Bpost - Onderaannemers en subcontractors - Cijfers - Aanstellen - Procedure - Vereisten en verplichtingen
postdienst
onderaanneming
elektronische handel
Bijzondere Belastinginspectie
2/3/2021 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 1/4/2021) |
26/3/2021 | Antwoord |
Motivering van het transversale karakter van de schriftelijke vraag: het beschermen van de consument en een gelijk speelveld creëren tussen binnenlandse en buitenlandse e-commercespelers is een gedeelde verantwoordelijkheid.
De Bijzondere Belastingsinspectie (BBI) voerde reeds verschillende onderzoeken naar koeriersfirma's die voor PostNL pakjes bezorgen. Concreet werden afgelopen jaren 21 dossiers afgehandeld voor 11,7 miljoen euro aan ingekohierde belastingen. Deze zijn evenwel niet allemaal gelinkt aan PostNL. Verschillende dossiers lopen nog (cf. De Tijd van 6 februari 2021).
Daarom volgende vragen:
1) Graag kreeg ik een overzicht van het aantal onderaannemers en subcontractors die de afgelopen tien jaar voor Bpost pakjes bezorgden. Graag kreeg ik cijfers per jaar.
2) Hoe verloopt de procedure voor het aanstellen van deze onderaannemers en subcontractors voor Bpost?
3) Wat zijn de vereisten en verplichtingen voor deze onderaannemers en subcontractors voor Bpost?
4) Hoe kan de geachte minister op basis van het bovenstaande garanderen dat praktijken zoals met de onderaannemers en subcontractors van PostNL bij Bpost niet voorvallen?
1) Bij bpost worden pakjes bezorgd via het postnetwerk en bijgevolg door de postbodes die ook de brieven bezorgen. Met andere woorden, pakjes worden bij bpost bezorgd door eigen bpost-personeel. bpost verschilt hierin van de andere pakjesleveranciers die actief zijn in België.
Zelfs in het jaar 2020, dat gekenmerkt wordt door aanzienlijke volumeverschillen, kon deze behoefte worden beheerd en beperkt tot enkele procenten. Voor 2020 komt dit overeen met 0,86 % van het personeel.
2) & 3) Het bpost-beheer van de onderaannemers in de pakjesdistributie bestaat uit een samenspel tussen een centraal team en de lokale, operationele teams, elk met hun eigen verantwoordelijkheden. Het centrale beheer van de rekrutering, screening, kwaliteitsbewaking, administratie en facturatie wordt immers gekoppeld aan de lokale, operationele noden en planning. Samen staan zij in voor de bewaking van de kwaliteit van pakjesleveringen, met inbegrip van een procedure om in te grijpen wanneer deze zouden afwijken bij een bepaalde onderaannemer.
4) Ik begrijp van bpost dat het soms beroep doet op onderaannemers om pakjes te bezorgen, bijvoorbeeld om pieken op te vangen. Hoewel, zoals aangeven in vraag 1) betreft dit slechts een klein deel van de pakjesvolumes.