Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-3036

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 1 september 2011

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste Minister

Alcoholslot - Gebruik - Evaluatie

verkeersveiligheid
alcoholisme
veiligheidsinrichting
homologatie

Chronologie

1/9/2011Verzending vraag
7/12/2011Dossier gesloten

Gelijkaardige vraag ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-3035

Vraag nr. 5-3036 d.d. 1 september 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Negen maanden na de wettelijke invoering van het alcoholslot rijdt nog niemand ermee rond. De toestellen zijn niet klaar en politierechters leggen de wet naast zich neer. Dat schrijven De Standaard en Het Nieuwsblad.

Hierover stelde ik graag de volgende vragen:

1. Klopt de berichtgeving van De Standaard en Het Nieuwsblad dat er negen maanden na de wettelijke invoering nog geen enkel alcoholslot is geïnstalleerd bij overtreders? Zo ja, hoe verklaart de staatssecretaris dit oponthoud? Zo neen, kan de staatssecretaris mij vertellen hoeveel sloten er ondertussen zijn geïnstalleerd? Hoe evalueert en duidt de staatssecretaris deze cijfers?

2. Hoeveel alcoholsloten werden er door politierechters reeds opgelegd als straf? Kan de staatssecretaris daarbij tevens het gerechtelijke arrondissement vermelden? Vindt de staatssecretaris dit een aanvaardbaar aantal? Hoe evalueert en duidt de staatssecretaris dit cijfer?

3. Wat is de gemiddelde tijdsduur tussen de uitspraak van de politierechter en de installatie van een alcoholslot? Vindt de staatssecretaris dit een aanvaardbare termijn?

4. Hoe evalueert de staatssecretaris de uitspraak dat het systeem veel te duur zou zijn (ten opzichte van de baten)? Wat is de totale kost van de installatie van zo een alcoholslot? Komt dit op het conto van de overheid of moet de veroordeelde hier voor (een deel voor) opdraaien?

5. Welke andere hinderpalen beletten een snelle ingebruikname van de alcoholsloten? Wat ondernam of plant de minister om deze hinderpalen weg te werken?