Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-3045

van Fabienne Winckel (PS) d.d. 8 september 2011

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste Minister

Zwakke weggebruikers - Meest doeltreffende beschermingssystemen -Installatie op nieuwe wagens - Eventuele verplichting

automobiel
veiligheidsinrichting
verkeersveiligheid
voetganger

Chronologie

8/9/2011Verzending vraag
3/10/2011Antwoord

Vraag nr. 5-3045 d.d. 8 september 2011 : (Vraag gesteld in het Frans)

De geringe bescherming van de voetgangers werd onder de aandacht gebracht door resultaten van de Euro NCAP-crashtests, gepubliceerd door Touring en Test-Aankoop. Geen enkel van de tien geteste voertuigen (Audi A6, BMW X3, Chevrolet Aveo 2011, Chevrolet Orlando, Citroën DS5, Hyundai i40, Opel Ampera (elektrisch), VW Golf Cabriolet, VW Jetta en Kia Picanto) zou de score van 60% gehaald hebben inde categorie zwakke weggebruikers.

Sommige bestaande modellen zouden nochtans uitgerust zijn met systemen tot beperking van risico's, bijvoorbeeld de automatische opening van de motorkap teneinde zware kwetsuren aan het hoofd te voorkomen of schuimrubber achter de bumper om ernstige beenbreuken te voorkomen.

De criteria voor de tests op zwakke weggebruikers zouden vanaf volgend jaar strenger moeten zijn en de constructeurs zouden dus minder gemakkelijk vijf sterren halen als er niet aan de voorwaarden wordt voldaan.

Moeten we de constructeurs niet verplichten om de meest doeltreffende systemen tot bescherming van de zwakke weggebruiker in nieuwe auto's in te bouwen van zodra die op de markt beschikbaar zijn?

Antwoord ontvangen op 3 oktober 2011 :

De voorbije jaren werd op Europees niveau een reglementering uitgewerkt voor de voetgangersbescherming, die vervat is in een Europese richtlijn.

De totstandkoming van zulke richtlijnen gebeurt in nauw overleg met alle betrokken sectoren met inbegrip van de autoconstructeurs. De data waarop de bepalingen van kracht worden zijn in overleg gekozen om alle constructeurs de mogelijkheid te bieden de nieuwere technologieën te kunnen implementeren en ze ook zodanig te implementeren dat ze uniform en veilig zijn.

Een vervroeging van de data van de verplichte implementatie druist in tegen deze gezamenlijke afspraken en is dus niet aan de orde.

Het is de constructeurs vanaf een bepaalde datum wel toegestaan uit eigen initiatief de implementatie reeds uit te voeren.