Koeriersfirma's - Fraude - Bijzondere Belastinginspectie (BBI) - Onderzoeken - Procedure - Contact met PostNL
postdienst
levering
elektronische handel
Bijzondere Belastinginspectie
fraude
onderaanneming
2/3/2021 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 1/4/2021) |
5/3/2021 | Antwoord |
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 7-1076
Motivering van het transversale karakter van de schriftelijke vraag: het beschermen van de consument en een gelijk speelveld creëren tussen binnenlandse en buitenlandse e-commercespelers is een gedeelde verantwoordelijkheid.
De Bijzondere Belastinginspectie (BBI) voerde reeds verschillende onderzoeken naar koeriersfirma's die voor PostNL pakjes bezorgen. Concreet werden afgelopen jaren 21 dossiers afgehandeld voor 11,7 miljoen euro aan ingekohierde belastingen. Deze zijn evenwel niet allemaal gelinkt aan PostNL. Verschillende dossiers lopen nog (cf. De Tijd van 6 februari 2021).
De BBI zou op vandaag niet over de volledige lijst van onderaannemers en subcontractors van PostNL beschikken.
Daarom volgende vragen:
1) Graag kreeg ik een overzicht van het aantal opgestarte onderzoeken door de BBI naar koeriersfirma's de afgelopen tien jaar. Graag kreeg ik:
– cijfers per jaar;
– het onderwerp van het onderzoek;
– de vestiging van deze koeriersfirma's;
– het resultaat van het onderzoek (incl. ontlopen en verschuldigde bedrag).
2) Via welke procedure komt de BBI terecht bij deze koeriersfirma's?
3) Wat is de procedure wanneer meerdere koeriersfirma's gelinkt zijn aan één grotere firma (zoals bij PostNL)?
4) Was er reeds contact met PostNL betreffende dit dossier? Waarom wel? Waarom niet?
5) Is de BBI van plan om, gezien de populariteit van e-commerce, bijzondere aandacht te hebben voor fraude bij koeriersfirma's? Waarom wel? Waarom niet?
Ik deel u mee dat het antwoord op deze vraag behoort tot de bevoegdheden van Vincent Van Peteghem, vice-eersteminister en minister van Financiën, belast met de Coördinatie van de fraudebestrijding.