Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-255

van Richard Miller (MR) d.d. 25 oktober 2010

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste Minister

Luchthaven Brussel - Eventuele komst van een derde bagageafhandelaar- Koninklijk besluit - Inhoud

luchthaven
Brussels Airport Company
gronddiensten op luchthavens

Chronologie

25/10/2010Verzending vraag
7/12/2011Dossier gesloten

Vraag nr. 5-255 d.d. 25 oktober 2010 : (Vraag gesteld in het Frans)

Ik heb u op 20 september 2010 de schriftelijke vraag nr. 5-174 gesteld over de mogelijke komst van een derde bagageafhandelaar op de luchthaven van Brussel. De vraag luidde als volgt : “ Het ABVV is bang en zal voor het personeel van Flightcare en Aviapartner informatievergaderingen organiseren over de eventuele komst van een derde bagageafhandelaar op de luchthaven van Brussel.

Hoever staat het daarmee? Is de vrees van het ABVV over de komst van een nieuwe firma gegrond? Heeft ze vooral te maken met de eventuele negatieve gevolgen van de komst van een derde firma in de luchthaven van Brussel voor de huidige afhandelaars?”

Hoewel het Reglement van de Senaat (artikel 70, § 2) voorschrijft dat de minister het antwoord op een schriftelijke vraag binnen de twintig werkdagen moet doen toekomen en deze termijn verstreken is, had ik nog langer kunnen wachten alvorens te reageren. Omdat ik in een artikel van de heer Philippe Lawson in La Libre Belgique van 14 oktober 2010 echter gelezen heb dat er in dit dossier, ondanks de vrees van de vakbonden, toch vooruitgang is geboekt en dat u een ontwerp van koninklijk besluit hebt voorgesteld, kan ik niet anders dan betreuren dat ik op deze vraag van u geen antwoord heb gekregen. Ik zal ze daarom nog eens herhalen en verduidelijken.

1) Wat staat er in dat koninklijk besluit? Zou het de onrust bij de vakbonden nog kunnen aanwakkeren?

2) Wat heeft de studie die op uw verzoek door de universiteit van Antwerpen is uitgevoerd u geleerd?

3) Hoe moet men de verklaringen interpreteren die uw kabinet zou hebben afgelegd over het ontbreken van veiligheidscriteria in de luchthaven van Brussel?

4) Wat gebeurt er als de vergunning voor de “handling”, die momenteel toegekend is aan de firma's Flightcare en Aviapartner, eind oktober 2010 afloopt?