Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 6-739

van François Desquesnes (cdH) d.d. 16 oktober 2015

aan de minister van Mobiliteit, belast met Belgocontrol en de Nationale Maatschappij der Belgische spoorwegen

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Parkings - Verzadiging - Uitbreiding en nieuwbouw - Geplande werken in 2016, 2017 en 2018

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
parkeerterrein
spoorwegstation

Chronologie

16/10/2015Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 19/11/2015)
15/12/2015Antwoord

Vraag nr. 6-739 d.d. 16 oktober 2015 : (Vraag gesteld in het Frans)

Het vraagstuk van de parkings in de omgeving van de NMBS-stations is sterk verbonden met de gewestbevoegdheden inzake mobiliteit.

In uw antwoord op mijn vorige schriftelijke vraag (6-673) over dit onderwerp, hebt u mij verduidelijkt dat “de “parkingstrategie” van de NMBS erop gericht is zo snel mogelijk een voldoend aantal parkeerplaatsen ter beschikking te stellen in een geheel van stations.Gelet op de financiële uitdaging van die opzet heeft de NMBS het redelijk geacht dat een bijdrage wordt gevraagd voor die dienstverlening”.

Verschillende NMBS-parkings zijn sinds het begin van de maand september 2015 betalend geworden, meer bepaald de parkings in Leuze, Soignies en Braine-le-Comte. Sommige van deze parkings, zoals andere, zijn verzadigd.

Kunt u mij het volgende verduidelijken :

1) de lijst van NMBS-parkings die zullen worden uitgebreid of nieuw aangelegd in 2016 ;

2) de geplande werken in 2017 ;

3) de geplande werken in 2018 ;

4) het aantal nieuwe parkeerplaatsen dat voor elk van deze plannen zal worden gecreëerd ?

Antwoord ontvangen op 15 december 2015 :

Momenteel beschikt de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) over 59 775 parkeerplaatsen voor wagens en 92 220 plaatsen voor tweewielers aan de stations en onbewaakte stopplaatsen.

De NMBS wil tegen 2018 de kaap ronden van 65 000 parkeerplaatsen voor wagens en 100 000 voor tweewielers.

Op jaarbasis betekent dit dus een gemiddelde uitbreiding van ongeveer 1 500 autoparkeerplaatsen en zo'n 2 200 fietsenrekken.

Deze uitbreiding is afhankelijk van de goedkeuring van een nieuw meerjareninvesteringsplan, evenals van het verkrijgen van de stedenbouwkundige vergunningen die samenhangen met de verschillende projecten.