Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-345

van Christine Defraigne (MR) d.d. 9 november 2010

aan de staatssecretaris voor Begroting, Migratie- en asielbeleid, Gezinsbeleid en Federale Culturele Instellingen

Asielzoekers - Fictieve arbeidsovereenkomsten - Bestrijding - Sancties voor de werkgevers - Weigering van regularisatie - Dienst Vreemdelingenzaken - Verblijfsvergunning - Vernietiging met terugwerkende kracht - Sociale inspectie - Personeel

politiek asiel
illegale migratie
zwartwerk
illegale werknemer
arbeidscontract
Dienst Vreemdelingenzaken
arbeidsinspectie
asielzoeker
verblijfsrecht

Chronologie

9/11/2010Verzending vraag
8/2/2011Antwoord

Vraag nr. 5-345 d.d. 9 november 2010 : (Vraag gesteld in het Frans)

Er is een hele maffia die de wanhoop van de mensen zonder papieren misbruikt om geld te verdienen. Het programma Panorama van de televisiezender Canvas is erin geslaagd twee stromannen, die werkten voor rekening van werkgevers die grote sommen geld eisten, op heterdaad te betrappen. Zo werd tot 1750 euro gevraagd voor toetredingsbijdragen en 500 tot 700 euro per maand voor werkgeversbijdragen. Hoe kunnen mensen zonder papieren zoveel geld bijeen krijgen? De meesten beschikken over een gemeenschappelijke pot waar een hele familie aan bijgedragen heeft om een familielid de mogelijkheid te bieden werk te vinden in België, zodat hij hen nadien geld kan opsturen.

Naar aanleiding van de regularisatiecampagne die van 15 september 2009 tot 15 december 2009 heeft plaatsgevonden, hebben tienduizenden mensen zonder papieren een regularisatieaanvraag ingediend. Die campagne heeft de deur opengezet voor misbruiken op de zwarte arbeidsmarkt. Degenen die niet konden bewijzen dat ze bij ons geïntegreerd zijn of die in België nog nooit een regularisatieaanvraag hebben ingediend, konden hun regularisatie aanvragen aan de hand van een arbeidsovereenkomst van minimum één jaar, op voorwaarde dat ze op basis van die overeenkomst een inkomen ontvingen dat minstens gelijk was aan het gewaarborgd minimumloon.

Om die reden zijn, tegen betaling van fikse sommen, fictieve arbeidsovereenkomsten gesloten. Volgens de journalist Ludo Penninckx gaat het vaak om mensen die al zeven of acht jaar illegaal in ons land verblijven, maar nooit een regularisatieaanvraag hebben ingediend. Als ze voor de nieuwe regeling in aanmerking willen komen, dan is het voor hen van essentieel belang dat ze een arbeidsovereenkomst kunnen voorleggen.

De werkgevers winnen op twee fronten: niet alleen betekent de prijs van de toetreding tot het systeem een nettowinst voor hen, ze kunnen de werknemer die hen in werkelijkheid niets kost bovendien ook nog eens fiscaal aftrekken.

1. Wat is uw standpunt ten opzichte van die alarmerende vaststelling?

2. Welke maatregelen zult u nemen om te voorkomen dat fictieve arbeidsovereenkomsten worden verkocht aan asielaanvragers opdat ze zouden voldoen aan de criteria voor een asielaanvraag?

3. Welke sancties bestaan er voor werkgevers die met dergelijke fictieve overeenkomsten werken?

4. Over welk percentage van de meervoudige regularisatieaanvragen gaat het in 2008 en in 2009? Over welk percentage eerste regularisatieaanvragen gaat het voor die twee jaar?

5. Hoeveel regularisatieaanvragen werden geweigerd nadat werd ontdekt dat de voorgelegde arbeidsovereenkomst vals was?

6. Hoeveel verblijfsvergunningen heeft de Dienst Vreemdelingenzaken retroactief ingetrokken nadat gebleken was dat ze op frauduleuze wijze waren verkregen?

7. Hoeveel mensen werken bij de Sociale Inspectie (bestrijding van fictieve arbeidsovereenkomsten)?

Antwoord ontvangen op 8 februari 2011 :

Ik moet het geachte lid verbeteren op drie punten.

Zoals ik al heb uitgelegd is het maar voor twee van de elf criteria van de overeenkomst van juli 2009 dat de campagne door de data van 15 september 2009 en 15 december 2009 werd begrensd.

Ten tweede was deze campagne niet alleen gericht op personen zonder verblijfsdocumenten, maar ook op personen die tijdelijk legaal verblijven.

Ten derde heeft de campagne zeker niet alleen maar asielzoekers op het oog: slechts twee van de elf criteria hielden verband met de onredelijke lange duur van een asielprocedure.

1., 2. en 3. Behoort niet tot mijn bevoegdheid.

4. Van de personen voor wie een aanvraag voor humanitaire regularisatie hangende was op 1 oktober 2008, hebben er 26 % meervoudige aanvragen ingediend. Dit cijfer werd in het jaarverslag 2008 van de Dienst Vreemdelingenzaken (DVZ) slechts bij wijze van illustratie gepubliceerd.

Er is immers geen relevantie voor onwettige immigratie, aangezien de wet op zichzelf meervoudige aanvragen toestaat. Om die reden is de berekening niet herhaald en het percentage voor 2009 is dus niet bekend.

Men moet meervoudige aanvragen – die door de wet zijn toegestaan – niet verwarren met herhaling van identieke redenen. Een dergelijke herhaling brengt de niet-ontvankelijkheid van de motivering met zich.

Als 26 % van de aanvragers in 2008 meervoudige aanvragen hadden ingediend, waren er uiteraard 74 % met een enkele aanvraag.

5. De Dienst Vreemdelingenzaken (DVZ) houdt statistieken van de weigeringen bij, maar niet volgens de reden van de weigeringen, en, ik herhaal het, het criterium is niet uitsluitend op asielzoekers van toepassing.

De administratie houdt geen statistieken volgens reden van weigering bij, omdat het de weigering op zichzelf is, en niet de reden ervan, die voor de reële immigratie relevant is.

6. Binnen de DVZ werd een specifieke cel opgericht, een fraudecel, met als taak het onderzoek van de dossiers waarvoor verblijfsvergunningen werden afgeleverd en waarbij nadien bleek dat fraude werd gepleegd. Met de wetswijziging van 2007 is wettelijk vastgelegd dat de DVZ een verblijf kan intrekken wanneer het frauduleus handelen een doorslaggevend element is geweest bij de afgifte van de verblijfsvergunning. Hierdoor heeft deze cel meer daadkracht gekregen.

In april 2010 heeft de cel 800 dossiers te behandelen. In het jaar 2009 werden in 191 dossiers een bevel om het grondgebied te verlaten (BGV) afgegeven. Dit betrof in totaal 290 personen. Deze cijfers hebben betrekking op : 1) valse aanvragen tot verklaring van inschrijvingen (valse EU-onderdanen); 2) nietigheidsverklaringen van het huwelijk wegens schijnhuwelijk; 3) intrekkingen van de vluchtelingenstatus en 4) fraude bij regularisaties op basis van art. 9bis. Met betrekking tot fraude bij regularisaties op basis van art. 9bis werd aan 32 personen een BGV afgeleverd. Het verblijf wordt hierdoor ook beëindigd wegens het plegen van fraude.

7. Behoort niet tot mijn bevoegdheid.