Zwakke weggebruikers - Fietsers - Ongevallen - Aantallen
verkeersveiligheid
tweewielig voertuig
leeftijdsverdeling
geografische spreiding
officiële statistiek
ongeval bij het vervoer
18/12/2010 | Verzending vraag |
28/2/2011 | Antwoord |
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-620
Als 10 % van de afstanden korter dan 7,5 kilometer wordt afgelegd met de fiets in plaats van met de auto, zou dat volgens een Nederlands onderzoek kunnen leiden tot een toename van vier tot acht verkeersdoden en ongeveer vijfhonderd ernstige verkeersgewonden per jaar. Fietsers, als kwetsbare verkeersdeelnemers, zijn immers minder beschermd in het verkeer dan auto-inzittenden. Fietsers raken vlugger gewond bij een ongeval. Als er een motorvoertuig bij betrokken is, lopen zij meer risico om te overlijden of gewond te raken. Daarnaast raken zij relatief vaak gewond bij ongevallen waar geen ander voertuig bij betrokken is. In Nederland vallen daarbij volgens de ziekenhuisregistratie jaarlijks vijfduizend ernstig gewonden.
Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:
1) Hoeveel fietsers raakten in ons land in 2007, 2008, 2009 en 2010 betrokken bij een verkeersongeval en hoeveel daarvan raakten gewond en / of overleefden het ongeval niet (met zo mogelijk een uitsplitsing per leeftijdscategorie en naargelang het ging om een gemeentelijke, provinciale of gewestweg)?
2) Hoeveel fietsers raakten in ons land in 2007, 2008, 2009 en 2010 betrokken bij een ongeval (waar geen ander voertuig bij betrokken was) en hoeveel daarvan raakten gewond en / of overleefden het ongeval niet (met zo mogelijk een uitsplitsing per leeftijdscategorie, per gewest en naargelang het ging om een gemeentelijke, provinciale of gewestweg)?
3) In hoeveel van de ongevallen vermeld onder vraag 1, is er sprake van volgende oorzaken ?
(a) overdreven snelheid van het voertuig;
(b) middelenmisbruik;
4) In welke mate is de staat van de rijweg opgelijst als oorzaak van het ongeval in de gevallen vermeld onder vraag 2?
Ik heb de eer het geachte lid het volgende te antwoorden:
Voor de jaren 2009 en 2010 zijn er nog geen cijfers beschikbaar. In de tabellen in bijlage wordt een overzicht gegeven voor de periode 2005-2008.
Het betreft enkel verkeersongevallen met lichamelijk letsel. Dit betekent dat het over ongevallen gaat waarbij minstens één persoon gewond is geraakt en waarvoor door de politie een verkeersongevallen-formulier werd opgesteld. Het is belangrijk erop te wijzen dat de onder-registratie van fietsongevallen vermoe-delijk redelijk groot is, zeker wat betreft de ongevallen waarbij alleen een fietser betrokken is.
Er kan geen opsplitsing worden gemaakt tussen gemeentelijke, provinciale en gewestwegen.
Samengevat kan er worden gesteld dat er jaarlijks ongeveer 8000 ongevallen gebeuren waarbij fietsers betrokken zijn. Ten gevolge van die ongevallen overlijden jaarlijks een 90-tal fietsers, raken er ongeveer 900 zwaar gewond en iets meer dan 7000 licht gewond.
Het aandeel van de senioren (65+) stijgt naargelang de ernst van de verwondingen. Ze vertegenwoordigen ongeveer 13 % van de licht gewonden, 25 % van de zwaar gewonden en rond de 45 % van de doden.
Met betrekking tot het aantal fietsers dat betrokken raakte in een ongeval waarbij geen ander voertuig betrokken was, kan worden gesteld dat er jaarlijks ongeveer 635 dergelijke ongevallen worden gemeld aan de politie. Ten gevolge van die ongevallen overlijden jaarlijks iets minder dan een tiental fietsers, raken er ongeveer 125 zwaar gewond en iets meer dan 500 licht gewond.
De 25 tot 64 jarigen zijn oververtegenwoordigd bij de licht en zwaar gewonden. Opvallend is het hoge percentage senioren dat komt te overlijden als gevolg van dit type ongeval.
Er is geen informatie beschikbaar over de snelheid van de voertuigen die in deze ongevallen betrokken zijn.
In ongeveer 3,5 % van de ongevallen waarbij een fietser betrokken was, was minstens één bestuurder (fietser inbegrepen) onder invloed van alcohol.
In iets meer dan 10 % van de fietsongevallen waarbij alleen een fietser betrokken was, werd in het verkeersongevallenformulier vermeld dat de staat van de weg één van de oorzaken was.
Alle ongevallen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ongevallen waarbij een fietser betrokken was, volgens de leeftijd van de fietser. |
|
|
|
|
|
|||||
JAAR |
Van 0 tot 5 |
Van 6 tot 9 |
Van 10 tot 14 |
Van 15 tot 17 |
Van 18 tot 20 |
Van 21 tot 24 |
Van 25 tot 64 |
65 en + |
Onbekend |
|
2005 |
63 |
218 |
1232 |
866 |
458 |
437 |
3795 |
1086 |
83 |
|
2006 |
50 |
162 |
1001 |
937 |
544 |
392 |
3694 |
1133 |
80 |
|
2007 |
53 |
210 |
1072 |
911 |
517 |
364 |
3736 |
1220 |
78 |
|
2008 |
52 |
188 |
1060 |
967 |
528 |
398 |
3895 |
1132 |
104 |
|
Ongevallen waarbij een fietser betrokken was, volgens de leeftijd van de fietser. |
|
|
|
|
|
|||||
Minstens 1 bestuurder die betrokken was bij het ongeval reed onder invloed (fietser inbegrepen). |
|
|
|
|
||||||
JAAR |
Van 0 tot 5 |
Van 6 tot 9 |
Van 10 tot 14 |
Van 15 tot 17 |
Van 18 tot 20 |
Van 21 tot 24 |
Van 25 tot 64 |
65 en + |
Onbekend |
|
2005 |
1 |
5 |
15 |
19 |
13 |
8 |
113 |
15 |
1 |
|
2006 |
1 |
4 |
14 |
20 |
21 |
15 |
111 |
17 |
1 |
|
2007 |
5 |
5 |
18 |
29 |
25 |
15 |
132 |
36 |
3 |
|
2008 |
1 |
|
14 |
26 |
31 |
30 |
176 |
23 |
|
|
Fietsers die binnen de 30 dagen overleden, volgens de leeftijd van de fietser. |
|
|
|
|
|
|||||
JAAR |
Van 0 tot 5 |
Van 6 tot 9 |
Van 10 tot 14 |
Van 15 tot 17 |
Van 18 tot 20 |
Van 21 tot 24 |
Van 25 tot 64 |
65 en + |
Onbekend |
Totaal |
2005 |
|
|
10 |
3 |
1 |
|
27 |
30 |
|
71 |
2006 |
|
3 |
5 |
|
7 |
2 |
30 |
44 |
|
91 |
2007 |
|
1 |
4 |
4 |
4 |
2 |
30 |
45 |
|
90 |
2008 |
2 |
1 |
5 |
5 |
4 |
4 |
41 |
24 |
|
86 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zwaargewonde fietsers, volgens de leeftijd van de fietser. |
|
|
|
|
|
|
||||
JAAR |
Van 0 tot 5 |
Van 6 tot 9 |
Van 10 tot 14 |
Van 15 tot 17 |
Van 18 tot 20 |
Van 21 tot 24 |
Van 25 tot 64 |
65 en + |
Onbekend |
Totaal |
2005 |
9 |
21 |
97 |
39 |
43 |
23 |
493 |
225 |
1 |
951 |
2006 |
5 |
11 |
84 |
58 |
36 |
24 |
480 |
217 |
2 |
918 |
2007 |
5 |
10 |
85 |
81 |
44 |
26 |
456 |
227 |
1 |
936 |
2008 |
2 |
19 |
77 |
76 |
34 |
21 |
449 |
226 |
|
905 |
Lichtgewonde fietsers, volgens de leeftijd van de fietser. |
|
|
|
|
|
|
||||
JAAR |
Van 0 tot 5 |
Van 6 tot 9 |
Van 10 tot 14 |
Van 15 tot 17 |
Van 18 tot 20 |
Van 21 tot 24 |
Van 25 tot 64 |
65 en + |
Onbekend |
Totaal |
2005 |
51 |
177 |
1055 |
766 |
396 |
395 |
3332 |
820 |
27 |
7020 |
2006 |
44 |
136 |
877 |
830 |
479 |
349 |
3228 |
876 |
22 |
6840 |
2007 |
48 |
178 |
955 |
809 |
445 |
311 |
3307 |
955 |
18 |
7028 |
2008 |
46 |
152 |
940 |
829 |
476 |
352 |
3446 |
876 |
15 |
7131 |
% |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ongevallen waarbij een fietser betrokken was, volgens de leeftijd van de fietser. |
|
|
|
|
|
|||||
Minstens 1 bestuurder die betrokken was bij het ongeval reed onder invloed (fietser inbegrepen). |
|
|
|
|
||||||
JAAR |
Van 0 tot 5 |
Van 6 tot 9 |
Van 10 tot 14 |
Van 15 tot 17 |
Van 18 tot 20 |
Van 21 tot 24 |
Van 25 tot 64 |
65 en + |
Onbekend |
|
2005 |
2.00% |
2.00% |
1.00% |
2.00% |
3.00% |
2.00% |
3.00% |
1.00% |
1.00% |
|
2006 |
3.00% |
2.00% |
1.00% |
2.00% |
4.00% |
4.00% |
3.00% |
1.00% |
2.00% |
|
2007 |
9.00% |
2.00% |
2.00% |
3.00% |
5.00% |
4.00% |
4.00% |
3.00% |
4.00% |
|
2008 |
2.00% |
0.00% |
1.00% |
3.00% |
6.00% |
7.00% |
5.00% |
2.00% |
0.00% |
|
Fietsers die binnen de 30 dagen overleden, volgens de leeftijd van de fietser. |
|
|
|
|
|
|||||
JAAR |
Van 0 tot 5 |
Van 6 tot 9 |
Van 10 tot 14 |
Van 15 tot 17 |
Van 18 tot 20 |
Van 21 tot 24 |
Van 25 tot 64 |
65 en + |
Onbekend |
Totaal |
2005 |
0.00% |
0.00% |
14.00% |
4.00% |
1.00% |
0.00% |
38.00% |
42.00% |
0.00% |
100.00% |
2006 |
0.00% |
3.00% |
5.00% |
0.00% |
8.00% |
2.00% |
33.00% |
48.00% |
0.00% |
100.00% |
2007 |
0.00% |
1.00% |
4.00% |
4.00% |
4.00% |
2.00% |
33.00% |
50.00% |
0.00% |
100.00% |
2008 |
2.00% |
1.00% |
6.00% |
6.00% |
5.00% |
5.00% |
48.00% |
28.00% |
0.00% |
100.00% |
Zwaargewonde fietsers, volgens de leeftijd van de fietser. |
|
|
|
|
|
|
||||
JAAR |
Van 0 tot 5 |
Van 6 tot 9 |
Van 10 tot 14 |
Van 15 tot 17 |
Van 18 tot 20 |
Van 21 tot 24 |
Van 25 tot 64 |
65 en + |
Onbekend |
Totaal |
2005 |
1.00% |
2.00% |
10.00% |
4.00% |
5.00% |
2.00% |
52.00% |
24.00% |
0.00% |
100.00% |
2006 |
1.00% |
1.00% |
9.00% |
6.00% |
4.00% |
3.00% |
52.00% |
24.00% |
0.00% |
100.00% |
2007 |
1.00% |
1.00% |
9.00% |
9.00% |
5.00% |
3.00% |
49.00% |
24.00% |
0.00% |
100.00% |
2008 |
0.00% |
2.00% |
9.00% |
8.00% |
4.00% |
2.00% |
50.00% |
25.00% |
0.00% |
100.00% |
Lichtgewonde fietsers, volgens de leeftijd van de fietser. |
|
|
|
|
|
|
||||
JAAR |
Van 0 tot 5 |
Van 6 tot 9 |
Van 10 tot 14 |
Van 15 tot 17 |
Van 18 tot 20 |
Van 21 tot 24 |
Van 25 tot 64 |
65 en + |
Onbekend |
Totaal |
2005 |
1.00% |
3.00% |
15.00% |
11.00% |
6.00% |
6.00% |
47.00% |
12.00% |
0.00% |
100.00% |
2006 |
1.00% |
2.00% |
13.00% |
12.00% |
7.00% |
5.00% |
47.00% |
13.00% |
0.00% |
100.00% |
2007 |
1.00% |
3.00% |
14.00% |
12.00% |
6.00% |
4.00% |
47.00% |
14.00% |
0.00% |
100.00% |
2008 |
1.00% |
2.00% |
13.00% |
12.00% |
7.00% |
5.00% |
48.00% |
12.00% |
0.00% |
100.00% |
Ongevallen waarbij alleen een fietser betrokken was (al of niet tegen een hindernis). |
|
|
|
|
|
|||||
Ongevallen waarbij alleen een fietser betrokken was, volgens de leeftijd van de fietser. |
|
|
|
|
||||||
JAAR |
Van 0 tot 5 |
Van 6 tot 9 |
Van 10 tot 14 |
Van 15 tot 17 |
Van 18 tot 2 |
Van 21 tot 24 |
Van 25 tot 64 |
65 en + |
Onbekend |
Totaal |
2005 |
5 |
6 |
58 |
31 |
32 |
12 |
342 |
82 |
1 |
568 |
2006 |
5 |
12 |
51 |
39 |
26 |
23 |
392 |
112 |
3 |
663 |
2007 |
1 |
8 |
47 |
48 |
39 |
20 |
342 |
109 |
3 |
617 |
2008 |
|
5 |
41 |
45 |
24 |
28 |
424 |
123 |
5 |
695 |
Ongevallen waarbij alleen een fietser betrokken was, volgens de leeftijd van de fietser. |
|
|
|
|
||||||
De slechte staat van de weg werd vermeld als factor die een rol heeft gespeeld. |
|
|
|
|
|
|||||
JAAR |
Van 0 tot 5 |
Van 6 tot 9 |
Van 10 tot 14 |
Van 15 tot 17 |
Van 18 tot 20 |
Van 21 tot 24 |
Van 25 tot 64 |
65 en + |
Onbekend |
Totaal |
2005 |
1 |
|
4 |
2 |
2 |
2 |
50 |
7 |
|
68 |
2006 |
|
|
5 |
5 |
2 |
1 |
57 |
11 |
|
81 |
2007 |
|
|
4 |
2 |
2 |
|
38 |
17 |
|
63 |
2008 |
|
|
2 |
2 |
2 |
1 |
46 |
9 |
|
63 |
Fietsers die binnen de 30 dagen overleden, volgens de leeftijd van de fietser. |
|
|
|
|
|
|||||
JAAR |
Van 0 tot 5 |
Van 6 tot 9 |
Van 10 tot 14 |
Van 15 tot 17 |
Van 18 tot 20 |
Van 21 tot 24 |
Van 25 tot 64 |
65 en + |
Onbekend |
Totaal |
2005 |
|
|
|
|
|
|
1 |
3 |
|
4 |
2006 |
|
|
1 |
|
|
|
5 |
5 |
|
11 |
2007 |
|
|
1 |
|
|
|
3 |
2 |
|
6 |
2008 |
|
|
|
|
|
1 |
6 |
2 |
|
9 |
Zwaargewonde fietsers, volgens de leeftijd van de fietser. |
|
|
|
|
|
|
||||
JAAR |
Van 0 tot 5 |
Van 6 tot 9 |
Van 10 tot 14 |
Van 15 tot 17 |
Van 18 tot 20 |
Van 21 tot 24 |
Van 25 tot 64 |
65 en + |
Onbekend |
Totaal |
2005 |
|
1 |
10 |
1 |
5 |
1 |
81 |
19 |
|
118 |
2006 |
|
|
11 |
4 |
6 |
1 |
90 |
19 |
1 |
131 |
2007 |
|
1 |
9 |
8 |
7 |
1 |
71 |
32 |
|
129 |
2008 |
|
|
4 |
8 |
3 |
|
85 |
19 |
|
120 |
Lichtgewonde fietsers, volgens de leeftijd van de fietser. |
|
|
|
|
|
|
||||
JAAR |
Van 0 tot 5 |
Van 6 tot 9 |
Van 10 tot 14 |
Van 15 tot 17 |
Van 18 tot 20 |
Van 21 tot 24 |
Van 25 tot 64 |
65 en + |
Onbekend |
Totaal |
2005 |
5 |
5 |
49 |
29 |
27 |
11 |
273 |
63 |
1 |
463 |
2006 |
5 |
12 |
39 |
34 |
19 |
22 |
318 |
90 |
2 |
542 |
2007 |
1 |
5 |
37 |
39 |
33 |
17 |
281 |
81 |
2 |
495 |
2008 |
|
5 |
37 |
37 |
21 |
27 |
341 |
99 |
1 |
567 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
% |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ongevallen waarbij alleen een fietser betrokken was, volgens de leeftijd van de fietser. |
|
|
|
|
||||||
De slechte staat van de weg werd vermeld als factor die een rol heeft gespeeld. |
|
|
|
|
|
|||||
JAAR |
Van 0 tot 5 |
Van 6 tot 9 |
Van 10 tot 14 |
Van 15 tot 17 |
Van 18 tot 20 |
Van 21 tot 24 |
Van 25 tot 64 |
65 en + |
Onbekend |
Totaal |
2005 |
23.00% |
0.00% |
6.00% |
8.00% |
7.00% |
15.00% |
15.00% |
9.00% |
0.00% |
12.00% |
2006 |
0.00% |
0.00% |
10.00% |
12.00% |
9.00% |
5.00% |
15.00% |
10.00% |
0.00% |
12.00% |
2007 |
0.00% |
0.00% |
9.00% |
4.00% |
6.00% |
0.00% |
11.00% |
15.00% |
0.00% |
10.00% |
2008 |
|
0.00% |
6.00% |
5.00% |
9.00% |
4.00% |
11.00% |
8.00% |
0.00% |
9.00% |
Fietsers die binnen de 30 dagen overleden, volgens de leeftijd van de fietser. |
|
|
|
|
|
|||||
JAAR |
Van 0 tot 5 |
Van 6 tot 9 |
Van 10 tot 14 |
Van 15 tot 17 |
Van 18 tot 20 |
Van 21 tot 24 |
Van 25 tot 64 |
65 en + |
Onbekend |
Totaal |
2005 |
0.00% |
0.00% |
0.00% |
0.00% |
0.00% |
0.00% |
25.00% |
75.00% |
0.00% |
100.00% |
2006 |
0.00% |
0.00% |
9.00% |
0.00% |
0.00% |
0.00% |
45.00% |
45.00% |
0.00% |
100.00% |
2007 |
0.00% |
0.00% |
17.00% |
0.00% |
0.00% |
0.00% |
50.00% |
33.00% |
0.00% |
100.00% |
2008 |
0.00% |
0.00% |
0.00% |
0.00% |
0.00% |
11.00% |
67.00% |
22.00% |
0.00% |
100.00% |
Zwaargewonde fietsers, volgens de leeftijd van de fietser. |
|
|
|
|
|
|
||||
JAAR |
Van 0 tot 5 |
Van 6 tot 9 |
Van 10 tot 14 |
Van 15 tot 17 |
Van 18 tot 20 |
Van 21 tot 24 |
Van 25 tot 64 |
65 en + |
Onbekend |
Totaal |
2005 |
0.00% |
1.00% |
8.00% |
1.00% |
4.00% |
1.00% |
69.00% |
16.00% |
0.00% |
100.00% |
2006 |
0.00% |
0.00% |
8.00% |
3.00% |
4.00% |
1.00% |
68.00% |
14.00% |
1.00% |
100.00% |
2007 |
0.00% |
1.00% |
7.00% |
6.00% |
5.00% |
1.00% |
55.00% |
25.00% |
0.00% |
100.00% |
2008 |
0.00% |
0.00% |
4.00% |
7.00% |
3.00% |
0.00% |
71.00% |
16.00% |
0.00% |
100.00% |
Lichtgewonde fietsers, volgens de leeftijd van de fietser. |
|
|
|
|
|
|
||||
JAAR |
Van 0 tot 5 |
Van 6 tot 9 |
Van 10 tot 14 |
Van 15 tot 17 |
Van 18 tot 20 |
Van 21 tot 24 |
Van 25 tot 64 |
65 en + |
Onbekend |
Totaal |
2005 |
1.00% |
1.00% |
11.00% |
6.00% |
6.00% |
2.00% |
59.00% |
14.00% |
0.00% |
100.00% |
2006 |
1.00% |
2.00% |
7.00% |
6.00% |
4.00% |
4.00% |
59.00% |
17.00% |
0.00% |
100.00% |
2007 |
0.00% |
1.00% |
7.00% |
8.00% |
7.00% |
3.00% |
57.00% |
16.00% |
0.00% |
100.00% |
2008 |
0.00% |
1.00% |
7.00% |
7.00% |
4.00% |
5.00% |
60.00% |
17.00% |
0.00% |
100.00% |
Bron: Federale Overheidsdienst (FOD) Economie AD SEI/Verwerking: BIVV.