Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-1076

van Peter Van Rompuy (CD&V) d.d. 2 maart 2021

aan de vice-eersteminister en minister van Financiën, belast met de Coördinatie van de fraudebestrijding

Koeriersfirma's - Fraude - Bijzondere Belastinginspectie (BBI) - Onderzoeken - Procedure - Contact met PostNL

postdienst
levering
elektronische handel
Bijzondere Belastinginspectie
fraude
onderaanneming

Chronologie

2/3/2021Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 1/4/2021)
14/4/2021Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 7-1075

Vraag nr. 7-1076 d.d. 2 maart 2021 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Motivering van het transversale karakter van de schriftelijke vraag: het beschermen van de consument en een gelijk speelveld creëren tussen binnenlandse en buitenlandse e-commercespelers is een gedeelde verantwoordelijkheid.

De Bijzondere Belastinginspectie (BBI) voerde reeds verschillende onderzoeken naar koeriersfirma's die voor PostNL pakjes bezorgen. Concreet werden afgelopen jaren 21 dossiers afgehandeld voor 11,7 miljoen euro aan ingekohierde belastingen. Deze zijn evenwel niet allemaal gelinkt aan PostNL. Verschillende dossiers lopen nog (cf. De Tijd van 6 februari 2021).

De BBI zou op vandaag niet over de volledige lijst van onderaannemers en subcontractors van PostNL beschikken.

Daarom volgende vragen:

1) Graag kreeg ik een overzicht van het aantal opgestarte onderzoeken door de BBI naar koeriersfirma's de afgelopen tien jaar. Graag kreeg ik:

– cijfers per jaar;

– het onderwerp van het onderzoek;

– de vestiging van deze koeriersfirma's;

– het resultaat van het onderzoek (incl. ontlopen en verschuldigde bedrag).

2) Via welke procedure komt de BBI terecht bij deze koeriersfirma's?

3) Wat is de procedure wanneer meerdere koeriersfirma's gelinkt zijn aan één grotere firma (zoals bij PostNL)?

4) Was er reeds contact met PostNL betreffende dit dossier? Waarom wel? Waarom niet?

5) Is de BBI van plan om, gezien de populariteit van e-commerce, bijzondere aandacht te hebben voor fraude bij koeriersfirma's? Waarom wel? Waarom niet?

Antwoord ontvangen op 14 april 2021 :

1) De Bijzondere Belastinginspectie (BBI) heeft nog geen systematische controles uitgevoerd op koerierbedrijven, bijgevolg is er ook nog geen sectorcode aangemaakt om eventuele dossiers op te volgen. Het is dan ook niet mogelijk om de eerste vraag te beantwoorden.

2) De reeds behandelde dossiers zijn op het werkplan gekomen ingevolge haar gebruikelijke methode van selectie. Dat wil zeggen het opvangen van signalen (onder andere klachten, persartikelen, inlichtingen van partners, enz.) of resultaten van datamining, en het opwerken ervan door de inputdiensten.

3) Als er meerdere dossiers gelinkt zijn, dan zal – in principe – de BBI het hoofddossiers behandelen en enkele van de kleinere onderaannemers (zogenaamde pilootdossiers) om de onderzochte problematiek volledig in kaart te brengen en modeldossiers voor te bereiden. Vervolgens is er een afspraak met de algemene administratie van de Fiscaliteit om de «uitlopers» te behandelen.

4) Het beroepsgeheim laat niet toe om in te gaan op concrete dossiers.

5) Absoluut. Het frauderisico wordt momenteel nader bekeken, er zal een interne studiedag worden georganiseerd om nader in te zoemen op de problematiek en, allicht samen met de algemene administratie van de Fiscaliteit en de Sociale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (SIOD), een eventuele sectoriële actie op te zetten.

De algemene administratie van de Fiscaliteit volgt de ontwikkeling van de e-commerce ook op de voet. Op het gebied van controle heeft zij in 2020 een pilootactie gelanceerd die in 2021 wordt voortgezet om frauderisico’s op te sporen bij de klanten van verschillende koerierbedrijven of bij de bestemmelingen van pakketten in België, die niet aan al hun fiscale verplichtingen hebben voldaan.