Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-463

van Karl Vanlouwe (N-VA) d.d. 30 november 2010

aan de minister van Binnenlandse Zaken

Belgische luchthavens - Veiligheidsmaatregelen - Screening van pakjes

luchthaven
veiligheid van het luchtverkeer
terrorisme
luchtvervoer

Chronologie

30/11/2010Verzending vraag
5/7/2011Antwoord

Vraag nr. 5-463 d.d. 30 november 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Vorige maand werden op het laatste moment twee terroristische aanslagen verijdeld die gericht waren tegen de Verenigde Staten (VS). De terroristen wilden gebruik maken van de lacunes in de veiligheidsmaatregelen van het vrachtvervoer per vliegtuig.

De bompakketten zaten nauwkeurig verstopt in een printervulling, die bij een reguliere x-ray screening amper of niet zou zijn opgevallen. Het is enkel dankzij tips van informanten dat ze gevonden zijn.

Het eerste pakket werd in Dubai gevonden en was bedoeld om te exploderen in volle vlucht boven de Verenigde Staten.

Het tweede pakket werd op de luchthaven van East Midlands in Groot Brittannië onderschept nadat het op de luchthavens van Dubai en Keulen al was overgeladen. Oorspronkelijk werd er geen pakket gevonden, maar nadat van Dubai het bericht kwam dat de verkregen informatie correct was, vond men het verdachte pakket pas na een tweede zoektocht.

De bedoeling van de terroristen is duidelijk: de mogelijkheden verkennen om terroristische aanslagen te plegen, nadat de mogelijkheden om dat via personenvervoer te doen sterk verminderd zijn. Ik verwijs naar de Nigeriaanse student die op de vlucht van Amsterdam naar Detroit overmeesterd werd door medepassagiers nadat hij aan boord een bom probeerde te ontsteken.

Jaarlijks wordt 37 miljard kilo vervoerd via vrachtvliegtuigen. Van alle vrachten die naar of binnen de VS worden verstuurd, gaat 84 % per vrachtvliegtuig en 16 % per passagiersvlucht. Daarvan word 80 % gescreend, maar voor vrachtvluchten hangt de screening af van de maatschappij die het pakje verstuurt.

Met andere woorden, zelfs als men in het Verenigd Koninkrijk alle pakjes screent, is men onmachtig om hetzelfde te doen met alle vrachten die op Brits grondgebied worden overgeladen.

Internationaal zijn er nog geen richtlijnen om maatschappijen te dwingen alle pakjes gedetailleerd te screenen omdat men vreest voor een stijging van de prijzen en een daling van het internationale vrachtverkeer.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1) Welke procedures worden op de Belgische luchthavens toegepast om de vracht te screenen, die:

a) vanuit België wordt verstuurd;

b) naar België wordt verstuurd;

c) in België wordt overgeladen?

2) Welk percentage van de goederen wordt gescreend, uitgesplitst volgens de categorieën in vraag 1?

3) Welke maatschappijen en welke luchthavens doen hun screening zelf en welke besteden ze uit?

4) Zou men op de Belgische luchthavens wel in staat zijn geweest een soortgelijk pakket na een screening te onderscheppen?

5) Worden er geregeld testen georganiseerd om de screening te toetsen (zoals recentelijk in Duitsland)?

Antwoord ontvangen op 5 juli 2011 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vragen.

Deze vragen behoren niet tot mijn bevoegdheid. Ik wens u dan ook te verwijzen naar de antwoorden gegeven door de Staatssecretaris voor Mobiliteit, de heer Schouppe.