Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-2635

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 24 juni 2011

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste Minister

Luchthaven Zaventem - Geluidshinder - Vliegbewegingen - Radartracks

luchthaven
luchtverkeer
lawaai

Chronologie

24/6/2011Verzending vraag
14/9/2011Antwoord

Vraag nr. 5-2635 d.d. 24 juni 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

In het kader van een onderzoek rond de vliegbewegingen vanuit Zaventem en de eerlijke en rechtvaardige spreiding van de daarmee gepaard gaande geluidshinder, had ik graag antwoord ontvangen op volgende vragen:

1) Kan de geachte staatssecretaris me de radartracks overmaken van de vertrekkende en aankomende vliegtuigen in de luchthaven van Zaventem voor maandag 9 mei 2011 tussen 06.00 en 07.00 uur?

2) Hoeveel vliegtuigen stegen op van baan 25R?

3) Hoeveel toestellen stegen op van baan 20?

4) Wat was de heersende wind op dat ogenblik?

5) Stegen er toestellen op met een rugwind? Zo ja, welke, hoeveel en met welke rugwind?

6) Wat was de hoogte die de toestellen moesten halen voordat ze een bocht naar links of rechts mochten maken?

7) Hoeveel toestellen vlogen via HUL? Stegen al deze toestellen op van baan 20?

8) Hoeveel toestellen vlogen via COSTA? Stegen al deze toestellen op van baan 25R?

9) Hoeveel toestellen vlogen via CIV? Hoeveel daarvan vlogen via de kanaalroute of de Chabertroute? Hoeveel maakten de grote bocht via de noordrand? Hoe hoog was elk toestel voordat het een bocht naar rechts maakte?

10) Hoeveel toestellen vlogen naar DENUT? Hoe hoog was elk toestel voordat het een bocht naar rechts maakte?

11) Hoeveel quota count (qc) hadden de respectievelijke vliegtuigen? Graag een opsomming ook per baan en per vliegroute.

12) Welke vliegtuigmaatschappijen vliegen er met toestellen met een qc groter dan 12?

Antwoord ontvangen op 14 september 2011 :

1) Gelet op het technische karakter van de vraag van het geachte lid, worden de radargegevens hem ter beschikking gesteld onder de vorm van een pdf-document.

2) 30 vliegtuigen stegen op vanaf baan 25R.

3) Geen enkel vliegtuig steeg op van baan 20.

4) De wind varieerde tussen 280° en 310° (ten opzichte van het noorden) en de windsnelheid lag tussen 3 en 8 knopen.

5) Er vonden geen opstijgingen met rugwind plaats.

6) Vliegtuigen die het baken HUL overvliegen mogen draaien vanaf een hoogte van 1700 voet boven zeeniveau; vliegtuigen die de bakens CIV en DENUT gebruiken mogen draaien vanaf een hoogte van 700 voet boven zeeniveau.

7) 16 vliegtuigen hebben het baken HUL gebruikt. Geen van deze vliegtuigen steeg op vanaf baan 20.

8) Geen enkel vliegtuig gebruikte het baken COSTA: er bestaat geen SID (Standard Instrumental Departure) COSTA.

9) 13 vliegtuigen hebben het baken CIV gebruikt (allen route CIV 1C). Hieronder de hoogte waarop de vliegtuigen draaiden:

- JAF727 : 1000 voet

- TCW318C : 1000 voet

- TCW485E : 1200 voet

- TCW436B: 1200 voet

- JAF1937: 800 voet

- JAF853: 800 voet

- JAF357: 700 voet

- JAF181: 800 voet

- TCW968D: 1200 voet

- TAP611: 1200 voet

- BEL88K: 1100 voet

- BEL4YC: 800 voet

- BEL7GG: 1000 voet

10) Geen enkel vliegtuig gebruikte het baken DENUT.

11) De tabel met de quota counts wordt het geacht lid als Excel-tabel ter beschikking gesteld.

12) Er hebben geen vluchten plaatsgevonden met een quota count hoger dan 12.