Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 6-734

van François Desquesnes (cdH) d.d. 13 oktober 2015

aan de minister van Pensioenen

Rijksdienst voor Pensioenen (RVP) - Permanenties 'pensioenen' in de gemeenten - Schrapping - Criteria - Lijst - Overleg met de Gewesten - Vervoersproblematiek in landelijk gebied

Rijksdienst voor Pensioenen

Chronologie

13/10/2015Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 12/11/2015)
13/11/2015Antwoord

Vraag nr. 6-734 d.d. 13 oktober 2015 : (Vraag gesteld in het Frans)

De federale regering besliste om vanaf 1 oktober 2015 meer dan de helft van de permanenties 'pensioenen' van de Rijksdienst voor Pensioenen (RVP) in de gemeenten te schrappen. Deze beslissing om slechts enkele contactpunten per provincie over te houden, werd genomen zonder enig overleg met de Gewesten en de betrokken gemeenten.

We vinden die beslissing bijzonder betreurenswaardig. Niet alleen wordt een belangrijke dienstverlening voor gepensioneerden en toekomstige gepensioneerden teruggeschroefd, maar bij de organisatie van de RVP-permanenties is de vraag ook of ze bereikbaar zijn, met name met het gewestelijk openbaar vervoer.

Bovendien gaat deze federale beslissing in tegen het door de Waalse regering gevoerde beleid voor de ontwikkeling en de vrijwaring van de dienstverlening van de overheid in landelijke gebieden en de beslissing om daar heel wat middelen voor uit te trekken, met name via het beleid voor rurale ontwikkeling (PCDR) en het nieuwe Waalse plan voor rurale ontwikkeling (PWDR).

1) Kunt u mij de lijsten bezorgen van de RVP- permanenties die behouden blijven en van degene die geschrapt worden?

2) Waarom werd er geen overleg gepleegd met de Gewesten, die toezicht uitoefenen op de gemeenten en die bovendien bevoegd zijn voor de organisatie van het openbaar vervoer van personen (anders dan door de NMBS), vooraleer deze beslissing werd genomen?

3) de Waalse regering heeft u, bij monde van minister René Collin, opgeroepen om op deze beslissing tot schrapping terug te komen, die discriminerend is ten aanzien van de 40% Walen die in een landelijk gebied wonen, terwijl de openbare dienstverlening nu juist de voorrang zou moeten geven aan meer en beter persoonlijk contact, vooral met ouderen. Hebt u hem al geantwoord? Zo ja, wat was de inhoud van uw boodschap? Bent u van plan deze beslissing te herzien? Staat u open voor overleg?

4) Wat denkt u te doen voor mensen die, bij gebrek aan aangepast vervoer, zich niet naar het provinciaal kantoor kunnen begeven dat hen de informatie kan verstrekken die ze zoeken?

Antwoord ontvangen op 13 november 2015 :

In antwoord op haar vragen kan ik het volgende meedelen aan het geachte lid.

1) U vindt de gevraagde lijst in bijlage.

2) De beheersovereenkomst die in 2012 met de regering Di Rupo werd afgesloten, voorziet een « optimalisering » van de aanwezigheid op het terrein door de Rijksdienst voor pensioenen (RVP) (artikel 11). Om uitvoering te geven aan deze overeenkomst heeft de RVP besloten om vanaf 1 oktober 2015 de zitdagen te reorganiseren.

De volgende criteria hebben de keuze van de nieuwe zitdagen in hoofdzaak bepaald :

– voorrang geven aan gemeenten met een hoge bevolkingsdichtheid en een hoge tewerkstellingsgraad ;

– voorrang geven aan gemeenten met een treinstation, openbare infrastructuur, economische activiteit ;

– vermijden van concentraties van zitdagen ;

– ervoor zorgen dat het grootste deel van het territorium wordt gedekt ;

– zich niet langer beperken tot de geografische grenzen van de provincies, maar het grondgebied in zijn geheel bekijken ;

– behouden van de gemeenten met een Pensioenpunt.

De doelstelling nagestreefd door het reorganisatieplan bestond erin het dienstenaanbod te verbeteren door aanwezig te zijn in een beperkt aantal gemeenten, maar op een meer permanente manier door de synergiën tussen de Rijksdienst voor pensioenen (RVP) en het Rijksinstituut voor de sociale verzekeringen der zelfstandigen (RSVZ) te versterken.

Sociaal overleg is belangrijk maar volstaat in dit dossier niet. Het leek gepast dat er nog overleg zou plaatsvinden met de gemeenten waar de zitdag, zoals gepland, zou worden afgeschaft. Niettemin bleek dat dit overleg niet had plaatsgevonden en de betrokken gemeenten pas eind juli 2015 door middel van een brief van de RVP over de afschaffing van hun zitdag waren geïnformeerd.

Eind september 2015 hebben meer vijftig gemeenten zich tegen dit reorganisatieplan verzet. Daarom heb ik op 30 september 2015 aan de RVP gevraagd dat de inwerkingtreding van de nieuwe regeling voor de zitdagen zou worden uitgesteld, zodat in overleg met de klagende gemeenten kon worden nagegaan of de nieuwe regeling een laagdrempelige dienstverlening dicht bij huis ten gunste van hun burgers zou kunnen waarborgen.

Ik heb aangegeven dat als na dit overleg met de klagende gemeenten zou blijken dat de afschaffing van de zitdagen een dergelijke dienstverlening niet toelaat, de regeling zou moeten worden herzien om dit euvel te verhelpen.

3) Ik deel u mee dat ik geen brief heb ontvangen van de minister René Collin.

4) Daar het aantal klachten na 30 september 2015 is blijven stijgen, heb ik aan de RVP gemeld dat ik wenste dat de zitdagen zouden doorgaan op de manier waarop zij vóór 1 oktober werden georganiseerd. Een dergelijke beslissing lost het door u aangehaalde probleem op.

Gemeenten die de permanentie verzorgen volgens het nieuwe plan

Gemeenten die zich verzet hebben

Gemeenten waar permanentie afgeschaft werd en die zich niet verzet hebben

AALST

AISEAU

BEAUVECHAIN

AALTER

ANDERLUES

BEERNEM

AARSCHOT

BASTOGNE

BEVEREN

AMAY

BERNISSART

BILZEN

ANDENNE

BIEVRE

BOOM

ANS

BORNEM

BRASSCHAAT

ASSE

BRAINE LE CHÂTEAU

BRECHT

ATH

BRUNEHAUT

BREE

AYWAILLE

CHAPELLE LEZ HERLAIMONT

BUGGENHOUT

BEAUMONT

CHASTRE

BULLANGE

BEAURAING

CHAUMONT-GISTOUX

COURT SAINT ETIENNE

BERINGEN

CLAVIER

DILBEEK

BINCHE

COUVIN

DOUR

BLANKENBERGE

DIEST

DUFFEL

BOUILLON

DOISCHE

ELLEZELLES

CHATELET

DURBUY

EVERGEM

CHIMAY

ECAUSSINES

FARCIENNES

CINEY

EGHEZEE

FERNELMONT

COMINES

ENGHIEN

FLERON

COURCELLES

ESSEN

FLOREFFE

DEINZE

ESTINNES

FLORENNES

DENDERMONDE

FLEMALLE

FONTAINE

DINANT

FRAMERIES

GAVERE

EEKLO

FROIDCHAPELLE

GENAPPE

ERQUELINNES

GALMAARDEN

GINGELOM

EUPEN

GEDINNE

HAM SUR HEURE

FLEURUS

GEMBLOUX

HAMOIR

GENK

GERPINNES

HELECINE

GERAARDSBERGEN

GESVES

HEMIKSEM

GREZ DOICEAU

HAMME

HERSTAL

HAACHT

HARELBEKE

HOOGSTRATEN

HALLE

HASTIERE

INCOURT

HANNUT

HAVELANGE

JUPRELLE

HERENTALS

HEIST OP DEN BERG

KALMTHOUT

HERVE

HOUYET

LA CALAMINE

HOUFFALIZE

HUY

LEOPOLDSBURG

HOUTHALEN

INGELMUNSTER

MAASEIK

IEPER

IZEGEM

MAASMECHELEN

JEMEPPE SUR SAMBRE

KAMPENHOUT

MALLE

JODOIGNE

KNOKKE HEIST

METTET

KAPELLEN

LA HULPE

MIDDELKERKE

KONTICH

LASNE

MONT SAINT GUIBERT

LA BRUYERE

LENS

NINOVE

LA LOUVIERE

LES BONS VILLERS

PUTTE

LANAKEN

MALDEGEM

RAMILLIES

LEUVEN

MANAGE

RUMES

LIBRAMONT

MERCHTEM

SAMBREVILLE

LIER

MOMIGNIES

SCHOTEN

LOKEREN

MONT DE L'ENCLUS

STEKENE

LOMMEL

NIJLEN

VIELSALM

MARCHE EN FAMENNE

ORP JAUCHE

VILLERS LA VILLE

MECHELEN

PONT A CELLES

WELLIN

MENEN

POPERINGE

WILLEBROEK

MOL

RAEREN

WOMMELGEM

NEERPELT

ROCHEFORT

ZOTTEGEM

NIEUWPOORT

SCHERPENHEUVEL


NIVELLES

SIVRY RANCE

= 55 gemeenten

OOSTENDE

SOMME LEUZE


OTTIGNIES

TEMSE


OUDENAARDE

TESSENDERLO


OUPEYE

TIELT


PERULWEZ

VIROINVAL


PERWEZ

VRESSE SUR SEMOIS


PHILIPPEVILLE

WALCOURT


PLOMBIERES

WALHAIN


PROFONDEVILLE

WELKENRAEDT


PUURS

YVOIR


QUIEVRAIN

ZANDHOVEN


ROESELAERE

ZELE


RONSE

ZONNEBEKE


SAINT GHISLAIN

ZWEVEGEM


SAINT VITH



SCHILDE

= 71 gemeenten


SENEFFE



SERAING



SINT NIKLAAS



SINT TRUIDEN



SOIGNIES



SPA



THUIN



TIENEN



TONGEREN



TORHOUT



TOURNAI



TUBIZE



VERVIERS



VEURNE



VILVOORDE



VIRTON



VISE



WAREGEM



WAREMME



WATERLOO



WAVRE



WETTEREN



WUUSTWEZEL



= 96 gemeenten