Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-2434

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 31 mei 2011

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste Minister

Rijbewijs categorie B - Slaagpercentages - Beleid - Kosten

rijbewijs
verkeersopleiding
officiële statistiek

Chronologie

31/5/2011Verzending vraag
13/7/2011Antwoord

Vraag nr. 5-2434 d.d. 31 mei 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

In een antwoord op een de schriftelijke vraag nr. 5-2029 over het de behandeling van Nederlandstalige leerling-bestuurders in Brussel wekte het lage slagingspercentage van het praktisch rijexamen voor het rijbewijs B bijzondere aandacht en ook wel onrust. Meteen stelt zich de vraag hoe dit zit voor de andere categorieën. Daarom kreeg ik graag een antwoord op de volgende vragen enkele over het behalen van het rijbewijs B:

1) Welk percentage van aspirant bestuurders slaagt bij de eerste proef? Welk percentage aspirant bestuurders lukt in een tweede poging en welk percentage bij een derde poging (na de verplichte minimum twee uur praktijkonderricht)? Welk percentage van kandidaten heeft vier pogingen of meer nodig? Graag krijg ik deze cijfers uitgesplitst per jaar voor de periode van 2006 tot 2010. Hoe duidt en evalueert de geachte staatssecretaris deze cijfers en gaven deze aanleiding tot een aanpassing van het beleid ter zake?

2) Kan hij de gevraagde cijfers uit de eerst vraag ook opsplitsen naar de wijze van opleiding (erkende rijschool of vrije opleiding)? Kan hij mij tevens het percentage bezorgen van het aantal aspirant bestuurders per wijze van opleiding gedurende de gevraagde periode? Hoe duidt en evalueert hij deze cijfers en gaven deze aanleiding tot een aanpassing van het beleid ter zake?

3) Kan hij de gevraagde cijfers uit de eerste vraag opsplitsen per gewest? Hoe duidt en evalueert hij deze cijfers?

4) Men moet het rijexamen tussen de drie en de zesendertig maanden afleggen na het verkrijgen van het voorlopig rijbewijs. Bestaat er een correlatie tussen de duurtijd van de leerperiode en het slaagpercentages? Kan hij dit illustreren? Hoe duidt en evalueert hij deze cijfers en gaven deze aanleiding tot een aanpassing van het beleid ter zake?

5) Bestaat er een correlatie tussen het slagingspercentage bij de theoretische proef en het slagingspercentage bij de praktische proef? Kan hij deze illustreren? Hoe duidt en hij deze cijfers en gaven deze aanleiding tot een aanpassing van het beleid ter zake?

6) Kan de hij mij de gemiddelde totale kost meedelen voor het behalen van rijbewijs categorie B naargelang de wijze van opleiding? Acht hij dit een billijk en redelijk bedrag? Beaamt hij dat zich hier een kloof tussen arm en rijk dreigt te ontwikkelen, kortom dat dit systeem bijdraagt tot meer ongelijkheid op basis van sociaaleconomische factoren?

Antwoord ontvangen op 13 juli 2011 :

1. Aantal geslaagden per poging. Het slaagpercentage na een eerste en tweede poging is gemiddeld 85 %. Zelfs met dit percentage dat redelijk goed is, onderzoekt mijn departement op dit ogenblik of een aanpassing van het beleid nodig is.


1ste poging


2de poging


3de poging


4de poging of meer


2006

65%

23,8%

7,1%

4,1%

2007

62,9%

27,8%

8,6%

0,7%

2008

57,7%

29,9%

9,1%

3,3%

2009

60,7%

27,6%

9,1%

2,6%

2010

55,7%

27,8%

11,6%

4,9%

2. Aantal geslaagden per poging opgesplitst naar de wijze van opleiding, vrije begeleiding (VB) of via erkende rijschool (RS).Uit onderstaande tabel blijkt dat, behalve in 2006, het verschil in percentage tussen de geslaagden met of zonder rijschool gering is bij de eerste poging. Dit komt mogelijks door het feit dat een aantal kandidaten wel rijlessen volgen maar het examen niet afleggen met een rijschool maar in vrije begeleiding.


1ste poging


2de poging


3de poging


4de poging



VB

RS

VB

RS

VB

RS

VB

RS

2006

76,44%

59,75%

22,99%

24,23%

0,33%

10,4%

0,24%

5,62%

2007

62,19%

64,24%

32,41%

21,38%

4,37%

0,33%

1,03%

2,78%

2008

56,47%

59,55%

33,35%

24,8%

7,38%

11,89%

2,8%

3,76%

2009

60,71%

60,91%

30,94%

22,68%

6,23%

12,95%

2,12%

2,8%

2010

55,22%

55,36%

31,94%

21,31%

8,67%

16,32%

4,17%

7,01%

3. Aantal geslaagden opgesplitst per gewest. Uit onderstaande tabel blijkt dat het percentage geslaagden voor het Brussels gewest iets lager ligt, dit is te wijten aan het feit dat de verkeersomstandigheden in Brussel over het algemeen complexer zijn dan in andere kleinere centra.


1ste poging


2de poging


3de poging


4de poging



Bxl

Vl

Wal

Bxl

Vl

Wal

Bxl

Vl

Wal

Bxl

Vl

Wal

2006

59,4 %

67 %

63,7 %

25,3 %

23,2 %

24,5 %

9,3 %

6,6 %

7,5 %

6 %

3,2 %

4,3 %

2007

64,2 %

63,3 %

62,1 %

27,1 %

27,7 %

29,1 %

6,7 %

7,4 %

6,9 %

2 %

1,6 %

1,9 %

2008

59,5 %

58,4 %

56 %

30 %

29,3 %

31 %

7,5 %

9,2 %

9,6 %

3 %

3,1 %

3,4 %

2009

52,4 %

62 %

61,4 %

34,6 %

26,7 %

27,1 %

9,3 %

8,8 %

8,9 %

3,7 %

2,5 %

2,6 %

2010

50 %

56,2 %

55,3 %

29 %

27,5 %

28 %

13,50%

11,3%

11,5 %

7,5 %

5 %

5,2 %

4. Uit een enquête gedaan door GOCA blijkt dat er inderdaad een link is tussen het aantal gereden kilometers en de kans op slagen.

5. Uit bovengenoemde enquête blijkt ook dat als een kandidaat zijn theorie-examen slaagt bij de eerste keer, hij meer kans heeft om ook het praktisch examen bij de eerste keer te slagen.

6. Een totale kost voor het behalen van het rijbewijs naargelang de wijze van opleiding kan niet meegedeeld worden aangezien het de rijscholen vrij staat om hun prijzen zelf te bepalen. De kostprijs voor een praktijkexamen bedraagt 36 euro.