

34 557

34 217

33 326

31 368

30 680

10 726

1) b) De tweede tabel bevat het aantal door de politie geregistreerde feiten inzake fietsdiefstal, zoals geregistreerd in de ANG op basis van de processen-verbaal, voor het jaar 2019 en het eerste semester van 2020 met een opdeling per maand voor de gerechtelijke arrondissementen Halle-Vilvoorde en Leuven.

Tabel 2: aantal geregistreerde feiten inzake fietsdiefstal in de gerechtelijke arrondissementen Halle-Vilvoorde en Leuven, met een opdeling per maand

 

 

Januari

Februari

Maart

April

Mei

Juni

Juli

Augustus

September

Oktober

November

December

Brussel (Halle-Vilvoorde)

2019

96

90

98

92

117

133

140

110

142

125

95

77

 

2020

83

55

73

73

99

90

 

 

 

 

 

 

Leuven

2019

167

206

207

189

234

188

166

198

204

243

187

168

 

2020

128

133

104

77

123

170

 

 

 

 

 

 

1) c) Wat het dark number voor fietsendiefstal betreft, kunnen wij de volgende informatie verstrekken. In de vragenlijst van de Veiligheidsmonitor 2018-2019 gaf bijna 10 % van de respondenten aan ten minste eenmaal slachtoffer te zijn geweest van fietsdiefstal in de afgelopen 12 maanden. Voor meer dan 3/4 van hen (77 %) vond deze diefstal plaats op het grondgebied van de eigen politiezone. Wat de aangiften/klachten in verband met deze diefstallen betreft, meldde slechts 48 % van de respondenten de diefstal bij de politie te hebben aangegeven. (Indien een respondent in de afgelopen 12 maanden meerdere fietsdiefstallen heeft gehad, heeft het antwoord voor de aangifte alleen betrekking op de laatste diefstal.)

2) De fietsdiefstallen kennen op nationaal niveau sinds 2015 een dalende trend.
Deze daling doet zich voor in bijna alle provincies. De grote uitzondering is het Brussels hoofdstedelijk gewest, waar het aantal geregistreerde fietsdiefstallen jaarlijks toeneemt.

Tijdens het eerste semester van 2020 (10 726 feiten) daalt het aantal geregistreerde fietsdiefstallen aanzienlijk op nationaal niveau in vergelijking met het eerste semester van 2019 (13 999 feiten). Deze daling kan mogelijks toegeschreven worden aan de coronacrisis en de maatregelen in het kader van COVID-19.

3) De thematiek van fietsdiefstal is een maatschappelijk probleem dat ruimer is dan enkel het werkterrein van de Federale Politie.

De FOD Binnenlandse Zaken geeft aan de gemeenten een financiële tegemoetkoming om de strategische veiligheids- en preventieplannen uit te voeren.

Deze strategische veiligheids- en preventieplannen (SVPP) zijn instrumenten ter ondersteuning van de gemeenten bij de uitbouw van hun preventiebeleid. Het SVPP vloeit voort uit een lokale veiligheidsdiagnostiek, die het mogelijk maakt om aan de hand van een nauwkeurige methodologie de sterke en zwakke punten van het lokale veiligheids- en preventiebeleid te analyseren.  

Op basis van haar lokale veiligheidsdiagnostiek kan de gemeente:

– een uitgebreide lijst opstellen van de op haar grondgebied aanwezige fenomenen;

– de prioriteiten kiezen die zij wenst te ontwikkelen in het kader van haar plan;

– haar keuze motiveren.

In het kader van deze SVPP werd het fenomeen van de fietsdiefstallen in 2020 door 36 gemeenten opgevolgd. Deze gemeenten hebben zich ertoe verbonden om in het kader van het fenomeen van de fietsdiefstallen strategische en operationele doelstellingen op te stellen en op te volgen.

Hieronder enkele voorbeelden van gemeentelijke acties:

– Verzameling en analyse van de gemeentelijke fietsdiefstalstatistieken teneinde desbetreffende adequate maatregelen te kunnen treffen;

– Fietsgraveringsacties;

– Sensibilisering van de burgers voor de preventie van fietsdiefstallen (opstelling van een folder, informatie op de website en op de sociale netwerken van de gemeente, artikel in het gemeentelijk infoblad, organisatie van een informatiestand, enz.);

– Plaatsing van fietsboxen;

– Enz.

4) Op basis van de informatie in de ANG is het niet mogelijk om een onderverdeling te geven naar het type fiets: heren- of damesfiets, koersfiets, mountainbike, enz. Enkel het onderscheid tussen een fiets of een elektrische fiets is in de ANG beschikbaar. De derde tabel toont het aantal door de politie geregistreerde feiten inzake fietsdiefstal, waaraan in de ANG een fiets of elektrische fiets als zijnde gestolen is gekoppeld, voor de jaren 2015-2019 en het eerste semester van 2020 op provinciaal niveau.

Tabel 3: aantal geregistreerde feiten inzake fietsdiefstal per provincie, per type fiets

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2015

2016

2017

2018

2019

2020 Sem. 1

Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Brussel-Hoofdstad

Fiets

2 816

3 179

3 336

3 621

3 990

1 531

 

 

Elektrische fiets

31

48

111

142

301

164

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vlaams Gewest

Antwerpen

Fiets

9 826

9 906

9 127

7 863

7 938

2 748

 

 

Elektrische fiets

175

216

304

449

748

399

 

Limburg

Fiets

2 345

2 058

1 933

1 654

1 515

502

 

 

Elektrische fiets

21

39

31

32

32

14

 

Oost-Vlaanderen

Fiets

6 167

5 858

6 119

5 926

5 205

1 581

 

 

Elektrische fiets

34

36

117

121

130

56

 

Vlaams-Brabant

Fiets

4 376

4 245

3 863

3 813

3 569

1 166

 

 

Elektrische fiets

20

13

26

30

44

26

 

West-Vlaanderen

Fiets

5 544

5 308

4 907

4 421

4 133

1 298

 

 

Elektrische fiets

44

63

62

83

148

41

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Waals Gewest

Brabant wallon

Fiets

315

350

389

326

293

156

 

 

Elektrische fiets

3

3

9

4

5

4

 

Hainaut

Fiets

1 187

1 147

1 056

1 058

971

368

 

 

Elektrische fiets

12

16

20

23

34

11

 

Liège

Fiets

782

842

808

928

757

351

 

 

Elektrische fiets

13

7

11

26

27

7

 

Luxembourg

Fiets

87

80

99

86

108

47

 

 

Elektrische fiets

3

 

1

4

12

1

 

Namur

Fiets

306

366

476

362

276

112

 

 

Elektrische fiets

3

6

19

16

13

4

5) De vierde tabel bevat het aantal door de politiediensten geregistreerde feiten inzake fietsdiefstal, zoals geregistreerd in de ANG op basis van de processen-verbaal, voor de periode 2015-2019 en het eerste semester van 2020 op het niveau van de gemeenten van de provincie Vlaams-Brabant.

Tabel 4: aantal geregistreerde feiten inzake fietsdiefstal per gemeente in de provincie Vlaams-Brabant

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2015

2016

2017

2018

2019

2020 Sem. 1

Vlaams-Brabant

Leuven

2 015

1 933

1 841

1 789

1 639

509

 

Vilvoorde

263

188

158

214

195

44

 

Halle

219

212

185

136

130

40

 

Tienen

165

104

182

115

118

50

 

Aarschot

86

120

153

132

117

34

 

Dilbeek

127

98

77

59

71

50

 

Diest

100

97

100

61

89

18

 

Zemst

62

99

62

79

63

17

 

Asse

80

80

67

60

76

17

 

Liedekerke

92

77

65

71

51

15

 

Londerzeel

65

78

46

77

73

13

 

Tervuren

54

68

51

67

62

11

 

Merchtem

37

37

74

56

72

21

 

Zaventem

61

84

30

46

47

15

 

Grimbergen

62

36

41

58

56

18

 

Haacht

69

41

43

52

54

9

 

Kortenberg

46

88

41

27

27

21

 

Opwijk

28

55

48

40

53

25

 

Ternat

70

38

24

63

35

19

 

Herent

49

52

22

35

50

14

 

Sint-Pieters-Leeuw

38

47

26

40

43

25

 

Beersel

56

41

36

23

37

18

 

Rotselaar

46

50

47

27

26

7

 

Kapelle-op-den-Bos

22

47

45

35

42

5

 

Wezembeek-Oppem

36

50

38

33

25

10

 

Kampenhout

51

43

33

30

21

12

 

Meise

25

23

25

51

36

13

 

Tremelo

28

24

21

44

17

3

 

Sint-Genesius-Rode

32

29

22

24

21

8

 

Steenokkerzeel

19

23

35

27

18

12

 

Machelen

21

14

21

31

23

10

 

Keerbergen

29

18

23

26

12

7

 

Scherpenheuvel-Zichem

29

36

17

12

14

6

 

Landen

16

22

27

24

18

6

 

Overijse

14

14

20

32

23

8

 

Wemmel

18

17

16

28

17

6

 

Begijnendijk

10

13

11

25

20

2

 

Boortmeerbeek

25

12

8

15

15

5

 

Kraainem

17

7

17

15

16

8

 

Hoeilaart

8

14

15

9

20

7

 

Roosdaal

18

9

13

7

11

11

 

Affligem

11

14

2

16

14

5

 

Drogenbos

8

12

18

7

8

9

 

Oud-Heverlee

12

15

6

4

11

5

 

Boutersem

9

9

10

6

12

3

 

Hoegaarden

11

8

5

8

8

5

 

Lubbeek

10

9

6

6

8

6

 

Tielt-Winge

7

8

15

3

6

2

 

Bierbeek

7

6

10

6

7

3

 

Bertem

5

16

3

5

7

1

 

Linkebeek

7

8

3

13

3

2

 

Lennik

8

6

8

3

5

4

 

Herne

13

7

8

1

3

1

 

Galmaarden

12

11

2

5

1

1

 

Holsbeek

7

6

8

7

2

2

 

Huldenberg

7

6

5

5

8

 

 

Brussels Airport

13

7

2

2

2

1

 

Zoutleeuw

8

6

3

3

1

 

 

Gooik

2

3

4

1

3

2

 

Kortenaken

4

4

3

 

1

2

 

Pepingen

1

3

5

3

1

1

 

Bekkevoort

3

1

2

1

4

1

 

Linter

1

2

3

1

1

2

 

Glabbeek

1

1

3

2

1

1

 

Bever

2

1

3

 

 

 

 

Geetbets

1

2

 

 

2

 

Vlaams-Brabant

 

4 478

4 309

3 963

3 903

3 672

1 208