Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-1142

van Peter Van Rompuy (CD&V) d.d. 5 maart 2021

aan de vice-eersteminister en minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven, Telecommunicatie en Post

Coronacrisis - gevolgen - Lokale handelaars - Oplossingen - e-commerce - Ondersteuning - Rol van Bpost - Logistieke speler (Covid-19)

epidemie
elektronische handel
postdienst
klein bedrijf
detailhandel

Chronologie

5/3/2021Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/4/2021)
2/4/2021Antwoord

Vraag nr. 7-1142 d.d. 5 maart 2021 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Motivering van het transversale karakter van de schriftelijke vraag: het beschermen van de consument en een gelijk speelveld creëren tussen binnenlandse en buitenlandse e-commercespelers is een gedeelde verantwoordelijkheid.

Om de nefaste gevolgen van de heersende pandemie voor lokale handelaars te beperken, promoot (ook) de federale overheid «Ik koop lokaal». Toch bestaat de uitdaging er voor deze groep ondernemers vooral in om mee te stappen in het e-commerceverhaal. Als belangrijke logistieke speler kan Bpost hierin een cruciale rol spelen. Temeer omdat het bedrijf voor meer dan 50 % in handen is van de federale overheid.

Daarom volgende vragen:

1) Ziet de geachte minister het als een opdracht om er bij Bpost op aan te dringen aandacht te hebben voor de lokale (en kleinere) spelers in het e-commerceverhaal?

2) Werden door Bpost reeds stappen gezet om lokale (en kleinere) spelers te ondersteunen in het e-commerceverhaal? Waarom wel? Waarom niet? Welke?

3) Wil ze hieromtrent in de toekomst stappen zetten? Waarom wel? Waarom niet? Welke?

Antwoord ontvangen op 2 april 2021 :

1) De voorbeeldfunctie van autonome overheidsbedrijven geldt op vele vlakken, zo ook voor e-commerce. Als minister van Overheidsbedrijven verwacht ik van onze overheidsbedrijven dat zij producten en diensten ontwikkelen die onze ondernemers, klein en groot, toelaten om te groeien en klanten te bereiken in een wereld die in sneltempo digitaliseert. De lockdowns van het voorbije jaar hebben aangetoond dat het voor vele ondernemers – ook zij die hoofdzakelijk lokaal actief zijn – noodzakelijk is om online actief te zijn om de aansluiting met hun klanten te behouden. bpost kan een sleutelrol spelen in het promoten van lokaal winkelen, als ook in het ondersteunen van kleine of middelgrote ondernemingen (KMO) in het uitbouwen met een eigen e-commerce-activiteit. Verder draagt lokaal winkelen niet enkel bij aan de economische relance, het vermindert ook de ecologische voetafdruk en garandeert de werkgelegenheid in eigen streek.

Concreet verwacht ik dus dat producten en diensten die onze ondernemers toelaten om een eigen webshop op te starten en te beheren, vanaf de bestelling tot de levering, verder ontwikkelt worden door bpost. Daarenboven heeft bpost in de Verenigde Staten (VS) met Radial en in Nederland met Active Ants heel wat kennis en knowhow verworven om deze activiteit verder te ontwikkelen in België en ter beschikking te stellen van onze ondernemers én gebruikers voor wie de kwaliteit van dienstverlening van bestelling tot levering cruciaal is.

2) & 3) Om Belgische KMO’s te helpen bij het ontwikkelen van hun online business, bouwt bpost voort op het recente «Elke zaak online»-aanbod, en evolueert het als dusdanig naar een set van oplossingen, zoals:

– het geven van advies en oplossingen om aan e-commerce te doen, voorbij de logistiek, zoals het aanbod van een ecosysteem van e-commerce-instrumenten, waarin onder meer operationele en marketingoplossingen zitten;

– het bieden van een efficiënte, lokale en betrouwbare «first mile»-oplossing via een netwerk van Pick-up en Drop-off-punten (PUDO);

– een aanbod van oplossingen voor volledige afhandeling van orders binnenkomend uit webshops (fulfillment-oplossingen (start Active Ants BE in 2021));

– het verzekeren van leveringskwaliteit via een optimale klantenervaring.