Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-3242

van Nele Lijnen (Open Vld) d.d. 29 september 2011

aan de minister van Binnenlandse Zaken

Homofoob geweld - Evolutie - Aangiftebereidheid slachtoffers - Alternatieve straffen

discriminatie op grond van seksuele geaardheid
seksuele minderheid
geweld

Chronologie

29/9/2011Verzending vraag
7/12/2011Dossier gesloten

Heringediend als : schriftelijke vraag 5-5104

Vraag nr. 5-3242 d.d. 29 september 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Deze week konden we in de pers lezen dat in Limburg overvallers slachtoffers via datingsites en chatprogramma's voor homoseksuele mannen naar een afgelegen plaats lokten. Daar werden de mannen in elkaar geslagen en van hun portefeuille beroofd. Het is niet de eerste maal dat de media gewag maken van daders van geweld en diefstal die specifiek de holebi gemeenschap viseren. Holebi's die het slachtoffer worden van homofoob geweld zijn dikwijls terughoudend om klacht in te dienen tegen de daders.

Graag had ik hieromtrent dan ook een gedetailleerd antwoord ontvangen op volgende vragen:

1) Hoe regeert de geachte minister als beleidsmaker op deze feiten? Is er sprake van een tendens of gaat het om geïsoleerde feiten?

2) Kan zij cijfermatig toelichten of er daadwerkelijk sprake is van een toename van het aantal criminele feiten jegens holebi's en kan zij aangeven welke hiervan de oorzaken zijn?

3) Is zij het eens met de stelling dat de toename van criminele feiten jegens holebi's deels valt te verklaren doordat de aangiftebereidheid van misdrijven bij holebi's om diverse redenen minder evident is en kan zij aangeven wat hieraan kan worden gedaan?

4) Wat vindt zij van een voorstel dat in Nederland werd geformuleerd waarbij jongere daders die zich hebben schuldig gemaakt aan geweld tegen homoseksuelen voor straf voorlichting moeten geven op scholen naar analogie van wat nu reeds gebeurt rond drugsverslaving? Kan zij haar standpunt concreet toelichten en aangeven of zij een gelijkaardig initiatief genegen is?