Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-887

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 27 januari 2011

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste Minister

Verkeersdoden - Aantallen - Vergelijking met het buitenland - Streefcijfers

verkeersveiligheid
ongeval bij het vervoer
sterftecijfer

Chronologie

27/1/2011Verzending vraag
7/12/2011Dossier gesloten

Vraag nr. 5-887 d.d. 27 januari 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

In ons land vallen er jaarlijks negentig verkeersdoden per miljoen inwoners. In de Europese Unie (EU) ligt dit getal op negenenzestig verkeersdoden per miljoen inwoners.

We " scoren " dus eenentwintig verkeersdoden per miljoen inwoners boven het Europees gemiddelde.

Deze cijfers vragen om stilte … Ze zijn angstaanjagend, onaanvaardbaar en tragisch! België neemt met dit cijfer de bedenkelijke achtste plaats op de toplijst van verkeersonveilige landen in Europa in. In Nederland, toch ons meest nabije buur, vallen er jaarlijks " slechts " negenendertig verkeersdoden per miljoen inwoners. Dat betekent dat er elk jaar in Nederland dertig levens en dito tragische cases minder voorkomen.

De geachte staatssecretaris liet weten, zich hopelijk onbewust van het cynisme dat deze uitspraak kenmerkt, dat deze cijfers hem globaal genomen tevreden stellen. Maar hij besluit, niet gestoord door zelfkritiek en gedragen door de kracht van een (in dit geval bijna letterlijke) dooddoener, " dat er nog een lange weg is te gaan ".

Hoe kan hij tevreden zijn met deze uitermate tragische en zelfs onaanvaardbare cijfers? Als hij hierbij tevredenheid voelt, welke streefcijfers poneert hij dan? Met welke concrete plannen en beoogde effecten werkt hij? Hoe lang en dodelijk zal de weg zijn die hij voor zich (en voor ons) uitstippelt?

Kan hij in dit verband een aantal van zijn concrete, gefaseerde en in beleidsplannen vertaalde doelstellingen voorstellen? Zo niet, hoe beargumenteert hij zijn inertie op dit gebied?