Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-407

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 24 november 2010

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste Minister

Dubbele mistachterlichten - Verwarring met remlichten - Veiligheid

automobiel
voertuigverlichting
verkeersveiligheid

Chronologie

24/11/2010Verzending vraag
10/1/2011Antwoord

Vraag nr. 5-407 d.d. 24 november 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De mistachterlichten veroorzaken vaak controversen, waarbij zich zowel sterke voorstanders als even zo rabiate tegenstanders manifesteren.

In dat kader stel ik me vragen over het recente sterk toegenomen gebruik van de dubbele mistachterlichten. Auto’s uitgerust met twee mistachterlichten kunnen bij het gebruik ervan verwarring scheppen met oplichtende remlichten. Dat kan niet alleen leiden tot verwarring, maar ook tot acute paniekreacties bij de bestuurders die dat voertuig volgen. Het gebruik van de dubbele mistachterlichten houdt dus een potentieel gevaar in.

Ik stel de staatssecretaris daarom de volgende vragen:

1) Deelt hij mijn analyse dat het gebruik van dubbele mistachterlichten voor verwarring kan zorgen?

2) Hoe verhoudt de huidige regelgeving rond mistachterlichten zich tot het fenomeen van de dubbele mistachterlichten? Indien het gebruik van dubbele mistachterlichten door de wet wordt toegelaten, welke argumentatie werd hieromtrent ontwikkeld?

3) Overweegt de staatssecretaris de keuze om een uniforme en heldere regeling uit te werken, die uitsluitend het gebruik van een enkel mistachterlicht aan de linkerkant van het voertuig verplicht en toestaat? Zo ja, is hij van plan de wetgeving in die zin aan te passen? Zo neen, kan hij zijn antwoord motiveren?

Antwoord ontvangen op 10 januari 2011 :

Ik heb de eer het geachte lid het volgende te antwoorden:

De discussie over de plaatsing van een of twee rode mistachterlichten werd reeds gevoerd in de jaren ’70 in het kader van de technische werkgroep “verlichting” van de Economische Commissie voor Europa in Genève.

Voorstanders van twee rode mistachterlichten legden onder andere de nadruk op de mogelijkheid tot betere zichtbaarheid van een vierwielig voertuig en afstandsbepaling voor de achterliggers. Tegenstanders ervan wezen inderdaad op de mogelijke verwarring met de stoplichten. Uiteindelijk werd besloten om zowel het dubbele als het enkelvoudige mistachterlicht toe te laten.