Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-8701

van Jean-Jacques De Gucht (Open Vld) d.d. 12 april 2013

aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden

Risicolijnen NMBS - Lijn Brussel-Denderleeuw- Aalst - Maatregelen - Samenwerking met de lokale besturen

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
openbare veiligheid
criminaliteit
veiligheid van het vervoer
spoorwegstation

Chronologie

12/4/2013Verzending vraag
8/7/2013Rappel
15/7/2013Antwoord

Vraag nr. 5-8701 d.d. 12 april 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Volgens de jongste tevredenheidsenquête, een enquête die de NMBS driemaandelijks laat uitvoeren, voelt 25% van de treinreizigers zich niet veilig in en rond het station en zelfs in de trein. Dit gegeven zou in contrast staan met de inspanningen die geleverd zijn om de veiligheid te verhogen. Zowel het aantal veiligheidsagenten van Securail als het aantal beveiligingscamera's is immers opgetrokken. Verklaringen die gezocht worden zijn de media-aandacht voor geweld, het groeiend aantal reizigers of de stress door vertragingen.

Momenteel zouden er negen 'risicolijnen' zijn. Dit zijn lijnen waar meer dan 35 gevallen van agressie per jaar worden genoteerd. Bijna al deze lijnen vertrekken vanuit Brussel. De meest gevaarlijke zou de lijn Brussel-Denderleeuw-Aalst zijn, met 130 genoteerde gevallen van agressie. Recent werd dit nogmaals duidelijk door een filmpje dat op de site youtube werd gepost door enkele jongeren die niet wensten te betalen en na een verbaal conflict bijna in een handgemeen terecht kwamen met de conducteur.

Daarom had ik de volgende vragen voor de geachte minister.

1) Bent u van plan extra aandacht te verlenen aan deze risicolijnen?

2) Zijn er initiatieven gepland om de situatie in Brussel aan te pakken?

3) Wat bent u specifiek van plan met de risicolijn Brussel-Denderleeuw-Aalst?

4) Kan er beter samengewerkt worden met het lokale bestuur en met de politie in Aalst?

Antwoord ontvangen op 15 juli 2013 :

Als antwoord op de vragen van het geachte lid deelt de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS)-groep de volgende elementen mee:

1. Alle lijnen worden gemonitord en onderworpen aan een risicoanalyse door de Corporate Security Service (CSS).

Bij de risicoanalyse worden fysieke en verbale agressie, diefstal, overlast en vandalisme in acht genomen:

Het beheer van de risicoanalyses gebeurt op een integrale en geïntegreerde manier. De onderstaande tabel geeft een overzicht van de meest problematische lijnen op het vlak van fysieke en verbale agressie en vandalisme voor het eerste trimester van 2013.

Overzicht van de meest problematische lijnen

Nr.

Lijn nr.

Traject

1

0

Brussel-Zuid - Brussel-Noord

2

50A

Brussel-Zuid – Oostende

3

36

Brussel-Noord - Liège-Guillemins

4

25

Brussel-Noord - Antwerpen-Centraal

5

124

Brussel-Zuid - Nivelles - Charleroi-Sud

6

161

Schaarbeek - Ottignies – Namur

7

96

Brussel-Zuid - Halle - Quévy - Grens (Feignies)

8

50

Brussel-Noord - Denderleeuw - Schellebelle - Gent-Sint-Pieters

9

130

Namur - Jemeppe-sur-Sambre - Charleroi-Sud

10

59

Antwerpen-Berchem - Gent-Dampoort



2. Securailagenten die patrouilles uitvoeren in de stations van Brussel zijn veelvuldig aanwezig op de perrons en doen geregeld patrouilles in de treinen van de Brusselse agglomeratie. Deze patrouilles hebben een ontradend effect voor potentiële daders/agressors en verhogen het veiligheidsgevoel bij de reizigers en bij de klanten.

Zowel de inzet van de Securailteams, als de wijziging in de risicograad worden wekelijks geëvalueerd en bijgewerkt.

Wekelijks houden de veiligheidsverantwoordelijken uit alle districten op nationaal vlak een vergadering waarbij de pijnpunten, aandachtspunten en werkpunten besproken worden. Hier wordt onder andere de opstelling van de Securail patrouilles besproken, alsmede de evaluatie van de trainteams.

De “trainteams”van Securail zijn belast met de patrouilles op risicolijnen. Deze “trainteams” worden vanuit de districten aangestuurd en opgevolgd op nationaal niveau.

3. Sinds 1 januari 2013 heeft Securail op de lijn 50 reeds 742 patrouilles uitgevoerd. Dit is een stijging van 159 % ten opzichte van het eerste trimester van 2012 (286 patrouilles). Deze ‘gevoelige lijn’ zal opgenomen blijven in het actieplan, die op regelmatige basis herzien wordt ten behoeve van nieuwe fenomenen.

Op 2 oktober 2009 werd voor het station Denderleeuw een samenwerkingsovereenkomst opgestart, in samenwerking met de spoorwegpolitie, lokale politie en lokale overheid, Securail en gemeenschapswachten.

Uit de samenwerkingsovereenkomst werd een globaal actieplan opgesteld voor het station Denderleeuw, waarbij volgende actiepunten werden opgesteld:

4. CSS is in september 2009 gestart met het opstellen van een samenwerkingsovereenkomst met het lokale bestuur en de politie in Aalst. In het licht van het samenwerkingsverband werd reeds een intentieverklaring ondertekend, dit in samenwerking met de lokale politie, stad Aalst, de spoorwegpolitie, parket en De Lijn.

Deze samenwerking is gegroeid uit de sociale veiligheidsproblematieken die de betrokken actoren ondervonden in en rond de stationsomgeving.

Het doel van dit samenwerkingsverband is het samenwerken aan de veiligheid en de veiligheidsgevoelens die leven in en rond het station. Hierbij heeft men oog voor alle schakels in de veiligheidsketen en wordt er naar een evenwicht gezocht tussen deze schakels.

Securail is reeds volop bezig met patrouilles in het station van Aalst en op de lijn 50, Brussel-Denderleeuw-Aalst. Deze acties van Securail zullen opgenomen worden in het actieplan, dat een onderdeel vormt van het samenwerkingsverband met de lokale overheid Aalst.